JÁTÉKRA FEL!

Hemestreich Hedvig: A mentalista

  1. A játék neve, címe: A mentalista
  2. A játék pedagógiai célja: A játékosok koncentráció képességének és kézügyességének fejlesztése, egymás megérintésének elfogadása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ha lábon áll a tábla, akkor ne álljon senki a tábla mögött, mert az rádőlhet rajzolás közben.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: tábla, táblafilc, táblatörlő, papír, íróeszköz
  12. Technikai igény: Nincs rá szükség. (Kellemesebbé, hangulatosabbá tehető a játék meditatív zenei aláfestéssel, ez esetben okostelefon és bluetooth-os hangszóró.)
  13. Az előkészítés feladatai: Álló tábla bekészítése (ha nincs a teremben falitábla), a tábla előtti tér szabaddá tétele, a játékhoz szükséges papírlapok megrajzolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosokkal közösen meg lehet rajzoltatni a játékhoz szükséges rajzokat. Lényeges, hogy egyszerű vonalvezetésű, jól értelmezhető és jól látható ábrák legyenek. Mindenki a saját maga által készített rajzokat rajzolja akkor a másik hátára, vagy össze is lehet őket keverni. A A játékvezető még a játék megkezdése előtt ellenőrizze a kártyák minőségét, mennyiségét és nehézségi fokát.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék nevének ismertetése: A mentalista. Asszociációk, gondolatok, élmények meghallgatása a témában egy -két percben.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékot két személy játssza. Az egyik játékos felemel egy lapot, titokban megnézi és nagyon erősen rágondol a kártyán levő rajzra, majd rárajzolja az ujjával a tábla felé néző Mentalista hátára. A Mentalista természetesen érzi a gondolatátvitelt és megpróbálja felrajzolni a sugallt képet a táblára. Ha helyes a rajz, tapsot kap. A játékvezető dönt abban, hogy elég pontos-e vagyis elfogadható-e a rajz. Öt (lehetőleg egyre nehezedő ábrát) kell felrajzolnia a Mentalistának, utána szerepcsere.
  18. A játék lezárása: Az győz, aki több helyes ábrát rajzolt fel. De játszható magáért a játékért is, a szabadidő kellemes eltöltéseként.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok megdicsérése, a legjobb Mentalista cím kiadása, élmények meghallgatása, legkönnyebb, legnehezebb, legérdekesebb rajz, legviccesebb pillanat… Stílusosan a Mentalistáknak lehet választani egy menta-listából (borsmenta, fodormenta, citrommenta tea), és elkortyolgatni együtt egy forró teát.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Osztályteremben a táblánál is könnyen játszható játék, de akár a strandon a homokba, vagy az udvaron a porba egy bottal is lehet rajzolnia a Mentalistának, vagy szóban megnevezni, mit rajzoltak a hátára Fel lehet használni a játékot 1. osztályban betűk és számjegyek tanításakor gyakorláshoz, párban egymás hátára írnak a gyerekek és felváltva és megnevezik a hátukon érzett betűket, számokat. Vagy idegennyelv tanuláskor az adott nyelv abc-jének vagy számainak gyakorlásához. Időre is lehet játszani a játékot, ekkor a párosok vetélkednek egymással. Melyik páros Mentalistája tud felrajzolni több ábrát kettő perc alatt. Sorversennyé is alakítható a játék. 3-8 játékos áll a táblánál álló két Mentalista mögött. A leghátsó megnéz egy ábrát, felrajzolja az előtte álló hátára, ő pedig az ő előtte álló hátára, stb. Az a csapat győz, akinek a Mentalistája előbb rajzolta fel a helyes ábrát.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető hívja fel a figyelmet, hogy a Mentalisták színészkedhetnek is egy kicsit a „gondolatra ráhangolódás” közben. Ezt a képességét kedvcsinálóként próbajáték során önmaga is bemutathatja.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha valaki nem szeretne játszani, vagy túl sok egy időben a játékos, ők lesznek a közönség. Ekkor a rajzoló játékos mutassa meg a közönségnek mindig a húzott kártyát, mert akkor a közönség is velük együtt élvezheti a játékot. Ha valaki idegenkedik a másik érintésétől, nem csak ujjal, hanem a ceruza vagy a toll tompa végével is lehet rajzolni a másik hátára.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Hemestreich Hedvig