A játék neve, címe: Szempárbaj
A játék pedagógiai célja: Bátorság, kommunikációs képességek fejlesztése. Önkéntesség, megosztás, bátran adjak abból ami nekem van.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A szőnyeg körül elhelyezzük a székeket, hogy legyen elég hely a két nyúlnak.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Nyuszis fejpánt és sárgarépa.
Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyermekeket megkérem, hogy hozzák a székeiket.
A játék megnyitása, nyitánya: Elmondom a gyerekeknek : Milyen játékot fogunk játszani. Ismertetem a mesét, majd átadom a lehetőséget a két önként jelentkezőnek.
A játék menete, játékszabályok: A gyerekek a székeken ülnek.Elmondom a kerettörténetet. Egyszer volt hol nem volt, a kerek erdőn túl a tisztás közepén ballagott haza két nyúl. Nagyon fáradtak és éhesek voltak mert a káposztás kert felé menet, megtámadta őket a róka, alig tudtak elszaladni előle. Ahogy hazafelé ballagtak, egyikük meglátott egy sárgarépát. -Idenézz, mit találtam! Egy sárgarépát, most rögtön megeszem, tele lesz a pocakom. – De jó neked! Te jóllaksz én meg éhes maradok! Tudod mit játszunk szempárbajt! – Az meg milyen? -Hát nagyon mélyen egymás szemébe nézünk, aki nem pislog, azé a répa. – Rendben kezdhetjük! De tudod mit, akár nyerek, akár nem megosztjuk a répát! A gyerekekkel elszámolunk 3 -ig. (Most nagyon egymás szemébe néznek, közösen figyeljük, hogy ki pislant.) Közösen megállapítjuk, hogy ki volt az ügyesebb, akinél a répa van annak el kell osztania, hogy a társának is jusson belőle. Szabály: folyamatos segítségadás a két önként jelentkezőnek a kommunikációban, bátorítás, hogy mondják a szöveget (hallhatóan).
A játék lezárása: A mesejátéknak akkor van vége, amikor a két nyúl elosztja a sárgarépát egymás között.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret, ölelés, a répa elfogyasztása és természetesen a játék jutalma.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Most a mese megismerésén dolgozunk, hogy a kisebbek is értsék a mese lényegét. A nagyobbak pedig bátran jelentkezzenek játékosnak, és határozottan mondják a szöveget.
A játékvezető speciális feladatai: Koordinálni a csoport magatartását, és helyén maradását amíg a szereplők játszanak, és segíteni a folyamatos kommunikációt a két nyúl között, ha elakadnak.
Egyéb/megjegyzés: A negyedik leckében láttam a szempárbaj játékot. Nagyon tetszett, mert az óvodások nem néznek sem a felnőtt, sem egymás szemébe. Adoptáltam az óvodás csoportra, egy nyúl,és egy róka. majd átalakítottam két nyúlra: így a kommunikáció is erősödik, és a keretmesében el kell osztani a talált répát. Tehát a megosztás, a segítés is szerepet kapott, ami igen aktuális.
A játékot lejegyezte: Szabó Józsefné