JÁTÉKRA FEL!

Bethlen Klára Pálma: Dínó vadászok – Jurassic park játék

A játék neve, címe: Dínó vadászok – Jurassic park játék

A játék pedagógiai célja: A résztvevők koncentráció- és gyorsaság fejlesztése az ismert csoportban. A reflexek gyakorlása.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A vadászok kihívásakor figyeljenek egymásra. Amikor megérintik az ellenfelüket, ne lökjék, vagy üssék meg őket, így elkerülve az esetleges baleseteket.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Kötél és egy dinoszauruszt megformáló plüss figura.

Technikai igény: A játékhoz szükség van egy kellő hosszúságú kötélre és egy plüss figurára, ami a mi esetünkben egy dínó plüss.

Az előkészítés feladatai: A térfelek elválasztása egy 10 méteres kötéllel és a vadászat céljának kijelölése: a dínó plüss.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nincs szükség külön előkészületre, mivel a résztvevők jól ismerik egymást.

A játék megnyitása, nyitánya: Összehívom a résztvevő gyerekeket és elmondom a bevezető szabályt, amellyel játszunk egy vagy két próbajátékot. A további szabályok ismertetését a már megismert szabályok rögzítése után ismertetem.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok két egyenlő létszámú csapatot alakítanak ki és a középre kihelyezett kötél két oldala mentén felállnak egy vonalban, a kötéltől három lépés távolságra. A csapattagok egymás között megbeszélik, hogy ki hányadik dínó vadász lesz, amit 1-től kezdve a csapat létszámáig osztanak ki, majd megjegyzik a számaikat. A játékvezető a csapatok között a felezővonalat jelképező kötél egyik végénél helyezkedik el, és onnan indítja a vadászokat a vadért a számok hangoztatásával. A megfelelő számú vadászok ilyenkor előfutnak és megpróbálják minél gyorsabban megszerezni a középen kihelyezett dinót. A játékot úgy nehezítjük, hogy a másik vadász térfelére nem lehet átlépni és ha a másik vadász megérint, miközben nálad van a dinoszaurusz, akkor vissza kell raknod a plüsst középre és a másik vadász csapaté a pont. Végezetül, úgy nehezedik a játék, hogy a játékvezető kimondja: „velociraptor”; ekkor mindkét csapat minden tagja kifuthat és bárki elkaphatja a plüsst és bárki elkaphatja a sikeres vadászt is.

A játék lezárása: • A játék célja a gyors reflexek kialakítása és a figyelem fejlesztése. Amelyik csapatnál volt legtöbbször a sikeres vadászatért járó pont az a csapat a győztes. • A cél a versenyhelyzet fokozása, így később új csapatokat lehet választani.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha sikeresen kifáradtak a játékosok, ki kell hirdetni a győztes csapatot, de meg kell dicsérni az összes résztvevőt az aktív részvételért, és ha igény van rá, jöhet egy újabb forduló.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők már jól elsajátították a játékot, akkor bonyolítani lehet azzal, hogy milyen módon érjék el az állatot, pl.: páros lábbal, fél lábon szökdeléssel, nyuszi ugrással. Ha fokozni szeretnénk a helyzetet, akkor kieséssel is lehet játszani: akit elkap az ellenfél vadásza, azt megeszi a dínó és kiesik a játékból. Így csökken a vadász csapatok létszáma, és ahol több játékos marad, az a csapat győz.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése. Minden további szabálynál szükséges próbajátékok lejátszása az új szabályok rögzítéséhez. Figyelni a játékosok állapotát, a konfliktusokat meg kell beszélni, ha szükséges módosítani a szabályokon az esetleges sérülések megelőzése képpen.

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot! Szívesen játsszák többször.

A játékot lejegyezte: Bethlen Klára Pálma