JÁTÉKRA FEL!

Juhász Jánosné: Jön a farkas!

A játék neve, címe: Jön a farkas!

A játék pedagógiai célja: Játékosan, motiválva a gyerekeket, mozgásigényük kielégítése, örömteli, biztonságos játékélményt nyújtva. Testi képességek fejlesztése: ügyesség, gyors reagáló képesség fejlesztése mellett a szabálytudat erősítése a játékszabály betartásával.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A felesleges eszközök elrakásával a játéktér növelése, sérülés kockázatának minimalizálása a tornateremben. Jön a farkas! felszólításra figyeljenek egymásra, magukra a helyváltoztatás közben a rendelkezésükre álló tér biztonságos felhasználásával.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 2 db tornapad 2 m, 3 db farkas fejdísz

Technikai igény: világítás a tornatermi foglalkozás esetén

Az előkészítés feladatai: szellőztetés, portalanítás, a padok középre helyezése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nagycsoportosokat 6 évesek a padok középre helyezésébe bevonom. Álljatok a paddal szemben, fogjátok meg a pad szélét így! Toljuk a terem közepéig a padot. Itt jó lesz! Most a másik pad jobb oldalára álljatok a paddal szemben, fogjátok meg a pad szélét így, toljuk ezt a padot a másik padig! Mindenki játékidőben készíthet egy bárányfejdíszt papírból, amit a fejére tehet játék közben. A farkasnak készítenek fejdíszt papírból, a gyerekek ötleteit, elképzeléseit megvalósítva, szükség szerinti segítségadással! Motiválja a gyerekeket és élvezetesebbé teheti a játékot.30’

A játék megnyitása, nyitánya: Jön a farkas című játékot fogunk játszani. (Első játéknál Kristófot választom, mert tudom, ő gyorsan megérti a szabályokat, betartja, próbajátéknál példát fog adni a többieknek. ) Én a játéktér szélén az ajtó előtt helyezkedek el, ahonnan belátható a tér.

– Utána mondókával lehet választani új fogót, ha nem jelentkezne senki. – motiválás, játékélmény fokozása érhető el. – A választás során a farkas választhat maga helyett új fogót, ezzel a szociális kapcsolatokat baráti kapcsolatokat lehet erősíteni. – Választás harmadik módja a jutalom, az utolsónak megfogott bárány lehet farkas.

A játék menete, játékszabályok:Kristóf itt áll mellettem: Jön a farkast! kiálltok, megkezdődik a játék és a farkas elkezdheti kergetni a bárányokat. A bárányok (többi gyermek) a pad körül futhatnak, menekülnek mindkét irányban. Amelyik bárányt megfogja a farkas a padra áll. A következő megfogott bárány vele szemben áll fel a padra és megfogja társa mancsát. A játék addig tart, ameddig a farkas megfogja a bárányokat, kivéve egy bárányt, aki az utolsóként kerülne kergetésre. Ő a győztes, akit nem tudott megenni a farkas! Jutalomból átbújhat a padon álló gyerekek kezei alatt, a többiek lábdobbantással, jutalmazzák az utolsó bárányt.

A játék lezárása: Lara lett a legügyesebb bárány, Kristóf pedig a legravaszabb farkas, mert ilyen sok bárányt megfogott

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Új farkas választása! Játékismétlés 2x 3 x Hogy éreztétek magatokat? Ádám azért tetszett, mert váratlanul szembefordult a többiekkel, így két, három bárányt is meg tudott fogni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A bárányt űző farkasok számának növelése. 2. A bárányok elbújhatnak a terem sarkában néhány percre. 3. A megfogott bárányok kiszabadíthatók, érintéssel a többi még szabadon futó bárány segítségével, például megérinti bárány társát

A játékvezető speciális feladatai: Játékszabályok megértésének ellenőrzése próbajátékkal. A szabályok betartásának ellenőrzése. Taktikázási lehetőségeket kihasználásának, alkalmazásának megfigyelése. Ha alkalmaz a farkas vagy a bárány, a többiek figyelmének felhívása a cselezésre – szóbeli dicsérettel. Ha nem értette meg valaki a szabályt, a játékot részeire bontva, lassan játszva, a megértés elsajátítását segítjük őt.

Egyéb/megjegyzés: Többször tudatosítom, hangsúlyozom a gyerekekben, hogy az a bárány ügyes, aki elfut a farka elől és megmenekül! Tapasztalataim szerit a fiatalabbak hajlamosak a farkas elé állva kivárni, vagy lassan futni a farkas előtt, hogy megfogják, mert farkas- fogó szeretne lenni! Szeretik a gyerekek az izgalommal járó fogó játékokat, mert sikerélményhez juthatnak, önbizalmukat ez erősíti. Egymást is biztatják. Az is előfordulhat, hogy bizonyos gyerekek nem szívesen lesznek farkasok, negatív szereplők helyébe. Ezt tiszteletben tartva, megvárom, amíg önként elfogadja a szerepet, ha társai őt választják ki.

A játékot lejegyezte: Juhász Jánosné