A játék neve, címe: Keresd a helyedet!
A játék pedagógiai célja: Figyelem, megfigyelőképesség, együttműködés (segítse a párját - megfelelő terpesz), mások elfogadása (ne csak a a barátjával alkosson egy párt) a célom ezzel a játékkal.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő távolság tartása a körben, elegendő terület a futáshoz. Esetleges akadályok megszüntetése, amennyiben tornateremben játszuk.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Furulya, varázspálca
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közös ének, vers, mese, történet a medvéről.
A játék megnyitása, nyitánya: Tudjátok mit jelent ha a medve kibújik a barlangjából és meglátja az árnyékát? Bizony akkor visszabújik mert hosszú hideg tél várható. Szeretnétek ti is medvékké változni? Akkor csiribí-csiribá akit a a varázspálcámmal megérintettem ők lesznek a medvék, a többiek alakítsanak egy nagy kört, és álljatok terpeszállásba, ők pedig a barlangok lesznek. Macikák guggoljatok le úgy, hogy a barlang bejárattal szembe legyetek. Ha meghalljátok a madárfüttyöt (furulya) bújjatok ki a barlangból szaladjatok egyet a barlangok kürül, de mivel hideg van és nagyon fáztok vissza is bújtok. Azok a medvék győznek akik megtalálják a barlangjukat. Remélem mindenkinek sikerül! (A barátokat tudatosan egy szerepkörbe választom.)
A játék menete, játékszabályok: A gyerekek kettős körben egymással szemben állnak. A belső kör guggolásban, a külső kör terpeszállásban áll. Jelre a belső körben lévő gyerekek kibújnak a külső körben álló társ lába között, és menetirányban addig futnak körbe, míg újra meg nem találják a társukat és ismételtem bebújnak a terpesz alatt. Ezt 2x megismételjük, nagyoknál lehet többször is. Szerepcserével játsszuk. Szándékosan terveztem úgy, hogy nem győztest választunk, hanem a játék öröme, a társ megtalálása az elsődleges cél. Ezt a gyerekek eltérő képességei és a testi adottságai is alátámasztják.
A játék lezárása: A játéknak akkor lesz vége, ha a gyerekek mind a két szerepkörben teljesítették a feladatot. Mivel a mackók meglátták az árnyékukat és visszahúzódtak a barlangjukba mesélek nektek egy macialtatót amitől szép álmotok lesz.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Pozitívumok kiemelése, dícséret (csoportos, egyéni). (Milyen gyorsak voltak, vigyáztak, odafigyeltek egymásra, megtalálták a saját barlangjukat stb.) Hogy érezék magukat a játék alatt? Milyen érzés volt más társukkal is játszani? Ha jó volt akkor miért? Ha nem akkor miért? Jutalmazás: minden résztvevő kap egy papírból kivágott mézes bödönt, amire gyűjtheti a következő napokban a különböző feladatokért, jó cselekedetekért járó pecséteket.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amennyiben a kudarctűrő képesség fejlesztése a célom akkor kieelem a győztest, győzteseket. Ebben az esetben hasonló képességű és testi fejlettségű gyerekeket választok afeladathoz. Kerettörténet: Lóverseny - istálló. Esetleg akadályokkal nehezíteném és nagyobb körben történne a futás.
A játékvezető speciális feladatai: A megfelelő irány betartása, a távolság megtartása.
A játékot lejegyezte: Kerékgyártó Józsefné