A játék neve, címe: A királylány meghódítása-lufis játék a szófajok gyakorlására
A játék pedagógiai célja: A szófajok gyakorlása, reakcióidő, figyelem fejlesztése.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő tér biztosítása (kb. 3×3 méteres terület létszámtól függően).
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Lufi.
Az előkészítés feladatai: Felfújni a lufit.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Szabad játék a lufival.
A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek körbeállnak, a játékvezető elmondja a kerettörténetet, majd indul a játék. -Az öreg király leánya eladósorba kerül. A szomszéd királyfi is értesül a hírről, felkelti az érdeklődését. Igen ám, de semmit nem tud a királylányról. Segítsünk neki, hogy megtudja milyen is a királylány. -Akinek a nevét mondom, mond egy melléknevet a királylányról, felüti a lufit a levegőbe, hogy ne essen le a földre, majd a következő játékos nevét mondja, aki szintén belépve a kör közepére mond egy melléknevet, felüti a lufit és megnevezi a következő játékost. Néhány perc múlva (vagy amikor már legalább 2x volt mindenki), folytatom a történetet: -A királyfinak nagyon megtetszett a királylány azon tulajdonságok alapján, amiket mondtatok, ezért elindult, hogy versenybe szálljon a kezéért. Út közben azonban a hétfejű sárkánnyal találkozott. Milyen kalandokba keveredett a sárkánnyal, fejezzétek ki igével. Most, aki a nevét hallja, egy igét mondjon, mit csinált a sárkány vagy a királyfi? Majd felütve a lufit nevezze meg valamelyik társát. Ebből is játszunk 2 kört, majd folytatom a kerettörténetet, de ebbe már bevonom a gyerekeket is. -A királyfi sikeresen legyőzte a sárkányt és a királylány szívét is meghódította. Folytassátok a történetet úgy, hogy most főneveket kelljen mondani. (Azt találták ki, hogy összeházasodtak és gyermekeik születtek, milyen nevet kaptak a gyerekek.)
A játék menete, játékszabályok:– a körbe csak az a gyerek léphet be, és a lufihoz is az érhet hozzá, aki a nevét hallotta, – ha valaki nem a kért szófajnak megfelelő szót mond, 1x javíthat, másodszor kiesik a játékból.
A játék lezárása: Nagyon élvezték, hogy ők fejezhették be a történetet, így ahány alkalommal játszottuk, annyiféle befejezés született.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék mesei jellegéből adódóan remek lehetőség nyílik magyar órán a további feldolgozására. Készülhet belőle fogalmazás, készülhet hozzá meseillusztráció, vagy tovább szőhetik a történetet csoportmunkában.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Eleinte érdemes nem kiesősen játszani a játékot, amíg jól be nem gyakorolták. Később lehet ezzel nehezíteni, így jobban kell koncentrálniuk, és egymásra is jobban figyelnek. Az én csoportom él-hal a versenyhelyzetekért, így szeretik kiesősen játszani. A játék lehetőséget ad arra, hogy bármilyen más kerettörténettel is lehessen játszani. Ezek kitalálásába is bevonhatjuk a gyerekeket.
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető ismerteti a szabályokat és elindítja a kerettörténetet, majd felügyeli a játék menetét, de nagy fokú önállóságot adhat a történet formálásában a csoport tagjainak.
Egyéb/megjegyzés: Nagyon tetszett a csoportomnak a játék, mert a tudás mellett ügyességet is igényel, mivel a lufi nem eshet le a földre, koncentrálni kellett erre is meg a szófaj és a társ nevének mondására is. Eleinte kicsit nehéznek is bizonyult, vagy a szót mondták és a nevet felejtették el, vagy a lufira nem tudtak figyelni. Gyakorlással azonban belejöttek és nagyon jó hangulatú játék kerekedett belőle.
A játékot lejegyezte: Nagyné Fogas Ildikó