A játék neve, címe: A kocka el van vetve
A játék pedagógiai célja: Megtanítani a csoportot a egyrészt az együttműködésre, a csoporton belüli kommunikációt szeretném ösztönözni. Nem utolsó sorban pedig szeretném felrázni a csoportot, megmutatni nekik a játék örömét.
A játék jellege: Csoport- vagy párképző
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel az egyik játékos szeme be van kötve, segíteni kell őt. Nehogy elessen vagy nekiütközzön a széknek, asztalnak. A baleset kockázatát a minimálisra csökkenthetjük azzal, hogy leültetjük és csak aztán kötjük be a szemét. Illetve mikor vége van a játéknak és feláll a székről, ügyeljünk rá, hogy levegye a kendőt.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Csoportonként: 3 db dobókocka. Ez a mi esetünkben 20 oldalas dobókocka volt, amelyet a Magic nevű kártyajátékból vettem ki, de 3 db sima 6 oldalú dobókocka is megfelel. Egy szembekötésre alkalmas nem átlátszó kendő.
Technikai igény: Csoportonként egy asztal, tanulói pad, amelyen a dobókockák megállnak. 3 db szék a csoporttagoknak.
Az előkészítés feladatai: Be kell rendezni vagy át kell rendezni a termet olyan formában, hogy három fő le tudjon ülni egy-egy asztalhoz vagy tanulói padhoz.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek a terem berendezésében. El kell dönteni, hogy a csoportból ki az aki segít és ki szeretné megakadályozni, hogy a kockákat sikerüljön kirakni. Ez történet például kő – papír – olló játék segítségével. Aki ezt megnyeri, az lesz a segítő játékos. Fontos, hogy amíg a szerepeket eldöntjük, küldjük ki egy pillanatra azt a játékost, akinek majd be fogjuk kötni a szemét.
A játék megnyitása, nyitánya: Ki az imposztor? Két társad közül csak az egyik lesz a segítségedre, a másik az imposztor, aki megpróbálja megakadályozni, hogy a játékot sikerre vidd. Döntsd el, kinek az utasításait fogadod meg, hogy sikerre vidd a játékot!
A játék menete, játékszabályok:Egy fő bekötött szemű játékos foglal helyet az asztalnál. Előtte 3 db dobókocka. Mellette ül két társa. Az egyikük segíteni szeretne abban, hogy a kockákból a megfelelő számsort kirakja. Pl: legyen 5,3,1. A másikuk pedig ezt szeretné megakadályozni. A bekötött szemű játékos nem tudja, hogy kire számíthat és ki vezeti őt félre. A játékvezető közbeszól, amint egy dobókocka a megfelelő helyzetben van. Utána ehhez a kockához már nem nyúlhat a játékos és megy tovább a következő kockára.
A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor a bekötött szemű játékos sikeresen kirakja az előírt számsort. Ezt a játékvezető jelzi, amikor az utolsó kocka is a megfelelő számot.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérném a játékosokat, hogy emeljék fel olyan magasra a kezüket, amennyire jól érezték magukat. Amennyiben jól érezték magukat, lehetőséget biztosítanék nekik, hogy elmondhassák véleményüket. Ha nem érezték jól magukat, megbeszélnénk, mi volt ennek az oka vagy mi volt a játéknak az a pontja, ami negatívan hatott rájuk. A z esetleges negatív visszajelzésekből is tanulnék. A játékot újból lejátszanám, ügyelvén arra, hogy ezeket a hibákat kiküszöböljem.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék nehezíthető olyan formában, hogy amint egy számot sikerült kirakni, a következő kocka esetében két másik segítőt kérünk fel. Közülük megint nem tudja a bekötött szemű játékos, hogy ki a segítő és ki az imposztor. Ezzel a egy másokat is be tudunk vonni a játékba és akár 7 fővel is játszhatunk.
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető figyeli, hogy a két segítő ne fogja meg a bekötött szemű játékos kezét, csak szóbeli utasításokat adhatnak. Továbbá szóban jelzi, amikor az egyik kocka beállításával vagy az összes kockával készen vannak.
Egyéb/megjegyzés: A játékot négy alkalommal családtagok körében vezettem le. Ők élvezték a játékot, pozitív érzéseket váltott ki belőlük.
A játékot lejegyezte: Fidesz Ivett