A játék neve, címe: Szabadítsd ki a macit a bolygóról!
A játék pedagógiai célja: Csoportban való együttműködés. A kommunikáció, a figyelem, valamint a reflex fejlesztése. Környezetismeret tantárggyal kapcsolat, az előző órán tanult tananyag begyakorlása.
A játék jellege: Csoport- vagy párképző
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék előtt elmondom a tanulóknak, hogy amikor a macit szeretnék megszerezni, figyeljenek, nehogy kárt tegyenek egymásban. (Kikarmolják egymást, esetleg fejjel ütközzenek).
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Plüssmaci. Ha nincs kör felrajzolva, akkor egy hosszabb kötél, amiből kört formálunk. Kártyák a Naprendszer bolygóiról.
Az előkészítés feladatai: Előző órán kártyákat készítettünk a Naprendszerről. A Napról, és a bolygókról. Minden kártyára lerajzoltunk egy bolygót és alá leírtuk a nevét. (Nap, Merkúr, Vénusz, Föld, Mars, Jupiter, Szaturnusz, Uránusz, Neptunusz, Plútó.)
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A játék megnyitása, nyitánya: Arra kérem a tanulókat, hogy álljanak fel tornasorba! Számoljanak: 1., 2., 1., 2., …Az elsők lesznek az 1. csoport, a másodikak a 2. csoport (összesen 10-10 fő). Most megkérek mindenkit, hogy a csapatokból válasszanak egy nekik tetsző bolygó nevét, de mindenki mást válasszon! Így mindkét csapatban lesz egy Nap, egy Szaturnusz, egy Föld…..és így tovább. Ezek segítségével fogjuk kiszabadítani a bolygókon rekedt állatokat! A gyerekek körbe állnak. A kör felezve van. Az egyik csoport az egyik felénél, a másik a másiknál. Az egész csoport egy kört alkot.
A játék menete, játékszabályok:Húzok egy kártyát! Hangosan mondom a rajta lévő bolygó nevét! Ha meghallod, hogy az a saját választott bolygód neve, azonnal rohansz a kör közepébe, és az a csapat kapja a pontot, aki hamarabb kapja el a macit! ( Egy kártyát véletlen szerűen többször is húzhatok).
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha az egyik csapat eléri a 15 pontot!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, és megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle…..
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármely korosztályban lehet játszani, az elsőben számokkal, betűkkel, később a megyékkel, nagytájakkal…stb.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!
A játékot lejegyezte: Kovács Mária