JÁTÉKRA FEL!

Fazekasné Hajdú Beáta: Guríts, ha bírsz!

A játék neve, címe: Guríts, ha bírsz!

A játék pedagógiai célja: kézügyesség/koncentráció fejlesztése, társas kapcsolatok építése (összedolgozás, egymásra figyelés), egymás ismerete (ki tud többet a másikról?)

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Ne legyen semmi olyan tárgy a környéken, amiben fel lehet bukni, vagy amire ha véletlenül rátérdelünk/ráülünk, megnyomhat/megszúrhat. A játék után össze kell szedni a szétgurult kisautókat, nehogy valaki rájuk lépve elcsússzon.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: kisautók és (kockákból épített/saját kezűleg pl. akár dobozból készített) kapu/garázs (esetleg csengettyű, amit megszólaltatunk, ha a kérdésre helyes választ ad a játékos; a mobiltelefon hangeffektjei közül is megfelel valamelyik, lehet mókás is)

Technikai igény: Esetleg mobiltelefon hangeffekt bejátszásához, helyes válasz esetén.

Az előkészítés feladatai: kockákból épített/papírdobozból készített kapu/garázs készítése/előkészítése (tetszőleges számú lehet, esetünkben 2 lesz az előzetes Építők – mérnökök játék miatt) az Igaz/Hamis kérdések megírása a játék résztvevői számára és a kisautók előkészítése : min. 10 db (csengettyű vagy mobilon beállítani valami jópofa lejátszható hangeffektet)

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előző játék lehet pl. a mérnök-építő, amikor a játékosok építőkockákból megépítik a garázst/kaput, de ez megtörténhet enélkül a játék nélkül is néhány perc rászánással, közös tevékenység keretében, vagy akár egy kis kézműveskedés alkalmával, amennyiben pl. (cipős)dobozból vagy leporelló könyvekből épül a garázs/kapu.

A játék megnyitása, nyitánya: A vakcinaszállító kisautók a kórház kapujához értek. A kapu azonban zárva van, és ahhoz, hogy kinyíljon, helyes választ kell adni egy Igaz/Hamis kérdésre. Ezek a kérdések veletek és a hétköznapjaitokkal kapcsolatosak, és mindegyikőtökre vonatkozik majd kettő. pl.: Marcin most fekete trikó van. Igaz vagy hamis? Dorka tegnap a Dani melletti ágyon aludt az oviban. Igaz vagy hamis? Apának már csörgött ma a telefonja. Igaz vagy hamis? Az, hogy melyik kérdést kapjátok, a szerencséteken múlik. Mondanotok kell egy számot 1-től 16-ig, és a szám mellett szereplő kérdést fogom nektek felolvasni.

A játék menete, játékszabályok:Az Igaz/hamis kérdésnél megvitathatjátok a választ a csapattársatokkal/csapattársaitokkal, de a kisautókkal felváltva kell gurítanotok. Csak akkor guríthattok egy kisautóval, ha sikerült helyes választ adnotok. A cél: hogy betaláljatok vele a saját kaputokon. Ha nem sikerült helyes választ adnotok, akkor a másik csapat kap lehetőséget, így egy gurítási lehetőségtől elestek. A két csapat felváltva kapja az Igaz/Hamis kérdéseket, és helyes válasz esetén hol az egyik, hol a másik csapattag próbálja meg begurítani az egyik kisautót a saját kórházkapuján. A két csapat 8-8 kérdést fog kapni.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha mindkét csapat megválaszolta a maga 8 kérdését, és minden helyes válasza után gurított egyet. Minden kórházkapun átgurított kisautóért 1 pont jár. Amelyik csapatnak több pontja lesz a játék végén, az a csapat győzött. Egyéb: a játékvezetőnek figyelnie kell, melyik autó jut be a kapun, mert a végeredmény pillanatképe megtévesztő lehet, hiszen azok a mellégurított kisautók is a kapu mögé érkezhetnek, amelyeknek nem sikerült áthaladniuk a kapun.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mi tetszett jobban: amikor a kérdésekre kellett válaszolni vagy amikor gurítani kellett? Melyik kérdést találtad a legnehezebbnek/legkönnyebbnek/legviccesebbnek? Te is tudnál ilyen kérdéseket kitalálni? Csapatonként dugjátok össze a fejeteket, és írjatok néhányat, hogy tudjuk folytatni a játékot!

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A garázs/kapu készülhet egy kis kézműveskedés keretében, amennyiben pl. (cipős)dobozból vagy leporelló könyvekből épül a garázs/kapu. Lehet autós témájú kvízzel is játszani, vagy bármely, a játékosok által kedvelt téma állhat a (kvíz)kérdések középpontjában, akár tananyagra vonatkozó is (pl. esetünkben a digitális órák témájába vagy a leckébe vágó is lehet, kisfiamnak (8)szorzótábla, Dorkának meseszereplős, Verának pl. történelmi jellegű vagy memoriterrészlet a Toldiból…,apának irodalmi) ez esetben mindenki a saját témáját kapja, és csak ő válaszolhatja meg). Ha különböző méretűek/formájúak a garázsok/kapuk, nem muszáj mindig a sajátunkba gurítani. Találatkor különböző pontszámot érhetnek, pl. több pontot ér, ha a kisebb vagy a távolabbi kapuba találunk bele.

A játékvezető speciális feladatai: Fontos: hogy csak a helyes válasz megadása után kerüljön sor gurításra. Ne legyen olyan, hogy már elgurított valamelyik játékos a kisautót, holott lehet, hogy nem is tudta volna a választ az Igaz/Hamis kérdésre. (Rossz hangulatot eredményezhet, pláne, ha az autó már betalált.)

A játékvezetőnek jól kell ismernie a játékosokat, hogy Igaz/Hamis állításokat írhasson róluk. Ha pedig nem róluk ír állításokat, akkor tudnia kell, melyik téma érdekli a résztvevőket, vagy ha ismereteket kíván ismételtetni, akkor az Igaz/Hamis kérdéseket pedagógiai céljai szolgálatába is állíthatja.

Egyéb/megjegyzés: Az űrlapon részletesen ismertetett játék egy játéksorozatba illeszkedik, és annak 3., azaz záróeleme. Körülmények: A játék a Covid19 3. hullámának felfelé ívelő szakasza elején került lejátszásra. Az első játék: a 100 labda mintájára: 100 kisautó A 2 térfélre osztott terepen sok-sok kisautó sorakozik. A teret egy parkettára ragasztott jelölőszalaggal osztom ketté, amin könnyedén átgurulnak az autók, nem emelkedik ki a síkból. Lehetőleg élénk színű legyen (pl. piros). A cél: a 2 csapatnak minél több kisautót át kell gurítani az ellenfél térfelére egységnyi idő (pl. 1 perc) alatt, miközben az ellenfél is igyekszik gurítással minél több autótól megszabadulni. Fontos: Csak gurítani szabad az autókat, dobni nem és söpörni sem. A játékosok két kezében egyszerre csak egy-egy autó lehet. Kerettörténet: az kisautók oltóanyagot szállítanak, minél több helyre oda kell érniük, ezért nagyon igyekeznek. Idejük sincs megállni, csak mennek és mennek, nyomják a gázt, egyik helyről a másikra rohannak. A ti dolgotok, hogy fenntartsátok a vakcinaszállítás folytonosságát, és továbbküldjétek őket, amint csak tudjátok. A cél: az idő letelte után (1 perc), azaz a játék végén, minél kevesebb autó legyen a térfeleteken. Ez azt jelenti, hogy nektek sikerült több vakcinát a rendeltetési helyére, az oltóközpontokba szállítani, így tiétek a győzelem. Terep: beltér, pl. szoba, sima felülettel (parketta, linóleum, padlószőnyeg, járólap), amin jól gurulnak a kisutók Szükséges eszközök: jelölőszalag, kisautók Váratlan helyzet: a kanapé alá begurulhattak volna az autók, el kellett torlaszolni a nyílást. Résztvevők száma: 2-8 fő Kor: 3-60 év (földön guggolni, térdelni, hajolni kell) Pedagógiai cél: kézügyesség, szórakozás A második játék: A bábeli kockatorony mintájára: Kórházkapu-építés Van egy építőmester és egy mérnök. Ők ketten alkotnak egy csapatot. 2 csapat van. Az építőmesternek bekötjük a szemét, a mérnök szavakkal irányítja. A mérnök nem érhet a kockákhoz. A cél: nagy, egymásba illeszkedő építőkockákból minél szebb, jobb, nagyobb „kaput” építeni egységnyi idő alatt (pl. 2 perc). Résztvevők száma: minimum 4 (2 csapat) Kor: 3+ év (asztalnál is játszható, nem muszáj a földön ülve, térdelve) Eszközszükséglet: építőkockák, szembekötéshez sálak/kendők Egyéb: A garázst/kaput a következő játékban használni fogjuk, ahogy az első játékhoz elővett kisautókat is.

A játékot lejegyezte: Fazekasné Hajdú Beáta