JÁTÉKRA FEL!

Kosár Bartalos Ágota: KŐ-PAPÍR-OLLÓ….játék átalakítása – Evolúciós ranglétra, majd utána a Legkisebbtől-legnagyobbig zenei ritmusértékek ranglétrája, mindkét játék alapja a kő-papír-olló.

A játék neve, címe: KŐ-PAPÍR-OLLÓ….játék átalakítása – Evolúciós ranglétra, majd utána a Legkisebbtől-legnagyobbig zenei ritmusértékek ranglétrája, mindkét játék alapja a kő-papír-olló.

A játék pedagógiai célja: Evolúciós ranglétra – ennek a játéknak a célja az energetizálás. A célcsoportom tanulói nagyon szeretnek játszani és főleg nyerni. Az Evolúciós ranglétrával megkapják a játék élményt, hogy végig járják a tojástól a kotlósig a ranglétrát és közben még nyerhetnek is. A Zenei ritmusértékek ranglétrájának a pedagógiai célja az ismétlés, már megtanult, elsajátított tananyag felelevenítése és elmélyítése.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A terem közepén alakítottam ki helyet abból a célból, hogy a tanulók tudjanak mozogni. Az iskolai padokat és székeket u alakban helyeztem el. Ekkora hely elegendő ennek a játéknak a levezetéséhez.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Papírlap (minden gyerek számára annyi lapocska, hogy rá tudják írni a ritmusokat, résztvevők számától függően, jelen esetben gyerekenként 4 lap), filctollak

Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.

Az előkészítés feladatai: Papírlapra felírni az egyes ritmusok képét/képletét

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az egyes ritmusértékeket a tanulók maguk felírhatják/felírják az előkészített papírokra.

A játék megnyitása, nyitánya: Fontos a gyerekek érdeklődésének a felkeltése. Ezért az Evolúciós ranglétrával nyitottam. A cél az energetizálás volt. Először az A játékot játszottuk le. Majd rögtön a B játék következett, mert ugyan az játék alapja, a kő-papír-olló játék csak módosítva.

Játék A: „Kedves Gyerekek! Képzeljétek el, hogy mindannyian egy baromfiudvar lakói vagytok. Mindegyikőtök egy kis tojás.”

Játék B: „A baromfiudvarból kiszabadulva, átjutottatok egy koncertterem színpadjára. Ahol egy nagy zenekarrá alakultok. Hogy mit is kell játszanotok azokat a kártyáitok mutatják meg.”

A játék menete, játékszabályok:Játék A: Mindenki a fejét ütögetve halad, közben mondja „tojás, tojás, tojás…”. Megáll egy másik tojással szemben és lejátszanak egy kő-papír-olló játékot. Aki nyer, az kiscsibévé változik és csipogva tovább megy. A másik játékos tojás marad és keres magának egy másik tojást. A kiscsibe keres magának egy kiscsibe párt, majd ismét játszanak egy kő-papír-olló játékot. Aki nyer tyúkká változik, és tovább halad. Majd keres magának egy tyúk párt a „kot-kot-kot-kot-kotkodács” szavak kíséretében. Megint játszanak egy kő-papír-olló játékot, aki nyer az kotlóssá változik és leül. Ő már nyert. Addig játsszuk, amíg az egyes evolúciós lépcsőfokokban találunk magunknak párt.

Játék B: Mindenki a „Ti-ti” jelzésű kártyáját tartja a homloka előtt és közben mondogatja, hogy „ti-ti, ti-ti, ti-ti…”. Majd megállnak egymással szemben és lejátszanak egy kő-papír-olló játékot. Aki nyer, hátra teszi a „Ti-ti” kártyáját és a „TÁ” jelzésű kártyája kerül előre. A homloka előtt tartva keres magának egy másik „TÁ” kártyát, közben hangoztatja, hogy „tá-tá-tá-tá…”. Majd keres magának egy másik „Tá-t” és lejátszanak egy újabb kő-papír-olló játékot. Aki nyer, az hátra teszi a „TÁ” kártyáját és előre kerül a „TÁ-Á” kártyája. Tovább halad és közben hangoztatja, hogy „Tá-á, tá-á, tá-á…”. Keres magának egy másik „TÁ-Á-t” és lejátszanak egy kő-papír-olló játékot. Aki nyer, az hátra teszi a „Tá-á” kártyáját és ezzel előre került a leghosszabb érték a „Tá-á-á-á”. Ezt hangoztatva leül a helyére. Addig játsszuk a játékot, míg találunk magunknak megfelelő ritmus párt.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha már nem találunk magunknak megfelelő párt sem az Evolúciós sem a ritmus játékban.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megnéztük, hogy a kártyákat sikerült e megfelelő sorrendben, jelen esetben növekvő sorrendbe rendezni. Persze nem mindenki jutott el a játék végére, nem mindenkinek sikerült emelkedő sorrendbe rakni a kártyáit, mivel mire át tudott lépni egy újabb szintre, már nem biztos, hogy talált magának párt.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kő-papír-olló, Evolúciós játék, Ritmusjáték stb.

A játékvezető speciális feladatai: nincs

Egyéb/megjegyzés: nincs

A játékot lejegyezte: Kosár Bartalos Ágota