JÁTÉKRA FEL!

Besenczi Alexandra: ESCAPEROOM – SZABADULÓSZOBA

A játék neve, címe: ESCAPEROOM – SZABADULÓSZOBA

A játék pedagógiai célja: A gyerekek átismételjék, gyakorolják az új szavakat játék közben. Így az új ismeretek is könnyebben, stresszmentesen, vidáman rögzülnek.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A tanteremben a padokat hátra kell tolni, hogy kényelmesen tudjunk egy kört formálni, vagy az udvaron meggyőződni róla, hogy a díszburkolat kövei nem lazák-e azon a részen, ahol játszani szeretnénk.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: a jelenlegi pandémiás helyzet miatt maszk, hiszen viszonylag közel mennek egymáshoz a gyerekek (még szabadtérben is javasolt), előkészített angol füzet, ceruza minden tanulónál, a játékvezető tanárnál pedig 2 db azonos szólista (egyiket kitűzve a táblára, másikat pedig a kezében tartva), gyurmaragasztó és korongok (én az alsós korongdoboz kék-piros korongjait használtam).

Az előkészítés feladatai: rendezzétek be a helyszínt úgy, hogy kényelmesen tudjanak a gyerekek egy kört alkotni és állva játszani. Az egyik szó-listát (amelyiken angolul és magyarul szerepelnek az átismételni kívánt szavak) gyurmaragasztóval tűzzétek ki a táblára, a másikat a játékvezető tartsa a kezében. A táblához célszerű egy padot tolni, hogy majd oda tudja tenni a gyermek a füzetét, amikor kiszalad, hogy leírja azt a szót amelyikre szüksége lesz. A korongokat tartalmazó dobozt egy másik padra célszerű helyezni, vigyázva, hogy ne legyenek egymás közelében a padok, így a kiszaladó gyerekek nem fognak egymásnak ütközni. A játék kezdete előtt győződj meg róla, hogy minden gyermek könnyen el tudja érni a füzetét és a ceruzáját, de ne tartsa a kezében. A füzet, benne a megfelelő helyen a ceruzával, legyen például a padok tetején, amiket hátra toltatok.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a gyerekek elkészíthetik a korongokat, és itt meg is ismertetheted őket a kerettörténettel, hogy ezek lesznek majd a szabadulásuk kulcsai. Alternatívaként együtt ötletelhettek is, hogy korong helyett miket gyűjtenének szívesen (kicsi csillagokat/szíveket/kulcsokat) és azokat is ki tudjátok vágni kartonból. Pl.: hozol régi kulcsokat, azokat a gyerekek körbe rajzolják, és kivágják. Ez plusz időt igényel!

A játék megnyitása, nyitánya: Miután körbe álltak a gyerekek, te beállsz a kör közepébe, és elmeséled a kerettörténetet angolul vagy, ha úgy jobban értik a gyerekek, akkor angolul és magyarul, hogy: Isten hozott Titeket a szavak birodalmában! Most bekerültetek egy olyan terembe, ahol a kijutáshoz nagyon jól kell ismernetek az iskolai tantárgyak szavait (school subjects) vagy bármilyen témakört említhetsz, ahol éppen a tananyagban tartotok, vagy amelyiket átismételni szeretnéd. Én leszek a játékmester, és tőlem kell megszereznetek a szabadulásotok kulcsait. Csak akkor tudtok kijutni innen, ha a csoport összegyűjtött 15 korongot. A korongokért párbajoznotok kell egymással. Rá fogok mutatni az egyikőtökre és kimondom az egyik tantárgy nevét magyarul. Akire rámutattam, az gyorsan leguggol, a tőle jobbra és balra állók rögtön szembe fordulnak egymással, pisztolyt mutatnak a kezükből, és kimondják a magyar szó megfelelőjét angolul. Aki gyorsabban mondta ki a pontos szót nyeri a párbajt, és kap tőlem egy korongot. Aki a lassabb volt, vagy nem tudta a szót, az kimegy a füzetével és ceruzájával a táblához, és kikeresi a szólistából azt a szót amelyiket kérdeztem és lemásolja angolul és magyarul, majd visszaáll a helyére. Ha egyikük sem tudta, vagy mindketten pontatlanul mondták, akkor mindketten szaladnak másolni és nincs korong jutalomként. DE! Nagyon figyeljetek, mert ez egy vicces hely, és én egy vicces játékmester vagyok. Nem mindig magyar szavak fogok mondani, ahogy rámutatok egyikőtökre. Ha angolul mondom, hogy PALM TREE, akkor akire mutatok, a két karjából pálmafát formál, a tőle jobbra és balra állók pedig havaii táncosok lesznek, és az ő táncmozdulataikat utánozzák. Ha azt mondom, hogy TOASTER, akkor akire rámutatok fel-le ugrál, mint az elkészült pirítós a tőle jobbra és balra állók pedig egymás felé kinyújtott karjaikkal mutatják a kenyérpirítót, mely elkészítette a pirítóst. Ha azt mondom WASHING MACHINE, akkor akire mutatok köröz a fejével, mint a centrifugáló elöltöltős mosógép, a tőle jobbra és balra állók pedig mutatják a forgódob két felét. Ha pedig azt mondom VIKING, akkor akire rámutattam viking szarvakat formál az ujjaival a fején, a tőle jobbra és balra állók pedig eveznek, mintha a viking hajó siklana a vízen. Ha a csoportnak összejött a 15 korong, akkor nyílik a birodalom kapuja, ti pedig szabadon távozhattok.

A játék menete, játékszabályok:Ahogy az előző pontban, a kerettörténetnél említetted. De! Mivel ez a játék a Besnyi Szabolcs féle Bumm játéknak a tovább gondolt és angolosított változata, célszerű először az eredeti játékot játszani nevekkel és egyesével, fokozatosan bevezetett Viking, mosógép, pálmafa és kenyérpirító tevékenységekkel, hiszen a szabadulószobás játékban ezek a feszültségoldó, vidám elemek, melyek jó, ha rutin szintjén mennek a gyerekeknek, mert a játék során ezért nem kapnak már külön korongot, de tapasztalatom alapján nagyon élvezik.

A játék lezárása: A játék célja a szótanulás volt, ezért nem kiesős játék, mindenki visszaáll a helyére, miután a szót a füzetébe lejegyezte. A játéknak akkor van vége, amikor a 15 korongot a csapat megszerezte (tudhatod onnan is, hogy 15 korong van a dobozban, ahonnan a gyerekek húznak, és így, ha elfogyott, náluk van a szabadulás kulcsa; vagy, játék közben többször megkéred, hogy mutassák fel a korongjaikat, így azt is nyomon tudod követni, hogy kik szerepeltek már sikerrel, és egy gyors számolással láthatod is, hogy hány szó szükséges még a kijutáshoz.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha elfogytak a korongjaid, vagy kiosztottad már az előre meghatározott 15-öt, akkor dicsérd meg a gyerekeket, nagyon ügyesek voltak, jól dolgoztak, és a legtöbbet gyűjtő gyermeknek/gyermekeknek adhatsz piros pontot. Majd kérdezd meg, hogy hogy érezték magukat a játék közben. Mit gondolnak, jobban tudják már az iskolai tantárgyak szavait, mint a játék előtt?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már többször játszottátok, akkor az előző játékban legtöbb korongot gyűjtőt kinevezheted a csapat bajnokának, aki a következő játékban elnyerte a lehetőséget, hogy játékmester legyen és ő vezesse a következő szabadulószobás játékot. (Itt meg is kérheted arra, hogy ő állítsa össze a két azonos szólistát, de játék előtt feltétlenül ellenőrizd, hogy milyen szavakat tartalmaznak a listák)

A játékvezető speciális feladatai: Fontos a fokozatosság, úgy ismertesd a viking-mosógép-pirítós-pálmafa szabályait, hogy legyen idejük begyakorolni a mozdulatokat. Figyelj arra, hogy hogy érzik magukat a mozdulatok utánzása közben: van-e a csoportban olyan, akinek például a havaii tánc kényelmetlen, vagy nem érzi jól magát pirítósként a közeli karok között, és akkor azokat az elemeket hagyd ki a játékból, vagy pont arra a gyermekre ezt a feladatot ne oszd.

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok alapján a gyerekek élvezik ezt a játékot és szótanulás/ismétlés szempontjából is hatékony

A játékot lejegyezte: Besenczi Alexandra