A játék neve, címe: Matekozás - oszthatósági szabályok
A játék pedagógiai célja: - A résztvevők kényszerérzet nélkül játszanak egymással. - Játék közben átismétlik az oszthatósági szabályokat, illetve a prímszámok definícióját. - Játék közben észrevétlenül tanulnak - Gondolkodás, egymásra figyelési kompetencia fejlesztése - Egymás segítése
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: - a játék közben helyváltoztatás nem történik, csak a kibővített verzióban (Ekkor fel kell hívni a figyelmet, hogy figyeljenek, hova lépjenek) - a játék közben figyelni kell, hogy ha valaki felugrik, vigyázzon, hogy megfelelően érkezzen vissza a talajra. (nehogy sérülés legyen)
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: A játék levezetéséhez nincs szükség eszközre.
Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai eszközre.
Az előkészítés feladatai: Szabadtéri játék levezetés során nincs szükség erre - Tanteremben történő játék levezetés során előzetesen ki kell alakítani azt a területet, ahol a játékot le lehet játszani biztonságosan - Tanteremben történő játék levezetése során figyelni kell arra, hogy a játékosok számának függvényéven kell kialakítani a megfelelő teret.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson át lehet ismételni, meg lehet beszélni az oszthatósági szabályokat, prímszámokat, így már nem ismeretlen fogalmak állnak a tanulók előtt.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok a tanteremben előre kialakított üres helyen körben állnak. A tanterem helyett ez lehet az udvar vagy szabadtér is. A játékvezető kialakítja a kört, és figyel, hogy a játékosok megfelelő helyen álljanak, illetve egymástól megfelelő távolságra.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, én mint játékvezető szintén a játékosok által kialakított körben állok. A játékban én is részt veszek játékosként. • A játék során növekvő sorrendben mondjuk a számokat, én, mint játékvezető kezdek. Az első szám az 1. • Az óramutató járásával megegyező irányban, növekvő sorrendben folytatni kell a számokat a játékosoknak. • Szabályok: o Ha egy tanuló 3-mal osztható számot mond ki, akkor tapsol egyet közben. o Ha prímszámot mond, akkor felugrik. o Ha pedig 7–tel osztható számot mond ki, akkor leguggol. o Abban az esetben, ha valaki elrontja, akkor a számolás újraindul, és az a játékos indítja el a számolást, akinél az előző véget ért.
A játék lezárása: - Cél minél nagyobb számig eljutni hiba nélkül. - Adhatunk időkeretet is, azaz például 5 perc alatt meddig sikerül eljutni.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: - játékosok megdicsérése - részvétel megköszönése - a tanulási célokat átbeszélése Feldolgozás: A játék közben jól érezték magukat a játékosok. A feladat levezetése során gyakran segítettek egymásnak, ha szükség volt rá. Amennyiben szükséges a fontosabb matematika dolgokat a játék után le is írhatjuk a füzetbe.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: - A játék során bármelyik oszthatósági szabályhoz kitalálható valamilyen mozdulat. Például a 5-tel osztható számokhoz emeljék fel a kezüket, vagy a 4-gyel osztható számoknál cseréljenek valakivel helyet. - Nehezíteni lehet a játékot, ha nem egytől indítjuk, hanem egy nagyobb kétjegyű számtól, például 19 vagy egy háromjegyű számtól. Ezeknél már jobban át kell gondolni az adott számra vonatkozó oszthatósági szabályt.
A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat be lehet vezetni fokozatosan is. Miután minden játékos elfoglalta a helyét. Először lehet csak egy szempontot mondunk el, például, hogy aki 3-mal osztható számot mond tapsol egyet. Ha ez a szabály működik, akkor be lehet vezetni, hogy a prímszámok esetén a játékos felugrik egyet. Minél jobban megy a játékosoknak a feladat annál gyorsabban lehet bevezetni új szabályt. A tanulók biztonságát folyamatosan kell figyelni, illetve, hogy matematikailag helyesen végzik –e el a feladatot, játékot
Egyéb/megjegyzés:
A játékot lejegyezte: Gaál Krisztina Ibolya