JÁTÉKRA FEL!

Szakmáry-Horváth Hajnalka: Szivárványos plüsselkapó

  1. A játék neve, címe: Szivárványos plüsselkapó
  2. A játék pedagógiai célja: színek gyakorlása , figyelem, koncentráció fejlesztése, versenyszellem kialakítása, fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok figyelmének felhívása, hogy a plüss elkapásakor figyeljenek arra, hogy ne koccanjanak össze.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: -Színes tornakarikák, (színenként párban) lehetőleg a szivárvány színeiben, helyes sorrendben lerakva (piros, narancs, citromsárga, zöld, kék, lila, ibolya) /14 játékosnál több esetén más szín is „bekerülhet” a két sor végére./ – kötél, vagy zsinór a felezővonal kialakításához – plüssfigura – szőnyeg (ez nem feltétlenül szükséges, de kisebb gyerekeknél könnyebben kijelölhető a karikák helye, a játékosok megfelelő távolsága).
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A megfelelő tér kialakítása, az asztalok, székek elhúzásával
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek a karikák elhelyezésében, a felezővonal,(kötél) kihúzásában, előzetesen a teremrendezésben, (ez felkelti az érdeklődésüket a játék iránt, és gyakorolják közben a színeket is.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: – Kerettörténet elmondása (Lényege: A plüss eljuttatása a szivárvány egyik végére) – Karikák színének és helyének pontosítása, (szivárvány sorrendjében), elmondása, (igény szerint többször is). – Játékszabály ismertetése (igény szerint többször is)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok a szőnyeg két szélén helyezkednek el az egymás mellé helyezett színes tornakarikákba lépve, amik a szivárvány színeinek felelnek meg ( piros, narancs, citromsárga, stb….), (páronként 1-1 szín, szemben egymással. (Ez jelképezi a szivárvány két „végét”) A szőnyeg közepén egy zsinór a felezővonal, egyenlő távolságra a két sor karikától. A játékvezető a felezővonal végéről irányítja a játékot, a felezővonal közepére egy plüssfigurát helyez el. – A feladat, hogy a játékvezető megnevez egy színt, az annak megfelelő színű karikában álló 2 játékos pedig odafut a szőnyeg 2 széléről és a gyorsabb felkapja a plüsst. Aki hamarabb veszi el, annak a csapata kap egy pontot.(Kisebbeknél pl. egy babzsák lehet a pont) – A plüss visszakerül a felezővonal közepére, ezután egy másik színt mondasz a fentiek alapján. – Amelyik csapat több pontot (babzsákot) gyűjt, az lesz a győztes, a szivárvány azon végéhez jut el a játék végére a plüssállatka.
  18. A játék lezárása: Ha elfogytak a babzsákok, (10 db elég óvodában, + 1-2 próbajáték) a győztes csapat kihirdetése, az összes résztvevő megtapsolása, dicsérete.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: ”A plüssállatka eljutott a szivárvány egyik végéhez!” Minden résztvevőt megdicsérve, a győztes csapat játszhat először a plüssel.(Óvodában) Ha tetszik nekik a játék, akkor többször vagy tovább is játszható,(esetleg másik alkalommal). -Nagyobbaknál: dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Az egy sorban levő karikák színének felcserélése – Több szín mondása egyszerre -A FELHŐ szó elhangzásakor minden játékos odafuthat a plüssért Játszható karikák helyett pl. állatos fejdíszekkel, (fajtánként 1-1), persze akkor más lesz a kerettörténet.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kerettörténet elmondása, szükség szerint a szabályok újbóli ismertetése, játék közben fokozott figyelem a fizikai és lelki biztonságra!
  22. Egyéb/megjegyzés: Tapasztalatom szerint a résztvevők nagyon kedvelik ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Szakmáry-Horváth Hajnalka