A játék neve, címe: Kapd el Mister X-et!
A játék pedagógiai célja: A résztvevők figyelemfejlesztése, koncentráció fejlesztése. Csapatépítés egy közös játékon keresztül.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Különösebb biztonsági intézkedéseket nem igényel.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Nincs szükség kellékre a játék során. Esetleg Mister X kiválasztásához lehet használni kártyákat is. Kártyákkal úgy választhatunk, hogy például, aki a káró királyt húzta, az lesz a kiválasztott.
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben lehet játszani, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet. Egyébként állva is lehet játszani.
Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott körben állva vagy ülve, biztonságosan tudjanak játszani a résztvevők.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha nem állva játsszuk a játékot, akkor a résztvevők segíthetnek a székeket körbe elhelyezni a teremben.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékosoknak, vagyis a Scotland Yard detektívjeinek az feladata, hogy elkapják Mister X-et, a híres csalót. Akire Mister X rákacsintott, az már kiesett a játékból vagyis, Mister X meglépett, lerázta ezt a detektívet. Ha valamelyik nyomozó gyanakszik arra, hogy ki a csaló, azt jeleznie kell a többieknek. Amikor már hárman is gyanakszanak (kisebb létszám esetében elegendő a kettő is), akkor elkaphatják Mister X-et. Ha mindhárman ( mindketten) ugyanarra a csalóra gondoltak, és egyszerre leplezik le, akkor sikeresen elfogták.
A játék menete, játékszabályok:A játék elején a játékosok közül a játékvezetőnek ki kell választani egy Mister X-et úgy, hogy a többiek ne tudják, hogy ki lett kiválasztva. Ezt tehetjük úgy, hogy akinek a háta mögött megérintjük a kezét, az lesz a csaló. Kártyákkal is választhatunk úgy, hogy például, aki a káró királyt húzta, az lesz a kiválasztott. A játékosok körbe állnak úgy, hogy mindannyian jól lássák egymás szemét. Minden játékosnak folyamatosan a többi játékos szemét kell figyelnie. Akire a kiválasztott csaló rákacsintott, az hangosan jelzi ezt a többieknek egy Meglépett! kiáltással, és egy lépéssel hátrafelé kilép a körből. Ezzel ő már kiesett a játékból. Így szűkül a kör, amiben eddig álltak. Ha valamelyik játékos úgy érzi rájött ki a csaló, akkor fel kell emelnie egyik kezét és jelezni a többiek felé, hogy gyanakszik. Amikor már hárman gyanakszanak (kisebb létszám esetében elegendő a kettő is), akkor egyszerre kell rámutatniuk a csalóra és felkiáltani, hogy Megvan!, így sikerült elkapniuk. Viszont, ha nem ugyanarra mutattak, akkor a játék folytatódik anélkül, hogy bárki is kiesne.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha mindannyian a csalóra mutattak és leleplezték, akkor ezzel Mister X kiesik. Vagyis a nyomozók jól végezték munkájukat és sikeresen elkapták. Így egy újabb játékot lehet kezdeni.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt. Megkérdezem tőlük, hogy hogyan érezték magukat, tetszett-e nekik a játék. Milyen tapasztalatokat szereztek, esetleg mit tanultak belőle.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthetjük a játékot úgy, hogy két Mister X-et választunk ki, így még jobban kell figyelni és koncentrálni a másikra. Ezáltal nehezebben lehet elkapni a csalókat. A játéknak akkor van vége, ha mindkét csalót lelepleztük. Ezt tehetjük külön-külön is, de ha még tovább szeretnénk nehezíteni a játékot, akkor egyszerre kell mindkét csalót elkapni.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes először az egyszerűbb verziót kipróbálni( egy Mister X-et választunk), majd ha már ez jól megy, akkor lehet nehezíteni a játékon, vagyis két csalót választunk ki. Minél jobban megy a játék, úgy érdemes fokozatosan nehezíteni. Ettől lesz még izgalmasabb!
Egyéb/megjegyzés: A résztvevőknek tetszett a játék!
A játékot lejegyezte: Dr. Élőné Frank Beáta