A játék neve, címe: Névtanulás elbújva varázstakaró mögött
A játék pedagógiai célja: A gyermekek ismerjék fel egymást, tudják társaik nevét. Akinek nehezebben megy, kaphat gondolkodási időt a válaszra.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Türelemmel várják ki, hogy ki kerülhet a takaró 2 széléhez, ha szólítjuk, akkor ne futva jöjjön oda, nehogy elessen. Amíg a takaró nem esik le, addig ne rúgkapáljon, ne ütögessen át a takarón keresztül és ne rántsa ki a felnőtt kezéből.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Nagyobb takaró
Az előkészítés feladatai: A csoportszobában biztosítani a megfelelő játékszínt, asztalokat, székeket arrébb tenni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az ügyesebb óvodásokat megbízni, hogy segítsenek arrébb tenni a székeket, a takarót elkérni a dadus nénitől.
A játék megnyitása, nyitánya: Hosszú idő után jött vissza pár gyermek az oviból, emlékeznek e még rájuk, megismerik, tudják a nevüket még a csoporttársainak? Visszahangolódás az óvodai életbe.
A játék menete, játékszabályok:2 csoportba osztom a gyermekeket, a korukból adódóan, hogy picit könnyebb legyen nekik, fiú-lány csoportba. A 2 csoport üljön le a szőnyeg 2 szélére. Másik felnőtt, vagy magasabb, ügyesebb gyermek segítségével a takarót úgy emeljük, hogy ne lássák, kik ülnek velük szemben. Itt felhívom a figyelmüket, hogy az az ügyes aki nem kukucskál át. Megbeszéljük, hogy nagyon kell figyelniük, hogy kit választok, folyamatos szemkontaktusba kell legyünk, mert akire rámutatok, az ülhet ki középre a takaró elé. Ügyesen nem kapkodva, nehogy fellökjék a társaikat, és a takarót ne piszkálják. Közösen háromig számolás után a takaró leesik és gyorsan kell mondani, ki ül veled szemben, aki a gyorsabb megdicsérjük, aki nem találja ki rögtön annak adunk kis gondolkozási időt, ha nem megy neki akkor közösen segítünk.
A játék lezárása: A koruk miatt, szinte mindenki részt szeretne venni a játékban, hogy közel ülhessen a takaróhoz és legyen sikerélménye, így mindenkit választunk legalább egyszer, a játék akkor fejeződik be ha mindenki választva volt már.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérünk minden gyermeket, hogy nagyon ügyesek voltak, és türelmesek a választás során, akinek nem sikerült rögtön nevet mondai vagy épp nem tudta a társa nevét azt is ösztönözzük, buzdítjuk. Elmondjuk, hogy nem csak most az egyszer játszottuk ezt a játékot, hanem még fogjuk többször is.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az eredeti játéka után (ponyvás névtanuló) alakítottam át ezt a játékot úgy, hogy könnyebb legyen egy picivel a 4 évesek számára, hogy fiú-lány csoportokba osztottam őket. Legközelebb megpróbáljuk úgy, hogy nem csak nevet kell mondani, hanem egy külső tulajdonságot is, és ha már jól ismerik egymást akkor lehet akár egy belső tulajdonságot is mondaniuk a név mellé.
A játékvezető speciális feladatai: Arra kell ennél a játéknál én szerintem jobban odafigyelni, hogy ha a gyermek nem találja ki a másik nevét, akkor ha egy vagy több gyermek kineveti emiatt, akkor erre külön felhívni a figyelmet, hogy nem kinevetjük a másikat ha nem tud valamit valaki, hanem segítünk közösen neki!
A játékot lejegyezte: Gruber Hajnalka