A játék neve, címe: Tojáslopás a Jószagú réten
Fésűs Éva : Csüpafül 22 meséjét dolgozzuk fel magyar órákon. A játék a húsvéti projektünkhöz kapcsolódik majd.
A játék pedagógiai célja: Mozgáskoordináció, megosztott figyelem, együttműködés fejlesztése, gyorsaság fejlesztése, memória fejlesztése, olvasási és mozgási élmény összekapcsolása.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos, hogy figyeljenek egymásra, amikor ugyanazért a tojásért szaladnak, nehogy összeütközzenek. Csak akkor mozdulhat ,ha az ő nevét hallja. Ne legyen a pályán semmi felesleges tárgy. Megfelelő távolságra álljanak egymástól.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Nagy tojás középre,fogantyúval, amit lecseréltünk bójára. tojáskártyák nevekkel, számokkal, helyszínekkel, kötél térelválasztáshoz.
Technikai igény: nincs
Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése. Csapatok kiválasztása. Tojáskártyák kiosztása, memorizálása. A csapatok elhelyezkedése a kötéltől megfelelő távolságra.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők elkészítették a tojáskártyákat. Szépen ráírták az adott számot, nevet, helyszínt. Majd lelamináltam azokat. A játék előtt 1 gyermek osztotta ki a kártyákat. Egy másik összeszedte a kártyákat, a harmadik új kártyákat osztott.
A játék megnyitása, nyitánya: Mivel mi 28 fős osztály vagyunk, ezért 4 db 7 fős csapatot alakítottunk ki. Négy színű tojásokból kellett húzniuk, így véletlenszerű volt a csapatalakítás. Kihúztuk a kezdő csapatok színeit. Mindig két csapat állt egymással szemben. Elmeséltem, hogy a Jószagú réten Húsvét táján tojáslopó versenyt rendeznek a mese szereplői. Erre készülnek már nagyon régen, hiszen a legügyesebb nyuszikák lesznek a Húsvéti nyuszik. Kijelöltem, ki fogja a csapat pontjait számolni. Megfelelő távolságra álltak egymástól.
A játék menete, játékszabályok: Miután felálltak a csapatok a kijelölt vonalhoz, egymással szemben, megbeszéltük, hogy azt nem lépheti át, csak a kihívott játékos. Én kiabáltam a számokat, (neveket, helyszíneket). Mindkét csapatból az a játékos indul a tojásért, aki a nevét, számát hallotta. A tojás mindkét csapattól egyenlő távolságra található, a két vonal között, középen. Gyorsan kellett reagálniuk és a középen álló tojást (amit menet közben lecseréltem egy bójára, mert nem lehetett megfogni rendesen) meg kellett szereznie az egyik játékosnak. Aki gyorsabb volt, az a csapat kapott pontot. Miután visszaálltak a helyükre, kezdődhetett a második kör. Annyi kör volt, hogy legalább egyszer mindenkire sor került. Figyelniük kellett arra, hogy nehogy egymásnak szaladjanak a bójánál. Nem lehetett elütni, lábbal hozzáérni a bójához.
A játék lezárása: Több menetből állt a játék, minden visszavágó után ajánlatos térfelet cserélni, újra elosztani egyenlően a tojásokat, ill. számokat, neveket, ne mindig ugyanazok a gyerekek fussanak egyszererre. Minden csapat, minden csapattal játszott. A játék addig játszható, amíg bírják szusszal, bár két csapat mindig pihent.A pontszámok alapján eldőlt kik nyerték a mezei tojáslopó versenyt, kik lehetnek Húsvéti nyuszikák, akik majd Húsvétkor kioszthatják a tojásokat.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén meg kell dicsérni őket, amiért olyan ügyesen figyeltek a balesetveszélyekre illetve betartották a szabályokat, minél több gyereket kiemelve név szerint valamiért. Nagyon aranyosan figyeltek egymásra. A csapatok maguk számolták a pontjaikat. De annyira élvezték, hogy nem is igazán volt érdekes, kinek volt több pontja. Elmondták, mi tetszett a legjobban a játékban, hol lehetett hibázni, volt-e valami vicces helyzet. Jutalom a végén: megszavazták, hogy a meséből, melyik részt olvassuk el pihenésként. Leültek a Jószagú réten a fűbe és mesét hallgattak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kipróbáltuk a játékot úgy is, hogy nem állásból indulnak, hanem guggolásból,hasalásból, vagy háttal állnak egymásnak. Nem volt könnyű, de így is élvezetes volt.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályok ismertetése után egy próbajátékot játszani. Nagyon kell figyelni ki ér oda először, ki ér a bójához hamarabb. Megkérdezni a résztvevőket, hogy van-e valami, amit nem értenek, és ha igen, meg kell újra beszélni a szabályokat .
Egyéb/megjegyzés: Tapasztalataim alapján a résztvevők szeretik ezt a játékot! Élvezettel játszották, élték bele magukat az ismert szereplők helyébe. Felismerték az olvasott helyszíneket, megbeszéltük közben mi történt a mesében ott. El lehet majd más olvasmánnyal is játszani.
A játékot lejegyezte: Zádorné Nagy Orsolya
[slug zadorne-nagy-orsolya