JÁTÉKRA FEL!

Győriné Reith Anett: Mackók és évszakok

A játék neve, címe: Mackók és évszakok

A játék pedagógiai célja: figyelemfejlesztő játék

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: akadálymentes játékterület biztosítása, ahol a játékosok kényelmesen elférnek és mozoghatnak

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: hívóképek, hangszerek

Technikai igény: CD-lejátszó, lemez

Az előkészítés feladatai: képek rajzolása vagy nyomtatása (hópihe, nap, szív) három különböző hangszer előkészítése(pl. csengettyű, csörgő, kasztanyetta) 2 műanyagtányér(pl kék és sárga színű) előkészítése Cd lemez kiválasztása, bekészítése akadálymentesítés

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: kis képek megrajzolása, hangszerek kiválasztása

A játék megnyitása, nyitánya: Brumm brumm Brúnó… dalos játék eljátszása után kezdeményezem a játékot. Megbeszéljük és eljátsszuk , hogy a medvék télen a barlangjukba húzódva szundikálnak, cammognak, brummognak…aztán ismertetem a játékszabályt.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek szabadon mozognak, míg szól a zene. Amikor megáll a zene a játékvezetőre figyelnek. Felmutat egy képet a három közül: Hópihe: tél van, ilyenkor leguggolnak és alvást imitálnak Napocska: tavasz van, ilyenkor medvejárásban, vagyis tenyéren talpon járnak és brummognak Szív: párt választanak, ilyenkor tenyerüket összeérintve, nyújtott lábbal, kisterpeszben topogva eljárják a medvetáncot Amikor a zene újraindul, ismét szabadon sétálgatnak s várják, mikor jön a következő szünet a zenében és a következő hívókép.

A játék lezárása: A játékot úgy fejezem be, hogy a macik a barlangban szundikálnak, vagyis guggolnak és alvást imitálnak a gyerekek.Levezetőnek: Ki van a barlangban? hangfelismerő játékot kezdeményezek. Egy gyermek kimegy, egy valaki elbújik jelképesen egy macilábnyomos lepedő alá, ahonnan mond valamit és a társa, aki bejön, kitalálja a hang alapján, ki bújt el.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jó volt-e Mackóvá változni? Miért? Mackócsemege: kézmosást követően gyümölcsöt fogyaszthatnak és kézfejükre cseppentett mézet nyalinthatnak

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A vizuális ingereket helyettesíthetjük auditív ingerrel, hangszerek hangjával. Pl.: Hópihe helyett csengettyű, napocska helyett csörgő, szívecske helyett kasztanyetta Keverhetjük is a kétféle ingert, pl. színek és hang híják elő a mozdulatot. Én kipróbáltam a játékot úgy is, hogy a kék tányér jelképezte a telet, a sárga a tavaszt és a két tányér összeütögetésével előidézett hang a párválasztást vagyis a táncot. Remekül működött a nagycsoportosaimmal. Természetesen bővíthetjük is- a mackókhoz kapcsolódó egyéb mozdulattal, tevékenységgel- a repertoárt.

A játékvezető speciális feladatai: A zene leállítása, jelzés adása(kép, szín vagy hangszer) és a zene újraindítása gördülékeny legyen, hogy a játék megőrizze a dinamikáját, sőt a vége felé humorral fűszerezheti a játékot gyorsabb váltás.

Egyéb/megjegyzés: Játszottunk egy másik játékot is, a mézcsenőt. Az alvó maci a barlangban ül, a tolvajok a barlang körül settenkednek, s amikor a zene megáll, megpróbálják megszerezni a mézescsuprot, úgy, hogy nem lépnek a barlang területére. (képet mellékelek erről is)

A játékot lejegyezte: Győriné Reith Anett