JÁTÉKRA FEL!

Kucsera-Kemer Tímea: Szavas körbeugrálós, vagy Konferencia

A játék neve, címe: Szavas körbeugrálós, vagy Konferencia

A játék pedagógiai célja: Összefoglalás, előző órákon tanult angol szókincs és kérdő mondatok ismétlése, vagy az aktuális órán tanultak gyakorlása.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Bútorokat félretolni, hogy legyen elég szabad hely a teremben. Ajtó, vagy nyitott ablak előtt ne álljon gyerek. Ne legyen tolongás, a csoport létszáma maximum 15 gyerek lehet (ami angol órán reális, mivel csoportbontásban dolgozunk).

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: A körben a különböző állomásokat jelölő plüss játékok, de lehetnek iskolatáskák, tolltartók, bármi. Nem kötelező, de hasznos, gyengébb tudású csoportoknál a tábla, ahova ki lehet írni angol minta mondatokat, szavakat és a játékosok pontszámát (utóbbit a tanár/játékvezető egy füzetbe is írhatja).

Az előkészítés feladatai: Bútorokat eltolni, így elegendő üres helyet biztosítva a teremben. A kőrben különböző állomásokat jelölő plüss játékok kihelyezése. Szükség szerint, a táblára kiírni a nehezebb angol szavakat, vagy példamondatokat, mintakérdéseket. A gyerekek neveit is leírni a táblára, vagy a tanár/játékvezető füzetébe.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előző órán kérni, hogy majd hozzák be a kedvenc plüssüket, vagy egy kedvenc játékfigurát. Szintén előző órán megtanítani a szókincset és nyelvtant, és feladni, hogy tanulják meg a szavakat, mondatfajtákat, amikre majd a játékban szükség lesz.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető/tanár elmondja, hogy a gyerekek most játszhatnak az előző órán tanult szavakkal, mondatokkal, ugyanis egy tudósok konferenciáján vesznek rész. (Hogy csökkentse a stresszt a tanulókban, még a játék előtt együtt átismétlik az anyagot és csak akkor kezdik el a játékot, ha biztos, hogy minden kisgyerek legalább részben elsajátította a szükséges tananyagot, hogy ne legyen a játék senki számára kudarc, minden gyereknek legyen sikerélménye.) A játékvezető/tanár mondja: Mindenki álljon egy állomás (pl. plüss) mögé a kőrbe. Ez a mi konferencia kerekasztalunk. Te vagy a tudós, aki minden kérdésemre tudja a választ.

A játék menete, játékszabályok:A játékvezető/tanár mond egy szót magyarul, a körben álló gyerekek gyorsan elmondják angolul. Aki/akik elsőnek mondták, továbblépnek a következő állomáshoz. Akik nem tudták, vagy később mondták, azok nem mehetnek tovább. Aki néhány ilyen szó után újra az eredeti állomására ér, az szól, hogy kérdés, és a játék megáll egy pillanatra. Az illető kérdést tesz fel angolul a játékvezetőnek/tanárnak, és ha a kérdés érthető és a válasz igen, akkor pontot kap. Ezután a játék indul tovább szavakkal. Mikor a következő gyerek körbeér, szól, hogy kérdés és ő is feltesz egy angol kérdést a játékvezetőnek.

A játék lezárása: A játékvezető egy előre meghatározott idő után leállítja a játékot így: A konferencia véget ért, kedves tudós társaim, köszönöm a részvételt. Összeszámolja a pontszámokat, és megnevezi a győztest, aki tudományos kitüntetésben részesül.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes tudományos kitüntetésben részesül, azaz kap egy jutalmat, ami lehet ötös, vagy piros pont, vagy mosolyka, de akár cukorka vagy emléklap is lehet. A csoporttal megbeszélik a tanulságokat, összegyűjtik azokat a szavakat vagy mondattípusokat, amiket még gyakorolnia kell a csoportnak. Megbeszélik az esetleges játékban felmerülő konfliktusokat, incidenseket.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha csak egyszerű rövid bemelegítő tevékenységnek szeretnénk használni a játékot, akkor a mondatos részeket ki lehet hagyni, és csak szavakat kérdezni. Ha nem szeretnénk átrendezni a tantermet, de van elég hely a terem négy sarkában, akkor a sarkok lehetnek az állomások. Ha mégis a hosszabb, mondatos változatot szeretnénk játszani, akkor a kérdéseket lehet más játékosoknak is feltenni, és ők válaszolnak, illetve a pontot érő válasz lehet a nem az igen helyett.

A játékvezető speciális feladatai: Nehézséget jelent ennél a játéknál, hogy többen egyszerre hangosan mondják az angol szót, tehát a játékvezető el kell, hogy döntse, hogy ki mondta időben, és helyesen, ki léphet tovább. Ügyes és gyors konfliktuskezelésre lehet szükség, különösen fiatalabb csoportoknál. Ha van olyan kisgyerek, aki nem szeretett volna játszani (ilyen ritkán van), akkor ő segíthet a játékvezetőnek ebben. Fontos bátorítani azokat a kisgyerekeket, akik kevésbé ügyesek a játékban. Ezt legjobban úgy lehet elérni, hogy különböző nehézségű szavakat és mondatokat használunk a játék során, hogy a gyengébb tudásúaknak is legyen lehetősége tovább lépkedni, és így sikerélményhez jutni.

Egyéb/megjegyzés: A játékot a vizsga kedvéért a saját gyerekeimmel játszottam le és dokumentáltam fotókkal, mivel online oktatás van. Már a diákjaimmal is játszottam ezt a játékot, nagy sikere volt, de sajnos akkor nem dokumentáltam.

A játékot lejegyezte: Kucsera-Kemer Tímea