JÁTÉKRA FEL!

Jenes Zoltánné: Száz liba

  1. A játék neve, címe: Száz liba
  2. A játék pedagógiai célja: : Lazítás, kikapcsolódás, egy kis mozgás a tananyag feldolgozása közben. Figyelemkoncentráció. Szabálykövetés.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Elegendő tér biztosítása a mozgáshoz. A játékterületen ne legyen semmilyen tárgy, amiben megbotlanának, elesnének a gyerekek.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 1 asztal, libatoll (eggyel kevesebb a játékosok számánál).
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A terem berendezése: osztályterem, a tanári asztal középen. A padok elegendő távolságra hátratolva. Az asztalra leteszem a tollakat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segítenek a termet berendezni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 1. Pedagógusként egyik kedvenc mesém a Ludas Matyi. Ezért minden osztályommal harmadikban, amikor elérkezik a tanmenetben ez a mese, „Ludas Matyi témahetet” rendezek. Ez azt jelenti, hogy ezen a héten majdnem minden órán előkerül a mese. Pl.: Énekórán libás dalokat éneklünk (Egyél libám, Hatan vannak a mi ludaink). Rajz órán illusztrációt készítünk a meséhez. Technika órán tollat faragunk libatollból, s írni próbálunk vele. A takarító néni nagy örömére tollfosztást rendezünk (még egy hét múlva is száll a pehely az osztályban). Testnevelés órán „Libafogót” játszunk, ill. eljátsszuk a Gyertek haza, ludaim c. játékot. Még Matematika órán is úgy kapnak feladatot, hogy tojás alakú papíron szervírozom nekik. Bár egyre nehezebb a libatoll beszerzése, ilyenkor szoktam venni egy élő libát (amúgy is közeledik Márton-nap, amikor libát kell enni). Ő aztán a pedagógia áldozatává válik. A húsát a családom megeszi, a tollat pedig viszem az iskolába. Az osztályom (a célcsoport) nagyon eleven, tettre kész társaság, amolyan igazi örökmozgók. Ezért gyakran van szükség arra, hogy amikor már unalmas számukra a sok feladat (úgy az óra 30. perce táján), megmozgassam őket egy kicsit. Ilyenkor szoktam rövid, 4-5 perces játékokat „bedobni”, hogy egy kis mozgás után megnyugodva, az utolsó percekben is fegyelmezetten összegezzük a tananyagot, értékeljük a munkát, megbeszéljük a házi feladatot. Mivel éppen most kezdődik ez a témahét, ezért gondoltam ki ezt a játékot a székfoglaló játék mintájára. 2. Körbeálljuk az asztalt úgy, hogy kb. egyenlő távolságra legyenek tőle a gyerekek.
  17. A játék menete, játékszabályok: Álljatok körbe az asztal körül! Most ti lesztek Ludas Matyi libái. Éppen mentek a vásárba. Közben ezt a kis dalt énekeljük: Száz liba egy sorba, Mennek a vásárba. Elől megy a gúnár, Jaj, de begyesen jár! Száz liba egy sorba! Énekeljük el a dalt úgy is, hogy körben járunk az asztal körül! Álljatok meg! Figyeljetek jól, elmondom a játék szabályait! Ti vagytok a libák, mentek a vásárba. Igen ám, de Döbrögi a közelben leskelődik, libát akar lopni! Én leszek a figyelő. Ha kiáltok, hogy: „Itt van Döbrögi!”, akkor kapjatok fel egy tollat az asztalról! Akinek nem jut, az kiesik a játékból, Döbrögi elrabolta. Ezután tegyétek vissza a tollakat az asztalra. Úgy folytatjuk a játékot, hogy minden körben elveszek egy tollat az asztalról. A kiesett játékosok lépjenek hátra és segítsenek az éneklésben! A győztes az lesz, akinek sikerül az utolsó tollat elvennie az asztalról.
  18. A játék lezárása: Kiabáljatok hangosan, hogy „Éljen Ludas Matyi!”, aztán szaladjatok a helyetekre!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, meghallgatom a spontán véleménynyilvánításokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Más kerettörténettel, más kellékekkel sok variáció lehetséges.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy betartsák a szabályokat a balesetek elkerülése céljából. Egy lépés távolságra meneteljenek az asztaltól, vigyázzanak egymásra, mikor a tollakért ugranak.
  22. Egyéb/megjegyzés: A székfoglalós játékot általában nagyon szeretik a gyerekek, ez még annál is egyszerűbb, gyorsan megszervezhető.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Jenes Zoltánné