JÁTÉKRA FEL!

Zimonyi Csaba: Mondjunk egy mesét! A cirkusz

A játék neve, címe: Mondjunk egy mesét! A cirkusz

A játék pedagógiai célja: A fantázia fejlesztése. A meseszövés, a történetmesélés gyakorlása a Fogalmazás tanulásához. Együttműködés. Odafigyelés a másikra. Szókincs fejlesztés. A másik gyermek csendben való meghallgatása. A mondatalkotás szabályainak gyakorlása.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A teremben a bútorok elpakolása a tér kialakításához, hogy a székeket körbe tudjuk tenni, okozhatnak kisebb fizikai kontaktust, ezért fel kell hívni a gyerekek figyelmét a balesetveszélyre!

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Papír, íróeszköz

Technikai igény: Szék minden résztvevőnek

Az előkészítés feladatai: A terem berendezése: székek körbe helyezése. A papírok és az íróeszközök kiosztása.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem közös előkészítése.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető is a körben ül. A karantén miatt rég találkozott az osztály. Ahhoz, hogy egy kicsit jobban egymásra hangolódjunk, mesélünk egy kicsit. Mondjunk egy történetet, amely a cirkusz világában játszódik. A mesélést a játékvezető kezdi: A Pagola Cirkusz Világszám művészei fáradtan szállnak ki a vonatból: megérkeztek egy újabb városba, ahol felállíthatják sátrukat. Levendula, a cirkusz igazgató maga köré gyűjti társait. El kezdi kiosztani az ilyenkor szükséges munkákat, hogy másnap estére minden készen legyen. Az oroszlánidomár azonban jelenti, hogy Bundás, az egyik oroszlán eltűnt. Ahogy megérkezésük óta Jancsi bohócot sem látta senki…

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek a játékvezetővel együtt. Közösen felelevenítjük mindazt, amit a cirkuszról tudunk. Mindenki kap egy papírost és íróeszközt, amivel egy szót vagy kifejezést ír rá, ami a cirkuszhoz köthető (Pl. manézs, bohóc, elefánt stb.). A papírokat összeszedjük, majd tetszőlegesen húznak egyet-egyet a kupacból a tanulók. Játékvezetői felvezetés: Mondjunk közösen egy történetet, ami a cirkuszban esett meg. Körben haladunk és mindenki fűzze tovább az elkezdett történetet 2-3 mondattal. A mondataitokba bele kell szőni a kihúzott papíron lévő szavakat. A cirkusz szót pluszban bele lehet tenni a mondataitokba. Ebben az esetben mindenkinek fel kell állnia és meghajolni a közönségnek, majd visszaülni a helyére. De ez nem kötelező! Figyeljünk oda, hogy a történetnek legyen eleje, közepe és vége. Csak az szólalhat meg, akire rákerült a sor. Nagyon kell figyelni arra, hogy mi hangzott már el, hogy egy kerek történet jöjjön létre. A történetet én kezdem, és jobbra haladunk.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor visszaér a történet mesélése a játékvezetőhöz. A tőle balra ülőnek kell befejezni a történetet. Az is a cél, hogy kerek, egész történet kerekedjen ki, és hogy eljussunk egy történet lezárásához is. Mivel, maga a foglalkozás is egy történet volt, így a kerettörtént is úgy ér véget, ahogy a közösen szőtt mese.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A tanulók megdicsérése a játékban való aktív részvételért, a megfelelő magatartásért, az igényes és átgondolt történetért, és hogy csöndben végig tudták hallgatni egymást. Megkérdezni, kinek, hogy tetszett a történt, hogy érezte magát a foglalkozáson. A játék végén közösen elpakoljuk a székeket, visszarendezzük a termet.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot bármilyen gyűjtőfogalom köré lehet tervezni, éppen, amivel foglalkozunk. Többször is körbe mehet egy kör, de előre meg kell határozni ennek számát. A fogalmak írásánál is lehet több szót felírni, hogy változatosabb legyen a szókincs, változatosabb szavakkal dolgozzanak a gyerekek. Az adott szóra történő mozdulatot (cirkusz = meghajlás) is a történethez igazodva lehet változtatni.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek figyelnie kell a megfelelő sorrend betartására, és arra, hogy a mondatok száma ne haladja meg az előre megbeszélteket.

Egyéb/megjegyzés: A játék lejátszása alkalmas az ebéd utáni pihenőidő elkezdéséhez, az ebéd utáni relaxálás megkezdéséhez.

A játékot lejegyezte: Zimonyi Csaba