A játék neve, címe: Székfoglaló
A játék pedagógiai célja: Örömszerzés, tolerancia,közösségi nevelés; szabálytudat, kudarctűrőképesség, figyelem, szándékos figyelem, gondolkodás, emlékezet, beszédkészség, ügyesség, gyors reagálás, versenyszellem fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét,hogy tartsák a menetirányt és futás közben illetve a zene újraindulásakor figyeljenek egymásra. Mivel nem gyorsasági játék ezért próbáljanak közepes tempóban futni. Ha véletlenül elesik valaki megállítom a játékot, ők is segítsenek társuknak. A kivett székeket olyan helyre teszem,hogy ne akadályozzák a játékot és ne okozhassanak balesetet.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: székek, piros és kék szalagok és párnák (attól függően hány lány és fiú van a csoportban)
Technikai igény:
Az előkészítés feladatai: szalagok készítése, párnák előkészítése; magnó, CD előkészítése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székek kivitele a tornaterembe – gyerekek- a helyes székfogás alkalmazásával, közben kis pihenő. Szalagok, párnák zsákba tétele a könnyebb mozgatás végett. Székek elrendezése a játékhoz a terem közepén a gyerekek bevonásával.
A játék megnyitása, nyitánya: Felelevenítjük az általunk eddig játszott székfoglaló játékszabályát.
A játék menete, játékszabályok: Az alapjáték amit játszani szoktunk a gyerekekkel: A terem közepén egymásnak háttal helyezkednek el a székek. Ha elindul a zene a gyerekek a székek körül futnak ha megáll a zene minél gyorsabban igyekeznek széket foglalni maguknak. Én miután elindítom a zenét mindig kiveszek két széket a játékból. Akinek nem jutott szék leül a padra és buzdíthatja társait.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége ha 3- 4 gyermek marad.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük,hogy milyen ügyesen figyeltek egymásra, és hogy betartották a megbeszélt játékszabályokat. Elmondhatják,hogy ki melyik játékváltozatot játszaná legközelebb.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Átalakítás: A székek támlájára piros és kék szalag kerül. A kékkel megjelöltre a fiúk a pirossal megjelöltre a lányok ülhetnek. Ugyanúgy mint az alapjátéknál, mindig kiveszek két széket a játékból.Akinek nem jut illetve aki nem a megbeszélt színnel jelölt székre ül az „kiesik” ,leül a padra és bíztathatja társait.
2. A szalagok lekerülnek és helyette piros és kék párnákat teszek a székre. Ebben a változatban nem veszek ki széket a játék közben, így nem csak arra kell figyelni a játékosnak hogy a lány piros a fiú kék párnára üljön, hanem hogy az üres székre sem ülhetnek le ha leállítom a zenét. Aki nem a megfelelő színű párnára ül vagy üres székre az „kiesik” leül a padra.
A játékvezető speciális feladatai: Az alapjátéknál felelevenítjük a játékszabályt. Az átalakított játékoknál megbeszéljük a változtatásokat, miben változik az alapjátékhoz képest. Kérdezhetnek is ha nem értik – újból átbeszéljük.
Egyéb/megjegyzés: Az alapjátékot is nagyon szeretik a gyerekek de a másik két változatot is nagyon ügyesen, játékszabály betartásával és örömmel játszották.
A játékot lejegyezte: Kerekesné Mészöly Ildikó