JÁTÉKRA FEL!

Vida Zsuzsanna: Kincsvadász ( ahol a kincskereső játékos bombák, igaz és hamismondók között megleli a rejtett kincset).

A játék neve, címe: Kincsvadász ( ahol a kincskereső játékos bombák, igaz és hamismondók között megleli a rejtett kincset).

A játék pedagógiai célja: Együttműködést fejlesztő, csoportkohéziót elősegítő játék, célja a csapatépítés, szerepek megtalálása a csoportban.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A csoporttagok körbe rendeződnek, a játék baleseti szintje alacsony. A tárgyi kellékek helyes megválasztásával( a játék során a résztvevők tárgyakat dobnak egymásnak, ill. egymás felé) a baleseti kockázat tovább csökkenthető. Fontos a helyszín körültekintő megválasztása, elegendően nagy tér álljon rendelkezésre a kör kialakításához, a terep egyenletes legyen.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: A kincsvadász játékosnak szüksége van egy tárgyra, amit a többieknek dob, ez lehet például egy plüssállat. A bombát rejtő játékosoknak szükséges egy-egy papírgalacsin( vagy puha labda), amivel a kincsvadászt kidobhatják. A kincset rejtő játékos kezében egy pénzérmére van szükség.

Technikai igény: Különösebb technikai igénye nincs a játéknak.

Az előkészítés feladatai: A terem előkészítése, ha nincs elegendően nagy tér a körben álláshoz, székek, asztalok széthúzása stb. Kellékek előkészítése: egy plüssállat, egy pénzérme, 3 papírgalacsin (vagy puha labda).

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők bevonhatók a papírgalacsinok elkészítése, illetve a plüssállat kiválasztása során.

A játék megnyitása, nyitánya: Kör kialakítása a játékosokkal, a bevezető feladat lehet a következő. Dobd a plüsst, és annak a nevét mondd akinek dobod. a cél, hogy minél pörgősebb legyen a játék. Ha valaki rossz nevet mondd vagy elejti a plüsst kiesik. A fő játék kerettörténete: A játékosok körben állnak. A játékvezető elmondja a kerettörténetet: A kincsvadászok földjén vagyunk. A cél megtalálni az elrejtett kincset. A kincskeresés azonban nem olyan egyszerű, a bombák könnyen eltalálhatják a kincskeresőt ( és megsebesülhet, ezért nem tudja folytatni a kincskeresést), illetve útja során találkozhat igaz és hamismondó emberekkel is, akik amennyiben igazat mondanak sokat segíthetnek neki, meg tudják mondani, hol a kincs, de ha hamisat állítanak könnyen félre is tudják vezetni a kincsvadászt, tehát neki mérlegelnie kell, hogy hisz e az illetőnek vagy sem. Cél a kincs mielőbbi meglelése. Ki a legügyesebb kincsvadász?

A játék menete, játékszabályok:Szabályok: A körben állók közül választunk egy kincsvadászt, önkéntes jelentkezés alapján. Őt kiküldjük a teremből arra az időre, amíg kiválasztjuk azokat az egyéneket akiknél a bombák lesznek, akinél a kincs lesz, továbbá a fennmaradó játékosok vagy igazmondók, vagy hazugok lesznek. Ezután a kincsvadászt visszahívjuk a terembe. Ő dobja a plüsst a többi játékosnak. A többi játékos keze a háta mögött összekulcsolva van. Ha a pénzérmét rejtő játékosnak dobja a plüsst: nyert. Ha a bombát rejtő játékosnak dobja, akkor neki el kell találni a kincsvadászt a papírgalacsinnal, ha eltalálja, a kincsvadász kiesik, újabb kincsvadászt választunk, ha nem találja el a játék folytatódik. Ha igaz vagy hamismondónak dobja a plüsst, akkor az illető mondd egy nevet, akinél a kincs van. A kincsvadászunk ilyenkor mérlegel, hogy elhiszi -e vagy sem és annak megfelelően dobja a társának a plüsst. A cél hogy minél kevesebb dobással megtalálja a kincset az illető. A játék végén az a kincsvadász fog nyerni, aki a legkevesebb dobással meglelte a kincset, anélkül hogy eltalálná egy bomba.

A játék lezárása: A játék lezárása egy rövid zárókör, ahol minden résztvevő elmondja, hogy érezte magát a játék során, milyen problémákkal szembesült. Az egyes szerepek közül ki melyikkel tudott legjobban azonosulni?

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm a részvételt, együttműködést, megkérdezem milyen tapasztalatokkal gazdagodtak. Mennyire jelentett dilemmát számukra eldönteni, hogy higgyenek-e a játékos társuknak vagy sem.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kiesett játékosok egy másik változatban nem állnának vissza a körbe, így egyre szűkülne a játékosok köre, vagy a körben maradnának, de már nem vennének részt a játékban, így nehezítve a játékban maradó társaik helyzetét.

A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok ismertetése után érdemes egy próbakört játszani, hogy kiderüljön, minden szereplő számára egyértelmű-e a feladat, ha vannak még tisztázatlan részletek, azokat újra lehet ismertetni.Ha mindenki megértette a szabályokat csak akkor kezdjük el ténylegesen a játékot.

Egyéb/megjegyzés: A játékosok számára szerintem a legnagyobb élményt a szerepek kiválasztása jelentette. Mindenki igyekezett a személyiségéhez legjobban passzoló szerepet választani.

A játékot lejegyezte: Vida Zsuzsanna