JÁTÉKRA FEL!

Katalin Romhányi: Gyere Julis, ülj mellém!

A játék neve, címe: Gyere Julis, ülj mellém!

A játék pedagógiai célja: Koncentrációfejlesztés, figyeljünk oda egymásra, a szabályok betartása.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy a játék alatt ne hintázzanak a széken.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: A játékosok számánál eggyel több szék. Az egyik csapat tagjai sapkát tesznek a fejükre. (Jobb, ha erről mi gondoskodunk.)

Az előkészítés feladatai: Kör alakban el kell rendezni a székeket egymástól kb. 30 cm távolságra. Három szomszédos szék lábára szalagból masnit kötünk. (Ezek a kitüntetett székek, fontos, hogy ez a játék során végig látható legyen.)

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székek elrendezésében segíthetnek a játékosok is. Minden játékos felírja a keresztnevét / becenevét egy cetlire, el kell hangoznia a neveknek, nem lehet két egyforma név. A cetliket összehajtják úgy, hogy ne lehessen látni, mi van ráírva. A játékvezető összegyűjti az összehajtogatott cetliket.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékhoz fontos, hogy a résztvevők ismerjék egymást, tudják egymás keresztnevét. El kell hangoznia a cetlikre írt neveknek, a játék előtt érdemes gyorsan egy rövid névtanulós játékkal indítani. A résztvevőket két azonos létszámú csoportba kell rendezni, és az egyik csapat tagjai sapkát húznak a fejükre. A masnival megjelölt három szék közül a két szélsőre leül mindkét csapatból egy-egy játékos. A középső szék üresen marad. Ezután a többiek teljesen véletlenszerűen leülnek egy-egy székre. A játékvezető összekeveri a cetliket, és kiszórja a kör közepére. Ezután a játékszabályok ismertetése következik.

A játék menete, játékszabályok:Mindenki elvesz a földről egy cetlit, megnézi, milyen név van ráírva, és addig, amíg ez a cetli van nála, a ráírt névvel azonosul. Egy adott pillanatban mindenkit úgy hívnak, amilyen név a nála lévő cetlin szerepel. A kezdő csapatot egy pénzérme feldobásával sorsoljuk ki (fej vagy írás). A kezdő csapat masnis széken ülő játékosa kezd. Ha az ő jobb oldalán van az üres szék, a játék során mindig az következik, akinek a jobboldalán van az éppen üres szék. (Ha balra, akkor végig úgy.) A kezdő játékos a következőt mondja: Gyere (valamelyik keresztnév, becenév), ülj mellém! Ekkor az, akinél az ilyen nevű cetli van, odaül az üres székre, és kicserélik a hívó játékossal a cetlijüket. Az folytatja a játékot, akinek a jobb oldalán van az imént megüresedett szék. Ugyanazt a nevet csak akkor lehet megint mondani, ha már legalább kétszer más név hangzott el. Azt a nevet nem mondhatjuk, amelyik éppen a kezünkben van. A játékosok nem segíthetnek egymásnak! Akkor van vége a játéknak, ha a masnis székeken ugyanannak a csapatnak a három tagja ül, ez a csapat nyer.

A játék lezárása: Különösebb lezárásra nincs szükség. Visszavágót fog kérni a vesztes csapat.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megkérdezem, hogyan érezték magukat, nehéz volt-e a játék, mennyire élvezték.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők nem ismerik egymást, játszhatjuk állatnevekkel, színekkel, formákkal, stb.

A játékvezető speciális feladatai: A helyszínt célszerű a játékosokkal közösen berendezni, a székeket együtt megjelölni, és minden lépés után elmondani, mi, miért történik (miért kötünk masnit a székek lábára, miért kap sapkát az egyik csapat, miért osztok mindenkinek cetlit…). A játékszabályok részletes ismertetése akkor történjen, amikor már mindenki ül az instrukcióknak megfelelően. Mindenképpen játsszunk egy próbajátékot, ahol a játékvezető közbeszólhat, lehet kérdezni. Egy próbajáték után minden tiszta.

Egyéb/megjegyzés: Kicsik és nagyok egyaránt nagyon szeretik ezt a játékot!

A játékot lejegyezte: Katalin Romhányi