A játék neve, címe: Lefülelő
A játék pedagógiai célja: Új játék tanulása, szórakozás, szabadidő hasznos eltöltése.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Balesetveszélyes tárgyak, eszközök eltávolítása a helyszínen.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: kártyák a szerepek elosztásához (1 db. „kém”, 1 db. „felügyelő”, a többi „ügynök” felirattal)
Technikai igény: nincs
Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése ahhoz, hogy körben állva tudjanak elhelyezkedni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín berendezésében, esetleg a kártyák elkészítésében.
A játék megnyitása, nyitánya: Az új játék és a kerettörténet ismertetése kisebbeknek: A rendőrfelügyelő (későbbiekben: felügyelő) tudomására jutott, hogy Aprajafalván egy „kém” rejtőzködik, aki mindenféle téves információval nehezíti a többi „ügynök” életét. Szeretné lefülelni a tettest, de semmi mást nem tud róla, mint azt, hogy bár a kém nem mond igazat, de nyilvánosan sohasem füllent. A felügyelő megpróbálja lefülelni a kémet, ehhez az összes ügynökét az irodájába hívatja.
A játék menete, játékszabályok:Kisebbek esetében próbajáték javasolt, melynek során a felügyelőt a játékvezető játssza el. Ekkor a „felügyelő” kártya nem kerül kihúzásra, csak a többi.
A szerepek véletlenszerű kihúzása után mindenki csak a saját szerepét és a felügyelőjét ismeri, a többiekét nem. Kezdés: Kört alakítanak a résztvevők, melynek tagja a felügyelő is. A felügyelő a tőle jobbra (vagy tetszés szerint balra) álló fülébe súg egy kifejezést, amit az a mellette lévő fülébe fog súgni, és így adják körbe egymásnak. A kém azonban nem azt a kifejezést továbbítja, amit a felügyelő indított útjára, hanem egy általa kitaláltat. Mivel a következő játékos nem tudja, hogy mi volt az eredeti üzenet, ezért a kém által kapott üzenetet továbbítja. Amikor az utolsó ügynök is megkapja az üzenetet, az hangosan mondja el a felügyelőnek. Ekkor a felügyelő a játékosok metakommunikációjából már következtethet a kém kilétére, de kérdéseket fog feltenni, amivel közelebb juthat a személyéhez. Tudjuk, hogy a kém nyilvánosan nem füllent, ezért bízhatunk benne, hogy igaz választ fog adni a következő kérdések valamelyikére: – Milyen üzenetet kaptál? – Milyen üzenetet továbbítottál? A kérdésekbe beleszőhetjük magát a kifejezést is, amivel az adott játékkörben játszottunk. Tehetünk fel eldöntendő kérdést is ezzel kapcsolatban. A kérdéseket bármely játékosnak és tetszőleges sorrendben is feltehetjük. Az első kérdések után már kikövetkeztethető, hogy a körben merre találjuk a kémet, arra kérdezősködünk. Játszható időre vagy adott számú kérdésből kell felfedni a kém személyét. A többi játékos is megpróbál rájönni a kém személyére, a játék végén megbeszélhetjük, hogy volt-e, akinek sikerült.
A játék lezárása: A cél, hogy a játékosok jól érezzék magukat, ezért addig van értelme új játékot indítani, amíg van erre igény. Egyébként a játék akkor zárul, amikor a felügyelő lefüleli a kémet vagy tudni vélte, hogy ki ő, de rosszul tippelt. A játékkör végén mindenki megmutatja a kártyáját a szereposztásával és új játék esetén ezek ismét felhasználhatók. (Érdemes laminálni, tartóssá tenni ezeket.)
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicsérettel, biztatással. Vélemények, tapasztalatok meghallgatása. Javaslatok arra, hogy kik és mivel árulták el magukat, mire figyeljenek legközelebb, hogy ne könnyítsék meg a felügyelő dolgát.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Könnyített verzió (akár a tanulási szakaszban ezzel kezdhetünk): – Lehet segítsége a felügyelőnek, akár az ügynökök közül, (játék közben segítséget kérhet), akár a játék elejétől fogva egy olyan segítő, aki nem húzott kártyát. Így gyorsítható a játék, ha a felügyelő lassan, bizonytalanul nyomozna. Nehezíthetjük a játékot, amikor az már mindenki számára világos, és viszonylag gyorsan tudnak kérdéseket feltenni, következtetéseket levonni: – pl. A feltehető kérdések számát maximálhatjuk, persze a játékosok létszámától függően.
A játékvezető speciális feladatai: Kisgyerekeknél érdemes a könnyített verzióval kezdeni, és ezt kis létszámú csoportban ismertetni. Utána bővíteni a játékosok létszámát, esetleg segítő nélkül játszani.
Egyéb/megjegyzés: Tanulási folyamattal is összekapcsolható. A titkos üzenet akár lehet egy tanult szófajcsoport eleme is, és a kémnek is ezzel rokonértelmű vagy éppen ellentétes jelentésű kifejezést kell választania.
A játékot lejegyezte: Fullajtár Istvánné