JÁTÉKRA FEL!

Balogh Judit: Lézerharc

  1. A játék neve, címe: Lézerharc (Alapötlet: Besnyi Szabolcs Számoljatok háromig! című játéka)
  2. A játék pedagógiai célja: figyelemfejlesztés, verbális emlékezet fejlesztése, testrészekkel kapcsolatos angol (vagy más idegen nyelvű) kifejezések gyakorlása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Álljon rendelkezésre elegendő tér a kör kialakításához. A tanteremben a padokat és a székeket félre kell húzni.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Csapatonként egy-egy pakli kártya a találatok számolásához, illetve egyes változatoknál kisméretű, puha labda.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A szabad játéktér biztosítása, padok, székek elpakolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Gyertek, játsszunk lézerharcot itt, a teremben! Ehhez egy nagy üres térre van szükségünk! Kérem, segítsetek, húzzuk össze a padokat a terem végébe!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Meghívlak benneteket egy kalandparkba! A belépő ára: mondj egy testrészt angolul és mutass rá! Szuper! Mindenki megkapja a belépőjét! Gyertek, próbáljuk ki a lézerharcot!
  17. A játék menete, játékszabályok: Először mindenki beöltözik védőfelszerelésbe. Figyeljetek, nagyon fontos a sorrend! Ehhez meg kell jegyeznünk a testrészek sorrendjét. Mondjuk, mutatjuk együtt: kar, fej, láb, lábfej, nyak AZAZ arm, head, leg, foot, neck. /Eggyel több testrészt mond a játékvezető, mint ahányan körben állnak, így minden körben más testrész jut majd egy-egy gyermeknek/. Kezdődik a lézerharc! Ezután a körben mindenki mondja a soron következő testrészt, ahova céloz az ellenség, és meg is érinti azt. Ha végig értünk a testrészeken, kezdődik elölről a sor. Aki gyorsan ki tudja mondani a testrész nevét, kivédte a támadást. Aki eltéveszti, az találatot kapott, és elvesz a kör közepéről egy kártyalapot. Négy játékos esetén pl.: I. játékos: arm II játékos: head III. játékos: leg IV. játékos: foot I. játékos: neck II. játékos: arm III. játékos: head I. játékos: leg stb. Ezt követően nehezíthetünk, és a páros testrészeknél többes számot kell használni. A játékvezető ezt mondja: Erősödik a küzdelem, a páros testrészeinkre egyszerre céloznak! De vigyázz, továbbra is egy fejed (head), nyakad (neck) van! Aki téveszt, pl. heads (csak egy fejünk van), necks (csak egy nyakunk van), foots(„feet” helyett), az nem tudta kivédeni a lövést, kártyalapot vesz. Próbajátékot játszunk. Majd tovább nehezítünk: valamelyik testrésznél csak mutatni szabad a testrészt és a többieknek kell kimondaniuk a testrész nevét. A játékvezető ezt mondja: Már kissé kimerültél a harcban. Ha céloznak egy testrészedre, mostantól csak mutass rá, a két melletted állónak kell megneveznie. Ha rossz testrészt mutat a játékos, vagy hibásan mondják a mellette lévők a testrész nevét, találatot kap/kapnak, és kártyát kell venniük a pakliból.
  18. A játék lezárása: Összeszámoljuk a találatokat a kártyalapok alapján, és kihirdetjük a mai lézerharc győzteseit.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli dicséret a játékosoknak, illetve csoportoknak. Megbeszéljük, hogy kinek mi tetszett, nem tetszett a játékban, hogyan módosítana rajta.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot akár itt is befejezhetjük, de folytathatjuk tovább egy „igazi lövedékkel”, azaz egy kis, puha labdával. Itt – ha korábban esetleg külön, kisebb csapatokkal dolgoztunk – a csoportok egy nagy csoporttá is összeállhatnak, és akinél a labda van, bárkinek dobhatja. Aki a labdát kapja, mondja a soron következő testrészt. Ebben a játékmódban megváltoztathatjuk az eltalált testrészek sorrendjét, vagy más testrészek megnevezéseit gyakorolva is játszhatunk (pl. ear, nose, stomach, tooth, back), így áthidalhatjuk azt is, hogy a korábbi csoportok esetleg különböző testrészekkel játszották a játékot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Meghatározza a játék elején a testrészek sorrendjét.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék célja a figyelemfejlesztés, a verbális emlékezet fejlesztése, testrészekkel kapcsolatos angol (vagy más idegen nyelvű) kifejezések gyakorlása. Nagyobb csoportlétszám esetében több kisebb csoport is kialakítható.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Balogh Judit