A játék neve, címe: Hol jár a kulcs?
A játék pedagógiai célja: koncentráció fejlesztése, nyelvórán szókincs ismétlése, gyakorlása
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, hogy a kulcsot nem szabad dobni, csak adni.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: kulcscsomó
Technikai igény: a játékosok számánál eggyel kevesebb szék
Az előkészítés feladatai: terem berendezése, hogy a csoport körben tudjon ülni
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt együtt összegyűjthetjük, milyen témaköröket tanultunk eddig az idegen nyelvi órán pl. családtagok, állatok, színek, ételek, járművek, stb.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmondja a szabályokat.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek, egyikük középen áll csukott szemmel. A körben ülők halkan egy kulcscsomót adogatnak körbe. Ha a középen álló meghallja a kulcs zörgését, a hang irányába mutat és mond egy betűt. Ha jó irányba mutat, annak a játékosnak, akinél megzördült a kulcs, három olyan szót kell mondania magyarul vagy az adott idegen nyelven, ami a mondott betűvel kezdődik. Erre annyi ideje van, amíg a kulcsot a többiek még egyszer körbeadják. Ha ez nem sikerül, ő áll középre.
A játék lezárása: A játéknak a játékvezető vet véget a játékosok visszajelzéseinek figyelembe vételével.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megkérdezi őket a tapasztalatokról pl. mi okozott nehézséget, melyik volt a legkönnyebb ill. legnehezebb témakör.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Nehezíthetjük a játékot, ha pl. öt szót kérünk az adott kezdőbetűvel. – Könnyíthetjük a játékot, ha a válaszadónak annyi ideje van, amíg kétszer megy körbe a kulcs. – Variálhatjuk a játékot, ha egy adott témakörhöz tartozó szavakat kell mondaniuk pl. három ruhadarabot, foglalkozást, hangszert, sportot, testrészt, melléknevet, nőnemű főnevet, stb. Ekkor kisebb gyerekek esetén érdemes a diákokkal közösen a táblára előzetesen összegyűjteni a tanult témaköröket, hogy a középen álló gyorsan tudjon választani közülük. – Ha nem sikerül három helyes választ adnia a diáknak, érdemes a többiektől gyorsan megkérdezni a lehetséges jó válaszokat, így többen szóhoz és sikerélményhez jutnak. – Kulcs helyett használhatunk bármilyen zörgő tárgyat. pl. csörgőlabdát.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes előre átgondolni a lehetséges témaköröket. Figyelni kell a résztvevők visszajelzéseit, mikor érdemes véget vetni a játéknak.
Egyéb/megjegyzés: Először játszottam a 6. osztályos diákjaimmal német szakkörön a játékot, és nagyon élvezték. Először kezdőbetűkkel, majd témakörökkel játszottunk, a siker miatt kb. 35 percig.
A játékot lejegyezte: Talabér-Nagy Judit