A játék neve, címe: Visszatérés a jelenléti oktatásba!
A játék pedagógiai célja: • a két hónapja digitális oktatásban levő diákok tapasztalatainak, nehézségeinek, veszteségeinek megfogalmazása, tudatosítása (a kortárscsoport hiánya, frusztráció, családi feszültségek, egészségügyi gondok, aggodalmak, tanulási nehézségek... stb.) • az iskolába való vissza-zsilipelés támogatása (a közösségbe való visszatérés, közös munkálkodás és öröm) • közösségépítés, hiszen alig találkoztak egymással ebben a tanévben.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Az introvertált tanulóknak szabadságot kell hagyni, hogy eldönthessék, hogy részt kívánnak-e venni aktívan a feladatokban, vagy csak megfigyelők szeretnének-e lenni? Fel kell hívni előre a figyelmet, hogy egymásban megbízva játszhatnak csak.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Hosszú kötél egy csomóval megkötve
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A játék megnyitása, nyitánya: Nehéz időszak van mögöttünk: aggodalmak, félelmek, szigorú szabályok. Nélkülöznünk kellett az egymással való találkozást, pedig az nagyon fontos mindennapi erőforrás az életünkben. Minden változás megvisel bennünket. Változás volt, amikor a digitális oktatás elkezdődött – de változás az is, amikor visszatérünk az iskolai közösségbe. A változás megéléséhez, feldolgozásához pedig idő kell. Ehhez a gondatkörhöz egy történetet:
„Az európai utazók bennszülött indiánokat fogadtak fel a csomagok cipelésére egy hegyi túrán Dél-Amerikában. Az utazók igyekeztek gyorsan haladni, időre teljesíteni a túratervet. Erőltetett menetben haladtak nap mint nap. Egy reggelen a teherhordó segítők nem keltek fel a reggeli jelzésre. Bárhogy noszogatták őket a munkaadóik, csak üldögéltek, elmélkedtek, pipáztak és egymással beszélgettek. Nem használt sem a szidás, sem a könyörgés, sem a béremelés ígérete. Végül elárulták, miért nem mozdulnak: „Túl gyorsan jöttünk idáig, a lelkünk nem bírta az iramot és lemaradt. Most megvárjuk, míg utolér bennünket.” (Jens Bjerne: Az utolsó kannibálok műve nyomán)
A ti lelketek nem szeretnénk, ha lemaradna, ezért szerveztük nektek ez a napot. Ezért is játszunk most néha komolyabban, néha viccesebben. Jó újra találkozni, beszélgetni és megosztani egymással élményt, fájdalmat és tapasztalatot.
A játék menete, játékszabályok:1. Asszociációs játék jégtörőnek: • Az osztályfőnök „bedob” egy-egy hívószót az elmúlt félév és a jövő kapcsán, amire szabadon lehet mondani, mi jut eszükbe. • Variáció: egymás szavára asszociálnak. Nagyon vicces, hogy egy-egy fogalom milyen utat jár be. • A játék eredménye_nevetés, jó hangulat, egymásra hangolódás. • Hívószavak lehetnek például: nyár, barátok, jövő, 1 év múlva..., segítek, kapok, lehetőség, közösen …. (szabadon kiegészíthető még néhánnyal)
2. A csomó körbe jár • Bevezető: mesélni jó, és történetet hallgatni még inkább! Lefogadom, hogy bár sokat chateltetek az elmúlt hetekben, sok mindet nem tudtok egymásról. Most mesélhettek egymásnak a következő játékon keresztül! • Ez a játék csak akkor működik, ha a tagok bízhatnak egymásban, így erre érdemes előre felhívni a figyelmet! • Az osztály körbe állnak arccal befelé, kezükben egy kötelet fognak kihúzva, egy helyen megcsomózva. Kihúzzák a kört. • Akinek kezéhez a legközelebb esik a csomó, elkezd mesélni egy történetet a digitális oktatás időszakából egy hívószó alapján. • Közben a többiek elkezdik a kötelet körbe-körbe adogatni a két kezükkel, úgy, hogy a csomó körbe vándoroljon. • Amíg a csomó körbejár, a mesélő addig beszél. • Ezután választ valaki mást, vagy jelentkezhet is magától mesélő. Vigyázat: az introvertált tanulók nem biztos, hogy meg akarnak nyílni, szabadságot kell hagyni az önkéntességre! • Téma lehet pl. otthoni szabadidőtöltés a családdal, kint a szabadban, ünnep a karantén idején, órán történt esemény, történés, amin jót nevetett a család, valami, amit elrontottam, esemény, ami meglepett.... stb.
3. Karantén fotó • A játék során lehetőség van a csoport tagjai által egy képzeletbeli (de akár igazi) fotó készítésére. • Egy csoportos szoboralkotásról van szó, amiben egy digitális oktatásra jellemző történést, vagy állapotot, fogalmat jeleníthet meg a csoporttag. • Ezt a fotót a csoport fogja megjeleníteni. Ki kell választani a helyét, a kereteit és egyenként a csoporttagokat. Meg kell szobrászkodni őket egyenként, el kell mondani, hová álljanak, mit csináljanak, hogy legyenek jelen. Addig kell ezt instruálni, amíg a kép berendezője azt nem érzi, most már megfelelő. • Végül saját magát is elhelyezheti a képbe és beleléphet az általa elkészített fotóba. Választhat alteregót is, akit betehet a képbe maga helyett és így kívülről ránézhet a fotóra. Érdekes lehet megnézni, milyen így kívülről mindez, lehet beszélgetni is róla. • Érdemes megkérdezni az osztály tagjait, hogy hogyan értelmezik a képet, a játékosokat, hogy hogyan érzik magukat az adott mozdulatban szerepben, magát a szbrászt, hogy mit és hogyan akart kifejezni.
4. Találkozás egymással – Bingó! Kellékek • feladatlap • írószer • nagyobb tér
A bingó játék lényege mindig a megtalálás, kitalálás örömében rejlik. Most nem számokat kell húzni, hanem nektek kell egymást megtalálnotok kérdések alapján. Kiáltsatok fel ilyenkor: BINGÓ! Beszélgessetek egymással egy percet!
Szabály: minden esetben más valakit kell keresni, és az megtalálttal egy percet beszélgetni kell. A feladatlap mellékelve. Cél: kommunikáció, kapcsolatépítés
Találni kell • valakit, aki nagyon sokat tanult • valakit, aki legalább 5x biciklizett • egy lányt, aki elolvasott egy regényt • egy fiút, aki virágot öntözött • valakit, aki evett pudingot • valakit, aki táncolt otthon • valakit, aki sokat társasjátékozott, sakkozott vagy kártyázott • valakit, aki főzött/sütött valamit • valakit, aki kipróbált valami újat • valakit, akinek hiányzott az iskola vagy a kollégium
A játék lezárása: Búcsú előtt: kap mindenki egy papírt, amire írjon egy olyan bátorító üzenetet név nélkül, aminek ő is örülne. Összegyűjteni és mindenki húz egyet búcsúzóul.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 3. Karanténfotó: Érdemes megkérdezni az osztály tagjait, hogy hogyan értelmezik a képet, a játékosokat, hogy hogyan érzik magukat az adott mozdulatban szerepben, magát az alkotót, hogy mit és hogyan akart kifejezni.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: BINGÓ-nál játékváltozat: ha osztályteremben játszunk, akkor mindenki kitölti a feladatlapot, minden kérdéshez max. 2 főt írva. A végén összesítjük a táblánál a jelölteket. Rákérdezünk a jelölteknél, hogy kikre volt igaz valóban az állítás, majd arra, hogy kikre nem gondoltak. Izgalmas felismerések születhetnek, erről lehet beszélgetni is. Segíti a feladat ebben a formában egymás jobb megismerését.
Nem ebben az esetben, de a szoboralkotás feladata jól használható elvont fogalmak oktatásánál. Én lelkész, vallástanár vagyok, így ilyen fogalmaknál fogom használni a jövőben, mint hála, szövetség, megbocsátás... stb. Eddig erre nem gondoltam, de a fiataljamnak nagyon tetszett, ráadásul kiderül, hogy ők mit értenek alatta, hogyan értelmezik.
Egyéb/megjegyzés: A feladatsor egy valóságos alkalomra, május 10-re készült általam a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumába. Tudom, hogy a játékok ismertek, de a célom az volt, hogy kifejezetten a karantén és járványhelyzet feldolgozását szolgálják. A tapasztalatok nagyon jók voltak, osztályfőnöki órán folytatjuk a játékot, mert segítette a közösség és kapcsolatépítését.
Kérem, ne jelenjen meg sehol, amit most feltöltöttem! Köszönöm!
A játékot lejegyezte: Berényiné Csinády Melinda