A játék neve, címe: Alkossunk alakzatokat!
A játék pedagógiai célja: A tanulók ennek a játéknak köszönhetően ismétlik a geometriai alakzatokról tanultakat.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék terének kialakítása, a tanulói asztalok/székek átrendezése.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Szókártyák, amelyen az alakzatok nevei szerepelnek.
Az előkészítés feladatai: A játékhoz a termet a tanulók bevonásával közösen alakítjuk ki.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A játék megnyitása, nyitánya: A játékot a kerettörténet elmesélésével kezdem. Ezzel motiválom a gyerekeket. Kerettörténet: Aprajafalván a törpök egy közös törpös napot szerveznek a szabadban. Törpapa azt javasolta, hogy készítsenek egy törpös sárkányrepülőt. Ezért törpapa két csapatra osztotta a törpöket, hogy alkossák meg csapatonként a sárkányrepülőiket. Törpapa által adott alakzatot az első csapathoz tartozó törpök körbeállták, felvéve ezzel az alakzat formáját. A másik csapat érdeklődve figyelte és próbálta kitalálni, milyen formájú sárkányt készítenek. A kíváncsi törpök még a gombaházak tetejére is felmásztak, hogy jobban lássák az alakzatot.
A játék menete, játékszabályok:A játék menete: Az osztályt két részre osztom. A csoportok kialakítása véletlenszerűen történik. Az első csoport egy szókártyát húz, amin annak az alakzatnak a neve szerepel, amelyet a csoportnak formálnia kell. A tanulók taps után, némán próbálnak az általuk húzott alakzatba rendeződni, a végét újabb tapssal jelzik. Ezután a másik csapat megpróbálja kitalálni, hogy társaik milyen alakzatot vettek fel. Ennek érdekében a kikészített széksorra is felállhatnak vagy körbejárhatják a formációt. A feladat sikeres megoldása után közösen szedjük össze a szimmetrikus sokszög tulajdonságait. A folytatásban a második csapat húz egy újabb kártyát és a játék így, szerepcserével megismétlődik.
Játékszabályok: Az alakzatok megformálásánál a tanulók nem beszélhetnek, esetleg mutogatással segíthetik egymást. A megfigyelő csapat csak a második taps elhangzása után, jelentkezéssel tippelhetnek.
A játék lezárása: A játék akkor zárul le, amikor a második alakzat jellemzőit is összegyűjtöttük. A kerettörténet azzal zárul, hogy a törpök papírból is elkészítik sárkányaikat és a szabadban elégedetten rendezik meg a törpös napukat. A kerettörténet lezárása után a tanulók kivágják a játék során használt alakzatokat.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén tanári közléssel foglalom össze a játék során tanultakat A diákok önértékelésének fejlesztése céljából szóban értékelik maguk és a társaik munkáját. A tanulói aktivitást, valamint a helyes válaszokat pluszpontokkal értékelem.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az alakzatban álló tanulók egyes szám első személyben mondanak jellemzőket arról az alakzatról, amiben állnak. Például Rám jellemző, hogy …
A játékvezető speciális feladatai: Az alakzatok kialakításánál a tanulói koncentráció és a közös együttműködés biztosítása.
A játékot lejegyezte: Dallosné Kis Pintér Ágnes