JÁTÉKRA FEL!

Olajos Gabriella: Maszk(a) bál

A játék neve, címe: Maszk(a) bál 

A játék pedagógiai célja: Figyelem és memóriafejlesztésre alkalmas játék. Maszk felhasználásával. A játék célja, hogy a résztvevők látás nélkül emlékezetből, hangokra figyelve játszanak. Képességfejlesztés koncentrálást fejlesztő játék. Legfőbb pedagógiai cél: Figyelem + közös koncentráció fejlesztés. A figyelemfejlesztés elengedhetetlen velejárója a koncentrációs képesség fejlesztése, a felesleges zajok kiszűréséhez tanult egyirányú koncentráló tevékenységekhez használható tanulásmódszertani lehetőségek. A figyelem együtt jár a türelem és a memória fejlesztéssel + mivel csoportos játék, a társakra való figyelés, az összmunka szintén fejleszti a közösséget is. A páros feladatoknál cél a bizalom, a játék során fontos biztonságérzet kiépülése. Ezért kerül a játékfolyam elejére.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: 4. A baleseti kockázat szintje: alacsony illetve közepes.

Ezért minden játék előtt, maszk nélkül, pontosan kell elmondani, bemutatni a játék menetét. A játék indítása előtt -maszk nélkül- konkrétan ki kell jelölni a játékterületet, és meg kell kérni, hogy járják be az adott területet, szintén maszk nélkül! A játék helyszíne a tanterem. A játékterületet az iskolapadokkal alakítjuk ki. Bekötött szemű játék előtt alaposan meg kell nézetni és körbejáratni a játékteret a játékosokkal. Minden játék előtt egyértelmű utasítást kell adni a CSEND fontosságára, mert az segíti a játékosok figyelem összpontosítási lehetőségét! Meg kell kérni a játékosokat, hogy ne kapkodva, lassan (Nagyon lassan) mozogjanak, kezükkel tapogatózhatnak. A játékvezető minden utasítása parancs! Ha leállítom, a játékot azonnal mindenkinek kötelező megállnia!!!! Játék közben senki nem veheti le a maszkot!!! Ha biztonságérzete miatt mégis szerete megszabadulni a szemet takaró masztól, azt kézfeltartással jelzi a játékvezetőnek, ezesetben lehet, hogy leállítom a játékot vagy odamegyek a kezét feltartó játékoshoz és én magam veszem le a szeméről a maszkot, ha szükséges.

Minden játék leállításakor, minden játékos leveszi a szeméről a maszkot és törökülésbe leül, amíg a következő játékot el nem magyarázom.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Maszk

Technikai igény: játéktér behatárolására alkalmas eszközök: tanulói asztalok

Az előkészítés feladatai: Játéktér kialakítása Kellékek (steril maszkok) beszerzése, kiosztása. Játék céljainak és az épp ezért fontos szabályok ismertetése. - balasethelyzetek elkerülésére felhívó tanácsok.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: ráhangoló játék. A játék fejlesztő hatásának ismertetése: mit nyer, milyen képességei fejlődhetnek, ha részt vesz.

A játék megnyitása, nyitánya: Előzetes ráhangoló játék. A játék szabályainak ismertetése. próbajáték nyitott szemmel. Maszkok kiosztása. Határozott, de vidám élvezetes játékot igérő hangnem.

A játék menete, játékszabályok:A játék menete, játékszabályok: Minden szabály „ mindenki válasszon egy párt magának! Egyezetek meg, hogy ki az aki állni fog a körben, ki az aki elé guggol. Ők etten alkotnak egy párost. Egy játékos marad guggoló pár nélkül. Ő a „csábító” Ő hangosan érthetően fogja kimondani valamelyik guggoló játékos nevét Pl.: Eszter gyere hozzám! Eszter eldöntheti, hogy átmegy vagy nem. A hátul álló játékos tapogatással tudja ellenőrízni, hogy párja elmászott, vagy vele maradt. Ha vele maradt hangosan azt mondja: Eszter velem maradt! Ekkor a „csábító másik guggoló gyermeket hív magához…. a másodiknak szóló hívás kötelező, ha szeretne-ha nem át kell másznia. A csábító kitapogatja, hogy megjött-e a szólított személy: ilyenkor hangosan kimondja: „ a hívott személy megérkezett”. Az a játékos aki pár nélkül maradt hangosan kijelenti : „Egyedül vagyok: Péter gyere hozzám! Péter megy vagy nem…. A játék nehézsége abban áll, hogy a hátul álló játékosok nem látnak. Vissza kell emlékezniük ki volt a guggoló párjuk, és ha azt a gyereket elhívják: elment vagy sem. Ha elment a párja, akkor kit hívjon magához…. Emlékeznie kell a guggolók nevére. Ha olyan gyermeket hív magához, aki nem guggol, a játékvezető azt mondja: „ Nem mehet!”. Ha egymás után háromszor téveszt – azaz nem emlékszik a guggolók nevére, akkor a játéknak vége, illetve a játékvezető utasítására le kell venni a maszkokat, új párokat kell alakítani. Az új párok kialakulása után az egyik állva marad, a másik elé guggol. Mindenki jól megnézi, hogy ki áll és ki guggol. Próbálja megjegyezni a neveket.

A játékvezető utasítására : „Maszkot fel!” … az álló játékosok a szemükre, a guggolók a szájukra teszik a maszkot…. és kezdődik elölről:

A guggoló nélküli, azaz, a nem látó játékos -visszaemlékezve, hogy ki guggol – valakit magához hív, aki vagy megy – vagy nem mozdul. Ha a hívott személy átmászik, a csábító kitapogatva azt, hogy megérkezett-e a párja. Akkor kimondja: „A hívott személy megérkezett.” Ha nem, azt is megtudjuk, mert valamelyik álló, aki kitapogatta, hogy a megszólított párja elment vagy nem: közli „Péter velem maradt” vagy „egyedül vagyok, Vince gyere hozzám! ….

A játék akkor sikeres, ha az álló játékosok valóban visszaemlékeznek arra, hogy kit hívhatnak…. csere esetén épp ki a párjuk. A játékot lehet gyorsítani, ha a megszólított személynek kötelező átmászni. Így gyorsabban pörög a játék. Fontos, a guggolók nem beszélhetnek, az állók nem leshetnek a maszk mögül, hogy ki guggol, kit lehet elhívni….

A játék lezárása: 17. A játék lezárása: A játék leállítása a játékvezető döntési joga. Ha úgy érzi nem pörög a játék, akkor leállítja, új párokat alkottat, elmondja, miért nem volt sikeres a játék. 18. Ha valamelyik „csábító 3-szor rossz nevet mond, a játékvezetőnek kötelessége leállítani a játékot, új párokat alakíttatni és még jobban megfigyeltetni, hogy ki áll, ki guggol.

Amennyiben a játék sikeresen pörög, akkor is érdemes 5 perc után befejezni. Belekezdeni egy kevésbé koncentrációt igénylő mozgásosabb játékba.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 18. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mi történik a játék vége után? A játék leállításakor vetessük le a maszkot, hangoztatva, hogy az ne eldobják, hanem, húzzák a karjukra. Így nem koszolódik, nem keveredik. Először a játékvezető megvárja a csendet, csak akkor értékelünk, ha a játék izgalma lecsillapodott. Kérdések: - Miért nem ment folyamatosan a játék? Mit gondoltok miért ment ilyen gördülékenyen a játék? - Hogyan sikerült felidézni, hogy a guggolók játék közben hol – hová másztak át? - Ki az aki nem észlelte, hogy elmászott a párja, csak akkor döbbent meg amikor szóltam neki, hogy egyedül maradt?

Új játék......

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 19. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: természetesen lehet. A gyerekek nevei helyett lehetne állatneveket választani „ Mackó, gyere hozzám…” Ez dupla memóriát igényel: nem csak a hívható személyt hanem az általa választott nevet is meg kell jegyezni. Másodikban még nehezítés nem javasolt, mivel a bekötött szem illetve a látás érzékszervének kiiktatása már pont elég nehézség. Sikertelenség esetén vetessük le a szem-maszkot, így a látás könnyíti a feladatot.

A saját játékom célja pont az, hogy a látás érzékszerv kizárásával csak a hangokra összpontosítsanak.

A játékvezető speciális feladatai: Meg kell és lehet figyelni, hogy melyik játékos kudarctűrő, melyik nem. Kinek működik a memóriája látás nélkül, és kit feszéjez egyik érzékszervének kizárása. Minden esetben segíteni kell a fusztrálódott játékost.

Dicséret, ha a játék jó volt

Új játék, ami kevesebb koncentrációt igényel és több mozgási lehetőséget ad.

Egyéb/megjegyzés: Összesen 4 féle játékot vezetek / vezettem le egy 45 perces tanóra alatt. A játékok közös összefogó eleme a játékok azonos pedagógiai céljai, illetve a játékokhoz felhasznált - játékosok által viselt- eszköz: a maszk ( steril – egyszer használatos maszk. ) Tehát olyan játékok: melyek eljátszásához maszkot kell használni. 2. A játék jellege:

a,/ bemelegítő, páralkotó játék és bizalom- játék: ahol az egyik párnak maszk van az egyik játékos szemén és száján (ő nem beszélhet és nem is lát,) A páros másik tagja csak a száján visel maszkot (tehát nem beszélhet.) Feladat, a nem beszélő játékos, csak érintésekkel irányíthatja a „nem látó, nem beszélő” társát a kijelölt célig.

b, / csoportos, párválasztó - bizalom játék: A játékosok párt választanak, kört alkotnak. A páros egyik tagja szemén maszk van. (nem lát, csak a hallására, bizalmára támaszkodhat) az előtte guggoló társ száján van maszk. (nem beszélhet, nem adhat ki hangot: néma de hall és lát.)

c, / csoportos kereső játék: Egy játékos kivételével mindenki maszkot visel a szemén. (nem látnak, de beszélhetnek) Egy játékosnak maszk van a száján (nem beszélhet). A nem látók lassan haladva, tapogatózva kell, hogy „elfogják a „némát” A nem beszélő játékos lát, hang nélkül kell menekülnie, nehogy a többiek elkapják.

d, / Levezető, csoportos játék: A csoport egyik tagja sem lát, közös céljuk, hogy maszkban (nem beszélve) egy megadott sorrendben építsenek meg egy kockacukorból álló építményt. Célja a feszültségek levezetése, az összmunka.

A játékot lejegyezte: Olajos Gabriella