JÁTÉKRA FEL!

Jánosi-Kádár Boglárka: Alszik a város

A játék neve, címe: Alszik a város

A játék pedagógiai célja: Szórakoztatás, közös élmény szerzése. Egymás személyiségének megismerése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Vegyes csoport esetében a fontosabb szerepeket először nagyobb gyerek, vagy felnőtt kapja. Mivel a játék során elhalálozással esnek ki a játékosok, fontos tudni, hogy nincs-e a résztvevők között olyan, aki elvesztette egy családtagját, szerettét. Akkor inkább ne ezt a játékot játsszuk!

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A játék megnyitása, nyitánya: Üljetek le! Nagyon fontos dolgot kell mondanom nektek. A mi nyugodt és unalmas kis falunkba beköltözött egy gyilkos. Ahogy leszáll az éj, ő útnak indul és valakivel végez. Csak nappal leplezhetjük le. Segítetek elkapni? Akkor most mindenki helyezkedjen el kényelmesen! Csukja be a szemét! Alszik a város.

A játék menete, játékszabályok:A résztvevők körben ülnek. Mikor azt mondom, hogy alszik a város, mindenki becsukja a szemét. Én körbe-körbe járok. Hangosan mondom, hogy kijelölöm a gyilkost. Ezután megérintem annak a fejét, akire ezt a szerepet osztom. Azt is mondom, ha már kijelöltem. Ezt követően mondom, hogy kijelölöm az orvost. Az előző módon ezt a szerepet is kiosztom. Ugyanígy kijelölök egy felügyelőt is. Mindvégig mindenkinek csukva van a szeme, csak én beszélek és megállás nélkül körbe-körbe járok, hogy ne derüljön ki, hogy melyik szerep kire jutott. Most arra kérem a gyilkost, hogy ébredjen fel, vagyis nyissa ki a szemét és mutasson rá valakire, akit el akar tenni láb alól. Én bólintok, ha megértettem, hogy kire esett a választása. A gyilkost kérem, hogy aludjon vissza! Megkérem az orvost, hogy most ő ébredjen fel és mutasson rá valakire, akit szeretne meggyógyítani. Szintén bólintással jelzem, hogy vettem az adást. Orvost is megkérem, hogy aludjon vissza! Most kérem a felügyelőt, hogy ébredjen fel és mutasson valakire, aki szerinte a gyilkos. Bólintással jelzem, ha eltalálta, fejrázással jelzem, ha nem. Reggel van. Mindenki felébredhet. Vagy sajnálattal közlöm, hogy a gyilkosunk mérgezett nyila eltalált valakit és meg is nevezem az illetőt, aki kiesett a játékból, vagy azt közlöm, hogy a gyilkosunk nem járt sikerrel, mert az orvos pont ugyanarra a személyre mutatott, akit át akart küldeni a másvilágra, így meggyógyította, de nevet ekkor sem mondok. Szabály, hogy nem fedheti fel magát sem az orvos, sem a felügyelő. Ha véletlenül a gyilkos a felügyelőt, vagy az orvost öli meg, azt sem mondom meg a játék során. Most kezdődhet a nyomozás! Ki gyanús? Ki viselkedik másképp, mint szokott? Ki fészkelődött, mikor a gyilkos ölt? A résztvevők elkezdenek beszélni, beszélgetni, vitatkozni, érvelni, rágalmazni, védekezni. Előbb, vagy utóbb valakit meggyanúsítanak, vagyis kézfeltartással jelzik, hogy szerintük ő a gyilkos. Neki ezután védőbeszédet kell mondania. Ha hisznek neki, életben marad és újra elalszik a város, ha nem hisznek neki, a falu népe kivégzi, vagyis kiesik a játékból. Az utóbbi esetben elárulom, ha ártatlan volt, de nem fedem fel, ha orvos, vagy felügyelő volt. Újra elalszik a város. Az előző módon folyik tovább a játék. Szabály még, hogy az orvos háromszor magára is mutathat, ha úgy érzi, az ő élete került veszélybe. A felügyelő nappal terelheti a gyanút a gyilkosra, de vigyáznia kell, nehogy épp ettől legyen ő a gyanús és éjjel ő legyen az áldozat. Egyre kevesebb résztvevő lesz, a végén már mindenki gyanús mindenkinek. Szabály még, hogy aki már nincs játékban, az nem beszélhet, nehogy befolyásolja a játékot.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha a polgárok rájönnek hogy ki a gyilkos és nappal kivégzik. Ebben az esetben elmondom, hogy ő volt a gyilkos és a bent maradt játékosok nyertek. Akkor is nyernek, ha nem jönnek rá, csak beletrafálnak és nappal rá szavaznak a legtöbben. Akkor is vége van a játéknak, ha már csak hárman maradnak, hiszen, ha újra alszik a város, a gyilkos kivégez valakit, nappal pedig már csak ketten maradnak a gyilkos és egy polgár.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat. Ügyes nyomozók voltak. Vagy a gyilkost dicsérem, aki addig manipulált, míg végül mindenki az áldozatául esett. Nagy beszélgetés zajlik játék után. Mindenki szereti elmondani a saját tapasztalatait. Ebből sokat tanulhatunk és így a következő kör még izgalmasabb lesz.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Gyilkos helyett sárkány, aki tüzet okád, talán emészthetőbb kisebb korosztálynál. Harry Potter történet. Roxfortban átkot szór Voldemort egyik követője.

A játékvezető speciális feladatai: A szereplők kijelölésénél figyelni kell, hogy ne lehessen kitalálni, ki milyen szerepet kapott. Csak akkor és annyit beszélek, amennyit muszáj. Továbblendítem a játékot, ha lelassulna.

Egyéb/megjegyzés: Vegyes csoportban játszottuk. a 10-12 éves korosztály volt a leglelkesebb. Újabb és újabb köröket kellett játszanunk.

A játékot lejegyezte: Jánosi-Kádár Boglárka