A játék neve, címe: 3 játékból álló játékfűzés. Ráhangoló játékok: RITMUSKÍGYÓ TAPSPÁRBAJ Fő játék: RITMUSSÁMÁN
A játék pedagógiai célja: Távlati cél: az általam vezetett színjátszó szakkörrel egy zenés-mozgásos színpadi produkció létrehozása (ez a tenévzáró műsor) Folyamatos fejlesztés: Ritmuskészség fejlesztése Figyelem fejlesztése Együttmozgás képességének fejlesztése Egymásra figyelés képességének fejlesztése Gyerekek térérzékelésének fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő méretű üres, akadálymentes területre van szükség.. Mi a tornatermet használjuk.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Technikai igény: Zene lejátszására alkalmas technikai eszköz
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A játék megnyitása, nyitánya: Alakítsunk kört! Ma a zene, azon belül is a ritmusok birodalmába látogatunk. Először együtthullámzunk a ritmuskígyóval. Majd tapspárbajt vívunk. Legvégül meglátjuk, ki marad talpon a ritmussámán színe előtt. Ráhangoló játék 1: RITMUSKÍGYÓ: Kiindulóhelyzet egy kör. A ritmuskígyó testén egyenletesen kell végighullámoznia minden elindított ritmusnak. A gyerekeknek tapssal vagy dobogással hallott ritmusokat kell visszhangként megismételniük. A kígyó fejétől, aki a ritmust kitalálja, a kígyó testén áthullámozva, a farkáig kell eljuttatni. A ritmus a körvonalon végigfut, és visszatér a kezdőpontra. Nehezítés: 1. Ha a ritmusképlet 2 irányba indul el. 2. Zenére történő egyenletes járás közben kell átvenni és továbbadni az elindított ritmust. Közben kígyózva haladunk. Ráhangoló játék 2: TAPSPÁRBAJ Kiinduló helyzet: egymással szemben párban állnak a gyerekek. Egyikük vízszintes tapsoló helyzetben tartott, tenyérrel egymás felé fordított helyzetű kézfejekkel, Másikuk függőleges tapsoló helyzetben tartott tenyérrel egymás felé fordított helyzetű kézfejekkel. Egyenletes lüktetést tartva, felváltva kell tapsolniuk úgy, hogy egymás kezéhez ne érjenek hozzá. tá – tá – tá – tá titi – titi – titi – titi titi- tá – titi – tá Fő játék: RITMUSSÁMÁN Kiindulóhelyzet: körvonalon állnak a játékosok, egyenlő távolságra Kerettörténet: Az indián sámán a következő játékkal teszi minden héten próbára a törzs fiataljainak éberségét. Körbe állnak, egymástól egyenlő távolságra. A sámán középre áll, és valaki felé indít egy ritmust. Akinek küldte, annak meg kell ismételnie úgy, hogy karjait közben fölfelé lendíti. A tőle jobbra és balra állóknak is meg kell ismételnie a ritmust úgy, hogy a középső indián felé lendítik (kívülről befelé) a karjukat. Aki hibázik, az kiesik a körből, és egy hétig szellemnek tekintik. Szellemként zavarhatja a többieket: énekelgethet, dúdolhat, hangokat adhat ki, behajolhat a körbe, DE! nem érinthet meg senkit, nem tapsolhat, nem doboghat. A kijelölt kezdőjátékos belép a körbe valamelyik társa felé, és a korosztálynak és a tudásszintnek megfelelő ritmusképletet tapsol egy társa felé. Az ily módon kihívott játékos – karjával lentről felfelé haladva visszatapsolja az adott ritmust. A 2 mellette álló játékosnak meg kell ismételnie ugyanazt a ritmust egyszerre mozdulva, a közöttük álló társuk felé lendülő karral. Akinek nem sikerült, az hátralép a körből, és a kör mentén haladva zavarhatja a társait. Például hangot ad ki, énekelget, közel hajol, behajol a körbe…. Ennél a korosztálynál nem érintheti őket, nem tapsolhat és nem doboghat. Továbbfejlesztés például: 1. Adott zenére, a zene lüktetéséhez igazodó ritmussal játszani. 2. Kortól és összetételtől függően bővíteni lehet a „zavaró” tevékenységeket. 3. Ének, magyar órán egy-egy szóval együtt hangoztathatják a ritmust. Például: gug-gol-va + közben szinkópa taps (ti–tá-ti). 4. Az adott ritmust tapsolja, és azzal egyidejúleg dobogással is kíséri.
A játék menete, játékszabályok:Ráhangoló játék 1: RITMUSKÍGYÓ: A gyerekeknek tapssal vagy dobogással hallott ritmusokat kell visszhangként megismételniük. A kígyó fejétől, aki a ritmust kitalálja, a kígyó testén áthullámozva, a farkáig kell eljuttatni. A kiindulóhelyzet egy kör. A ritmus a körvonalon végigfut, és visszatér a kezdőpontra. Nehezítés: 1. Ha a ritmusképlet 2 irányba indul el. 2. Zenére történő egyenletes járás közben kell átvenni és továbbadni az elindított ritmust. Ráhangoló játék 2: TAPSPÁRBAJ Kiinduló helyzet: egymással szemben párban állnak a gyerekek. Egyikük vízszintes tapsoló helyzetben tartott, tenyérrel egymás felé fordított helyzetű kézfejekkel, Másikuk függőleges tapsoló helyzetben tartott tenyérrel egymás felé fordított helyzetű kézfejekkel. Egyenletes lüktetést tartva, felváltva kell tapsolniuk úgy, hogy egymás kezéhez ne érjenek hozzá. tá – tá – tá – tá titi – titi – titi – titi titi- tá – titi – tá Fő játék: RITMUSSÁMÁN Kiindulóhelyzet: körvonalon állnak a játékosok, egyenlő távolságra A kijelölt kezdőjátékos belép a körbe valamelyik társa felé, és a korosztálynak és a tudásszintnek megfelelő ritmusképletet tapsol egy társa felé. Az ily módon kihívott játékos – karjával lentről felfelé haladva visszatapsolja az adott ritmust. A 2 mellette álló játékosnak meg kell ismételnie ugyanazt a ritmust egyszerre mozdulva, a közöttük álló társuk felé lendülő karral. Akinek nem sikerült, az hátralép a körből, és a kör mentén haladva zavarhatja a társait. Például hangot ad ki, énekelget, közel hajol, behajol a körbe…. Ennél a korosztálynál nem érintheti őket, nem tapsolhat és nem doboghat. Továbbfejlesztés például: 1. Adott zenére, a zene lüktetéséhez igazodó ritmussal játszani. 2. Kortól és összetételtől függően bővíteni lehet a „zavaró” tevékenységeket. 3. Ének, magyar órán egy-egy szóval együtt hangoztathatják a ritmust. Például: gug-gol-va + közben szinkópa taps (ti–tá-ti). 4. Az adott ritmust tapsolja, és azzal egyidejúleg dobogással is kíséri.
A játék lezárása: RITMUSKÍGYÓ: Akkor lépünk tovább, amikor azt érzem, összehangolódtak, tudnak egymásra fugyelni, elfogadható pontosságúak a ritmusképletek. TAPSPÁRBAJ: 2 menetet játszanak a párok, majd egyszer párcserét csinálunk, és így is 2 menetet játszanak. RITMUSSÁMÁN: Akkor fejezzük be a játékot, ha többen lesznek kívül, mint belül. Majd még egyszer eljátsszuk. Végül TŰZIJÁTÉK TAPS-sal köszönjük meg a játékot egymásnak.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm a részvételüket. Megdicsérem őket. Körkérdést indítok el: minden résztvevő elmondhatja hogyan érezte magát, és hogy melyik játék volt számára a legélvezetesebb és miért.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: RITMUSKÍGYÓ: Nehezítés: 1. Ha a ritmusképlet 2 irányba indul el. 2. Zenére történő egyenletes járás közben kell átvenni és továbbadni az elindított ritmust. TAPSPÁRBAJ: Tempó növelése. RITMUSSÁMÁN: Továbbfejlesztés például: 1. Adott zenére, a zene lüktetéséhez igazodó ritmussal játszani. 2. Kortól és összetételtől függően bővíteni lehet a „zavaró” tevékenységeket. 3. Ének, magyar órán egy-egy szóval együtt hangoztathatják a ritmust. Például: gug-gol-va + közben szinkópa taps (ti–tá-ti). 4. Az adott ritmust tapsolja, és azzal egyidejúleg dobogással is kíséri.
A játékvezető speciális feladatai: Ezekhez a játékokhoz alapvető, hogy a játékvezetőnek jó ritmusérzéke legyen, pontosan tudja hangoztatni a ritmusokat.
Egyéb/megjegyzés: A játékfolyamat közben a játék is alakítja önmagát. A gyerekek kreatívitása újabb helyzeteket teremt. Ezekre gyorsan, rugalmasan, sokszor rögtönözve szoktam reagálni. Előfordul, hogy ezek nem viszik előrébb a játékot. De sokszor izgalmasabbá teszik. Ha én nem adok pontos információt, akkor is félrecsúszhat a játék. Ilyenkor megállunk, és tisztázzuk a félreértést. Ez ebben a játékfűzésben a RITMUSSÁMÁN-nál fordult elő. Ezt a tapasztalatot legközelebb már fel tudom használni.
A játékot lejegyezte: Balogh Csaba