A játék neve, címe: Fliegenklatsche-légycsapó
A játék pedagógiai célja: Memória fejlesztése
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: padok, székek állapotának megvizsgálása
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: nemzetiségi ruhadarabokat ábrázoló kártyák
Technikai igény: 2 pad, 8 szék, 8 légycsapó-4 rózsaszín a lányoknak, 4 kék a fiúknak
Az előkészítés feladatai: 2 padot szembeállítani egymással, padonként 4 -4 szék. Légycsapókat kiosztani a gyerekeknek, fiúknak kéket, lányoknak rózsaszínt. A kártyákat kirakni a padokra képpel felfelé, keverve a lány és fiús ruhadarabokat
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: a gyerekek segítenek a berendezésben, a kártyák kiválogatásában és a padra lerakásában
A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok 2 csapatban helyet foglalnak, kezükben a légycsapó. Megbeszéljük, hogy a játék témája hagyományőrzésből a magyarországi németek népviselete.
A játék menete, játékszabályok:a hagyományőrző tantárgyat tanító tanár megnevez egy ruhadarabot németül, ha fiú ruhadarab, a fiú csapatból rácsapnak légycsapóval a megfelelő kártyára, ha lány ruhadarab, a lánycsapatból csapnak rá a kártyára. A leggyorsabb diák veheti fel a kártyát. Amennyiben az adott csapat hibás kártyára csap, akkor egy kártya a náluk levőkből levonásra kerül. Az ellenkező nemű csapatnak lehetősége van megnyerni a fel nem ismert kártyát. Azonos számú lány és fiú ruhadarab kerül megnevezésre. A játék végén egyénileg és csapatban is összeadódnak a kártyák. A játék győztese az a csapat, aki több kártyát nyert el, egyéni győztes szintén, aki a legtöbb kártyát gyűjtötte a csapatának.
A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha minden kártya elfogy a padról. Ha minden kártya elfogyott, akkor fel tud öltözni egy lány és egy fiú népviseletbe-ez lehet élőben, öltöztető baba segítségével, avagy vetítünk róla videót
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérem. A nyertes csapat tagjai hagyományőrzésből „kisötöst” kapnak, illetve a nem nyertes csapat kártyát gyűjtött tagjai +-t. Táborban is játszható, ott matrica illetve egyéb kis jutalom kapható
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot lehet természetesen más témakörökben is játszani, akár nyelvi órákon, akár más tantárgyakból.
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelemmel kísérni minden diák játékát, ki volt a leggyorsabb, illetve helyes volt-e a választás.
Egyéb/megjegyzés: A játékról készült videó egy nemzetiségi nap keretében készült, így nem csak maga a játék látható rajta
A játékot lejegyezte: Leskó Krisztina