JÁTÉKRA FEL!

Földváriné Firnigel Andrea: Tam-Tam Dobolás

A játék neve, címe: Tam-Tam Dobolás

A játék pedagógiai célja: figyelem- és koncentráció fejlesztés, bal-jobb differenciálás, bilaterális integráció, ritmusgyakorlat, két testfél mozgásának összerendezése.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a játék hangos lehet, ezért a hangtompításról érdemes gondoskodni. Ajtók, ablakok csukva, olyan helyiséget válasszunk, hogy a szomszédba átszűrődő hangok ne zavarjanak senkit. Teríthetünk takarót az asztalra, padlóra, ami tompítja a puffanásokat.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Szék mindenkinek és saját vagy közös asztal.

Az előkészítés feladatai: A hangtompításról gondoskodni, ajtó, ablak becsukása, esetleg takaró kihelyezése az asztalra, földre.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha akarjuk indián/bennszülött maszkokat, jelmezeket készíthetünk.

A játék megnyitása, nyitánya: Az alábbi kerettörténetet mesélje el: Ez itt a dzsungel. A dzsungelben sűrű a növényzet, nem látni messzire. Mi egy bennszülött törzs vagyunk. Ott élünk a dzsungelben, és a szomszéd törzzsel, dobolással beszélgetünk, mert a hang messzire száll. De fontos, hogy a dobos ne hibázzon, nehogy a szomszéd törzs félreértse, amit mondani akarunk, és összevesszen velünk. A törzsfőnök, itt a pedagógus magára mutat, én vagyok. Versenyt rendezek, hogy kiderüljön ki a legjobb dobos a törzsben. Ti vagytok a törzs tagjai. Az asztalok pedig fatörzsek, amin doboltok. Együtt kezdjük a dobolást. A törzsfőnök mutatja az ütemet és mondja, hogy mit kell csinálni, ti pedig követitek. Aki hibázik, az kiesik, így a végére csak egy dobos maradhat. Ő lesz a törzs fődobosa a következő versenyig.

A játék menete, játékszabályok:A pedagógus diktálja, hogy melyik testrésszel kell a ritmust ütni. Ha könnyíti a helyzetet mutathatja is, vagyis ő is csinálja azt, amit mond, de az is lehet, hogy csak tapsolva adja a ritmust. A gyerekeknek követni kell a ritmust és a pedagógus utasításait is. Pl: jobb kéz- akkor a gyerekek a ritmust a jobb kezükkel ütik. A ritmust tartani kell a pedagógus által mutatott ütemben. A pedagógus válthat bár mikor bármelyik végtagra: kéz/láb és jobb/bal. Sőt, ha már ügyesek a gyerekek, akár keresztezett feladatokat is ad a két testfél mozgásának összerendezésének fejlesztésére. A feladattal lehet versenyhelyzetet is létrehozni, ha ez nem stresszeli a gyerekeket. Aki elvéti a végtagot, vagy a ritmust kiesik. Így a végén kiderül, hogy ki lesz a legjobb tam-tam dobos.

A játék lezárása: A győztest felállítjuk, a többiek megtapsolják, vagy más módon kiemelik ügyességét, pl: körbe táncolják, mint egy győzelmi harci tánc.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után beszélhetünk arról, hogy ki hogy érezte, mi ment könnyen, mi nehezen. Otthon is gyakorolhatják, játszhatják a családdal.

A játékot lejegyezte: Földváriné Firnigel Andrea