JÁTÉKRA FEL!

Nagy Anikó: Hatos dobós és variációi :)

  1. A játék neve, címe: Hatos dobós és variációi:)
  2. A játék pedagógiai célja: Jókedvre derítés, matek órára hangolódás.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a gyerekek figyelmét, hogy a gyors mozdulatok ellenére legyenek óvatosak, vigyázzanak egymásra és magukra.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Mindenkinek szüksége van a matek füzetére vagy egy lapra, csoportonként (mi két 8-fős csoportban játszottuk a 7.osztályban) kell 2 dobókocka és 1 toll.
  12. Technikai igény: 4-4 asztal összetolva, székekkel körbe rakva.
  13. Az előkészítés feladatai: A tanterem átrendezése a technikai igény szerint.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanóra előtti szünetben a hetesekkel kialakítottuk a teremrendet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Foglaljon helyet mindenki egy széken! A mai órát egy kis játékkal kezdjük. Csak a füzetedre vagy egy lapra lesz szükséged, tedd le magad elé a padra!
  17. A játék menete, játékszabályok: A két csoport közt állva, kezemben a dobókockákkal és a tollakkal mondtam el a játékszabályokat. Mindenki egyszer dob a kockákkal, aztán a tőle jobbra ülő játékos következik. 4 kört fogunk játszani. Az első körben akinek legalább az egyik kockával sikerül 6-ost dobnia, az felkapja a tollat, és írni kezdi a pozitív egész számokat vesszővel elválasztva, 1-től kezdődően. A következő, aki 6-ost dob, kikapja majd a kezéből a tollat, és ő is megkezdi a saját számait leírni. Ha sikerül újra megszerezned a tollat, folytathatod az írást. Az győz, aki elsőként jut el 30-ig. Miután kijelöltem a kezdő embereket a 2 csoportban és kiosztottam a kellékeket, kezdődhetett a játék. 2.kör: Az írhat, akinél az összeg vagy a szorzat 6. 3.kör: Az írhat, akinél az összeg prímszám. 4.kör: Az írhat, aki osztó-többszörös párt dob.
  18. A játék lezárása: Az egyes köröknek akkor volt vége, amikor az első gyereknek sikerült leírni a számokat 30-ig.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem őket, a győzteseket kiemeltem, ösztönösen megtapsolták őket:) Az igazi jutalom a jókedvük és lelkesedésük volt:)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Sokféle, akár az aktuális tananyaghoz és a korosztályhoz illeszkedő szabály kitalálható. Lehet 3 kockával is, vagy nem szabályos dobókockákkal dobni. Pl. legyen az összeg/szorzat páros/páratlan/kétjegyű, vagy legyen olyan tört (egy színes dobókocka lehet pl. a számláló), ami 1-től nagyobb vagy aminek a tizedestört alakja véges. Stb. Vagy: nem a pozitív egészeket, hanem pl. a prímszámokat, a négyzetszámokat vagy pl. 7 többszöröseit kell felsorolni egy bizonyos értékig.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az elején lelkesíteni, pörgetni a játékot. Aztán csitítani őket:) (Az egyik fiúcska pl. olyan lelkesen ugrott fel a tollért, hogy kirúgta maga alól a széket, aztán a földre huppant.)
  22. Egyéb/megjegyzés: „Komolyabb” matekos szabály esetén érdemes gyorsan leellenőrizni (akár közösen) a győztes füzetét. De túl nehéz szabályt nem érdemes kitalálni, mert lelassítja a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagy Anikó