JÁTÉKRA FEL!

Ábel Anikó: Kétballábasok a krokodilok mocsarában

A játék neve, címe: Kétballábasok a krokodilok mocsarában

A játék pedagógiai célja: Tartást javító, lábtorna, melyet lehet, csak egyszerű (gyakorló) szinten, illetve nehezíthető (életkornak megfelelően), mondjuk csapatjátékként, sorversenyként, időre is megvalósítani.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játékszabály pontos ismertetése. Csoportszobában szőnyegen elhelyezett széken ülve, a tornateremben alacsony tornapadon ülve végezzék a feladatot. Illetve a játékvezető kísérje folyamatosan figyelemmel a játékot.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő, 30 főnél több

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 6 db színes babzsák, nagyobb méretű papírlap, amely 6 egyenlő részre van osztva, és amelyen a 6 szín található, illetve egy ülőalkalmatosság.

Technikai igény: Jelen esetben, hosszú, padra alkalmas párnát helyeztünk a földre, mivel a gyerekek mezítláb voltak, 4 pad, 2 tornaszőnyeg.

Az előkészítés feladatai: Reggel úgy érkezem, hogy a tornateremben az elképzelt akadálypályát felállítom, hogy mire a gyerekekkel tornázni megyünk, ezzel ne menjen az idő. A gyerekek a megfelelő időben átveszik a tornafelszerelésüket.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel ezt én előre megcsináltam, ők, nagyok lévén, a játék végén, az eszközök megfelelő helyére történő elpakolásában segítenek.

A játék megnyitása, nyitánya: A tornaterembe érkezve egy rövid kis mesével felvázolom számukra a kitalált helyszínt „a krokodilok mocsara” címmel. A helyszínnek megfelelően rövid bemelegítés után felvázolom a szabályokat.

A játék menete, játékszabályok:Véletlenszerűen kettő csapatot alkotunk. Első körben a gyerekek a padra hasalva végighúzzák magukat a padon, majd a szőnyegen hossztengely körüli forgással a következő padhoz érnek, itt pókjárásban jutnak el a pad végénél található babzsákokhoz. A 6 babzsákból három a jobb-, három a baloldalon található. Azért, hogy ne csak az egyik lábukat használják. Visszafelé a pálya mellett kell kúszással a sorban mögöttük álló gyermeknek pacsit adniuk, és csak így indulhat a következő gyerkőc, ők pedig a sor végére állnak. Amelyik csapat előbb végez, az nyer. A játék fokozása érdekében én voltam a krokodil, aki figyelte, hogy mindenki betartja-e a szabályt (ha a párnáról lelép, a mocsárba kerül, és akkor elkapom), illetve a játék végénél történő kúszáskor karjaimmal krokodil szájat formálva csattogtattam, esetleg megcsiklandoztam a talpukat, ezzel is az élményt biztosítva. Figyelve, hogy ne kapkodásra késztessem őket. Mikor mindenki végigért, a második körben már lábujjhegyen kell a padon egyensúlyozniuk, a szőnyegen gurulóátfordulás után a második padon ismételten lábujjhegyen mennek végig, és rakják ki újra a babzsákokat majd kúsznak vissza a sorhoz, ahol az előzőekhez hasonlóan váltják egymást. Ennél a feladatnál a gurulóátfordulások alkalmával kell a pedagógiai asszisztens bevonásával segítséget biztosítanunk.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha mind a két csapatnál a sorban utolsóként álló gyerkőc is végigért a pályán.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék alatt folyamatos az értékelés, mellyel fenntartom a kitartást és a játékkedvet. Ha mind a két kör lement, mindkét csapatot megtapsoljuk, megdicsérjük, kiemeljük kitartásukat, ügyességüket, precizitásukat, és az egymás felé mutatott együttérzésüket, amellyel biztatták társaikat.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék alkalmával észrevettem, hogy volt olyan gyermek, aki egyszerre mind a két lábát használta, hogy kirakja a babzsákokat. Lehet ez is egy lehetőség a továbbfejlesztéshez, mellyel nehezíthető az adott feladat.

A játékvezető speciális feladatai: Kísérje figyelemmel az egész játékot. Abból a szempontból, hogy a játékszabályokat mindenki betartsa, ha szükséges nyújtson segítséget, bíztassa kitartásra a gyerekeket. Lehetőség szerint fokozza az élményt.

A játékot lejegyezte: Ábel Anikó