A játék neve, címe: Zenevár
A játék pedagógiai célja: A tanulók egymásra figyelésének erősítése, zenei hallásfejlesztés, csendre, fegyelemre szoktatás. Figyelemfejlesztés. Az osztály zenei tagozatos. Nagyon cserfesek, energikusak, problémát okoz a tanórai figyelem.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Akadálymentes terület. Célszerű a teremben a székeket, padokat elpakolni. Vírushelyzetben kézfertőtlenítő, kézmosás biztosítása. A gyerekek figyelmét fel kell hívni arra, hogy csukott szemmel fognak közlekedni. Ne legyenek gyorsak és durvák, vigyázzanak egymásra!
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Az előkészítés feladatai: A tanterem elrendezése, amennyiben bent történik a játék.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Amennyiben nem zenetagozatos gyermekekről van szó, a szolmizálás átismétlése. Ritmizálhatunk is előtte, például egy ritmus visszhang és -ellenritmus játékkal.
A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek körben vagy szétszórtan helyezkednek el. Indításul közösen énekelhetünk egyet. Aztán énekünket tapssal, vagy dobbantással is kísérhetjük.
A játék menete, játékszabályok:Kerettörténet: A Zenevár kapujában áll a csoportunk Csak akkor jutunk be a várba, ha mindenki ugyanazt a dallamot szólaltatja meg. Mindenki megáll egy helyben. A játékvezető kérésére becsukják a szemüket. Ezután a játékvezető vállérintéssel kijelöli a dalnokot. Egyedül ő köszönhet dó-ré-mi énekkel. Újabb jelre elkezdődik a vándorlás. Akik összetalálkoznak, tenyerüket összeérintve köszöntik egymást. Kivéve a dalnok, aki énekkel köszön. Aki vele találkozik, utána már dalolva köszöntheti társát. A végén mindenki énekel, a Zenevárat meghódították.
A játék lezárása: Ha mindenki megkapta a dallamot, véget ér a játék, a játékvezető kihirdeti a Zenevár meghódítását.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret jár a szabályok betartásáért, a balesetmentes sétáért, a szép szolmizálásért, egymásra figyelésért. Megbeszéljük, hogy érezték magukat játék közben, mit tapasztaltak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A következő fokozat nehezítés: Mindenki dó-ré-mi sort énekel, kivéve a dalnokot. Ő mi-ré-dó dallammal köszön, azt adja tovább. A végén tehát a mi-ré-dó dallamot zengi az osztály. 2. Kipróbálhatjuk zenei ábécés nevekkel is hasonlóan a szolmizációs hangok mintájára. Tehát az újabb két játékot eredményez. 3. Később kipróbálhatjuk, hogy a gyerekek tenyerüket összeütve köszönnek, a dalnok pedig egy rövid ritmussal, amit a játékvezetőtől rögtön a kiválasztása során megkap. 4. A legnehezebb, amikor a dalnok ellenritmussal köszön és azt veszik át a társak.
A játékvezető speciális feladatai: A játék során végig nagy figyelmet igényel a játékosok testi épségének és szabálytartásának követése. Egy –egy alkalommal mindig csak egyik játékot játszatni, fontos a fokozatosság elvének betartása.
Egyéb/megjegyzés: A játék speciálisan az osztályhoz lett igazítva, énekórán tantárgyi gyakorlásként, (bármilyen új szolmizációs vagy ábécés hang, ill. új ritmusképlet gyakorlása) de pihenőnek is alkalmazható.
A játékot lejegyezte: Fülöpné Antal Erika Erika