JÁTÉKRA FEL!

Czibere Zsuzsanna: Ragacs

A játék neve, címe: Ragacs

A játék pedagógiai célja: A figyelem fejlesztése.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Megkérem a játékosokat, hogy figyeljenek egymásra a továbblépésnél, ne lökjék meg egymást.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: „varázstárgy”, tappancsok, „varázskönyv”

Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, ha nincs szabad hely, akkor esetlegesen a bútorok, székek félretétele, tappancsok elhelyezése, rögzítése.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha szükséges a terem átrendezése, akkor segíthetnek benne a játékosok. A tappancsok elhelyezéséhez és rögzítéséhez is segítséget nyújthatnak.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok a kezdőpontra állnak (piros tappancs mellé két oldalra). Ismertetem a szabályokat. Kerettörténet: Én, a varázsló arra kérem a segédeimet, hogy segítsenek megszerezni egy fontos varázstárgyat. Ehhez egy ragacscsapdán kell átkelniük. A varázskönyvemből kántálom a varázsigét, de csak akkor léphetnek tovább (szabadulnak ki a ragacsból), ha egy adott szót hallanak. Ez a szó a csiribá.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok a kezdőpontra állnak, én mögöttük vagyok, onnan irányítom a játékot. Szabály: Akkor léphetnek csak tovább a játékosok, ha a megbeszélt szót hallják, ha más szóra is lépnek, akkor egyet hátra kell lépniük. A tappancsok kihelyezése azért szükséges, mert nem mindenkinek ugyanakkora távolság egy lépés. Ezek jelzik hová kell lépniük (a kék tappancsok mellé).

A játék lezárása: A játék addig tart, amíg a terem másik végén lévő piros tappancs mellé lépnek és megszerzi a „varázstárgyat” valamelyik segéd. Ő nyeri a játékot.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt. Megkérdezem, hogyan érezték magukat a játék során, van-e esetleg valamilyen javaslatuk a játék megváltoztatására. (Azt mondták a lányaim, hogy „cuki” volt a játék, megbeszéltük, hogy a nehezített változatot is kipróbáljuk uzsonna után.)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet nehezíteni a játékot úgy, hogy nagyon hasonló szavakat mondok (pl. csiribú, csiribá, csiribi), de csak a megbeszélt szóra lehet továbblépni. Még nehezebbé tehető a játék ha pl. csak az ly-s szavakra lehet előre lépni (ebben az esetben a játék már nem csak a figyelmet, hanem a helyesírási készséget is fejleszti, viszont érdemes adott szókészlettel dolgozni, hogy ne legyen túl nehéz a feladat – ez nyilván a célcsoporttól függ). Ha sok résztvevő van, ki lehet tenni több varázstárgyat is, hogy ne csak egyvalaki legyen győztes a játékban, a győztesek pedig beállhatnak mellém és ők is mondhatnak szavakat, hogy eltereljék a többiek figyelmét.

A játékvezető speciális feladatai: A játék ismertetése után csinálni kell egy próbajátékot, hogy mindenki érti-e a szabályt. A játék kezdetekor érdemes lassabban mondani a szavakat, majd folyamatosan lehet gyorsítani a játék menetét. A játékvezetés közben figyelek a játékosok fizikai és lelki biztonságára.

Egyéb/megjegyzés: Kicsit késtem a vizsgafeladat leadásával, mert az iskolában ahol dolgozom nagyon sok kollégám megbetegedett így át kellett állnunk a digitális tanrendre, s szerettem volna ennek lejárta után egy nagyobb iskolai csoporttal megcsinálni a vizsgajátékot. Aztán jött a lezárás, azaz minden iskola áttért a digitális tanrendre, így a játékot itthon a két kislányom segítségével játszottuk. Olyan játékot kellett választanom, amit ilyen kevés résztvevővel is lehet játszani. A lányok örültek a „feladatnak”, az ly-s szavas nehezítés éppen az egyik kislányom ötlete volt. Természetesen mindkét lánykám ki szerte volna próbálni, hogy ő legyen a varázsló, így több kört is játszottunk, meglehetősen sok nevetéssel kísérve.

A játékot lejegyezte: Czibere Zsuzsanna