JÁTÉKRA FEL!

Szuchánszki Pálné Mariann: Nap-hónap soroló

A játék neve, címe: Nap-hónap soroló

A játék pedagógiai célja: Gondolkodási műveletek fejlesztése területen. A gyermekek tanulják meg és a gyakorlás során rögzüljenek bennük a napok-hónapok nevei, a sorszámnevek .

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék folyamatában mindvégig arra kell figyelni, hogy elegendő hely legyen a játékhoz, elegendő idő és megfelelő játékeszköz-labda álljon a gyermekek rendelkezésére,illetve, hogy ne legyen olyan tényező amely elvonhatja a gyermekek figyelmét a játékról

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: egy darab labda,egy király- báb

Az előkészítés feladatai: megfelelő hely biztosítása, báb előkészítése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek gyerekek mit játszunk kezdetű mondókával közös játékra invitálom a gyerekeket

A játék megnyitása, nyitánya: Egy, megérett a meggy-kezdetú mondóka mondogatása közben a labdát egymásnak dobálva a játék előre kijelölt helyszínére megyünk a gyerkekkel. Ott már „vár” ránk a király-báb,aki a gyerekek segítségét kéri abban hogy tanítsák meg neki a hét napjainak /majd a hónapoknak/ a neveit.

A játék menete, játékszabályok:Az első játékos az első nap nevét mondja. Akinek dobja a labdát annak a következő napnak a nevét kell mondani. Aki eltéveszti leguggol és csak akkor állhat fel újra ha a mellette álló felszabadítja azaz megsimogatja a fejét. Nehezítés, hogy egyre gyorsul a labda dobálása un. tüzessé válik a labda, és így egyre gyorsabban kell megnevezni a hét napjait. A következőkben ha a napok nevei már interiorizálódtak a hónapok neveivel játsszuk.

A játék lezárása: Minden esetben dícsérettelzárul a játék. Közösen megtapsoljuk azokat akik voltak leguggolva. Megkérdezzük, hogy ki hányszor guggolt le. Aki a legtöbbet azt tapsoljuk meg elősször,és aki egyszer sem azt legutoljára tapsoljuk meg azzal a célzattal, hogy a játék játék maradjon vagyis az örömét az esetleges sikertelenség ne vegye el. A játék lezárásaként a király-báb megköszöni a gyerekeknek, hogy megtanították neki a hét napjainak/ ill hónapoknak/ neveit, majd elköszön a gyerekektől és további játékra buzdítja őket.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Gyermeki önértékelés történik. Mi tetszett a legjobban a játékban neked? Mi okozott esetleg nehézséget?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztés: A hétfő nap nevét mondják a második helyett kettőt mondanak, a szerdát megnevezi a csütörtök helyett hármat mondanak. -ez csak nagycsoportos koiru gyerekek között működik,ahol a logikus gondolkodás és a figyelemmegosztás képessége megfelelő szintre fejlődött

A játékvezető speciális feladatai: Aki leguggol, azt a gyermeket a figyelemkoncentráció hevében ne felejtse el a társa felszabadítani.

Egyéb/megjegyzés: A játék előzményeként meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a gyermekek értik-e magát a feladatot, illetve, hogy nyugalmi állapotban fel tudják e sorolni, ebben ez esetben a napok-hónapok neveit /majd számok, páros-páratlan számok,színek, virágnevekkel,időrendbe állított történésekkel stb. is lehet játszani,tehát mindennel amiről a gyermekeknek már van elegendő ismeretük,/ hiszen csak ebben az esetben juthatnak sikerélményhez. Nagyon szórakoztató , és fejlesztő hatású játék.

A játékot lejegyezte: Szuchánszki Pálné Mariann