A játék neve, címe: A csuklyásmajmok megmentése
A játék pedagógiai célja: Felfrissítsem az elfáradt célcsoportom
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék biztonságos levezetéséhez szükséges a játéktér akadálymentessé tétele, valamint a résztvevők figyelmének felhívása egymás testi és lelki épségének megóvására.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Plüssállat (csuklyásmajom), színes szalagok (filctoll, olló), kötél
Az előkészítés feladatai: A kellékek és a játékeszközök beszerzése, előkészítése, a játéktér akadálymentessé tétele.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészítés feladataiba (pl. a játéktér akadálymentesítésébe, a kellékek előkészítésébe) a játékban résztvevők is bevonhatóak.
A játék megnyitása, nyitánya: A csoportok kialakítása irányítottan jön létre. Sorszámozott (1. vagy 2.) színes (kék, piros, sárga, fehér, …) szalagokat osztok ki a játékban résztvevőknek. Két egyenlő létszámú csoport alakul így ki. Amennyiben a célcsoportom összlétszáma páratlan lenne, a kimaradó játékos a játékban nekem, mint játékvezetőnek tud a segítségemre lenni, illetve néhány kör lejátszása után tud cserélni valamely másik társával. Kerettörténet: Történetünk Közép-Amerikában játszódik. A közönséges csuklyásmajom a közeli örökzöld és vízben bővelkedő erdőben él. Most azonban egy közel 20 fős csoport lakott területre tévedt. Segítsetek őket megtalálni, hogy minél előbb újra a természetes élőhelyükre kerüljenek. A közönséges csuklyásmajom megjelenése: szőrzete nagy részben fekete, csak a hasi része a nyakáig, válla, elülső lábainak felkarja és a pofa körüli szőrzet fehéres sárga. A kifejlett állatok fej-testhossza 33,5 – 45,3 centiméter, farokhossza 55,1 centiméter, súlya 3,9 kilogramm.
A játék menete, játékszabályok:Megkérem a játékosokat, hogy a játéktéren elhelyezett kötél két oldalán sorakozzanak fel a kötél mögött kb. két lépés távolságban. A kötél egyik oldalán az 1. csoport, a kötél másik oldalán a 2. csoport. Továbbá megkérem a játékosokat, hogy a kapott szalagokból kössenek masnit a társaik csuklójára. A kötélre elhelyezem azt a plüssállatot, ami az elkóborolt közönséges csuklyásmajom egy egyedét szemlélteti. Azt, hogy melyik körben mely játékosok indulhatnak keresésre azt mindig az általam, mint játékvezető által bemondott szalagszín határozza meg. Akár itt is be tud kapcsolódni a kimaradó játékos, s, ő határozhatja meg a színt. További játékszabály, hogy az egyes egyedek befogása során a játékosok nem léphetnek át a másik csoport térfelére, illetve, hogy ha egy példány megszerzése során a másik csoport játékosa megérinti őt, át kell neki adnia a plüssállatot. Miután nehezen indul a lakott területre tévedt egyedek megtalálása, néhány kör lejátszása után további szalagokat osztok ki a játékosok között, melyeket a másik csuklójukra kötnek társaik. Így egy-egy egyed megtalálására, egyszerre egy időben egy csoportból többen is elindulhatnak.
A játék lezárása: A kerettörténet zárása: a játék a lakott területre tévedt összes közönséges csuklyásmajom megtalálásával, majd a természetes élőhelyükre történő eljuttatásával zárul.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosoknak megköszönöm, hogy egy ilyen nemes cél érdekében játszottak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot akár kettőnél több csapat is játszhatja, ekkor a játékteret a csapatok számának megfelelően kell több részre osztani. Lehetséges változata a játéknak, ha a szalag színét nem mondom, hanem magát a szalagot mutatom.
A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy a játék megismerése végett úgynevezett próbajátékot is lejátszunk, illetve a játékszabályokat csak fokozatosan szabad bevezetni: kezdetben mindenkinek csak egy szalagja legyen, aztán kettő. Folyamatosan figyelnem kell a játékosok testi biztonságára.
Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalataim szerint egy jól megválasztott kerettörténet; egy nemes célért való küzdelem, mindig pozitív hatással van a játék menetére.
A játékot lejegyezte: Füzi Ildikó