JÁTÉKRA FEL!

Lukácsné Rozovlyán Zsuzsanna: Milyen titkosügynök vagy? NYOMOZZ!

  1. A játék neve, címe: Milyen titkosügynök vagy? NYOMOZZ!
  2. A játék pedagógiai célja: – Meglévő Tudás átismétlése Magyar irodalom-Szövegértés Környezetismeret- Foglalkozások – együttműködésre nevelés -szórakozás-játék öröme, -csapatépítés -saját tapasztalatszerzés -alapos megfigyelés
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Mesekönyvek, amikben a foglalkozások rejtőznek.
  12. Technikai igény: Kettővel kevesebb mesekönyv, mint ahány játékos van. Benti játékhoz székek.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzétek be a helyszínt, hogy ott körben ülve kényelmesen tudjatok játszani. Ha kint játszotok a játékot, a helyszín adott.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha a teremben játszunk székek elrendezésében segíthetnek a gyerekek
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki helyet foglal és elmondjuk a játékszabályokat. Kerettörténet: Két gyereket kiválasztok az osztályból és ők lesznek a titkosügynökök, ők nyomoznak. Elmondom a játék elején, hogy éppen abban a játékban melyik foglalkozás képviselői lesznek a csalók. A többi gyerek kap egy-egy mesekönyvet, amibe egy foglalkozás képét rejtettem. Aki megtalálja a képet, tegye le a könyvet maga mellé, és kezdjen el csinálni egy mozdulatot, ami a foglalkozásra jellemző. Minden foglalkozáshoz két-két gyerek tartozik. Az lesz a feladatotok, hogy megtaláljátok a csoportból a másik gyereket, akinek szintén ugyanaz a foglalkozása a mozdulataik alapján, ami Neked. Ha megtaláltad odamész hozzá, és egymás mellett csináljátok a mozdulatot. A titkosügynökök közben elkezdik figyelni a társaikat, és megpróbálják kitalálni, hogy kik a csalók. Sétálgathatnak is, de csak együtt. Kérdezhetnek is a társaiktól, de mindenkitől csak egyet. Ha rátalálnak a csalókra, akkor azt mondják: Kinyomoztam, te vagy az! Ha jó volt a tipp, cserélnek, a csalók lesznek a titkosügynökök, és a titkosügynökök beállnak a foglalkozások közé, és új játék kezdődik. Ha rossz a tipp, maradnak a Titkosügynökök. Csak egy tipp lehet! A csapatból lesz két fő Titkosügynök, két fő Csaló többiek, pedig lesznek a Foglalkozások.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok leülnek. A játékvezető irányítja a játékot, úgy, hogy rámutat két játékosra akit a Titkosügynökök lesznek. A többi játékos megkapja a könyvet. 1.változat Bemelegítés A játékvezető elindítja a játékot azzal, hogy elmondja, ma melyik foglalkozást űzők a Csalók, majd szól, hogy Keresés indul! A játékosok elkezdik keresgélni a könyvben a foglalkozást jelző kártyákat. A Titkosügynökök figyelik az osztálytársaikat, hogy ki lehet gyanús? Közben, aki megtalálta a kártyát, máris mutogat és figyeli az azonos foglalkozású társát, ha megtalálta odamegy hozzá, és mozog tovább. Az ügynökök egymás között megbeszélhetik a tippjeiket. Ha nagyon biztosak a megfejtésben, máris indulhatnak feléjük, vagy megállhatnak mellettük. A Csalókat csak úgy lehet lebuktatni, ha mindkét foglalkozást űző együtt áll. Lehet kérdezni a foglalkozás jellegéről, ha nem biztosak benne, de csak egyet. Ha kinyomozta a csalót akkor cserélnek és a könyvek visszakerülnek a játékvezetőhöz. 2. változat Nehezítés Ezt azoknál a csoportoknál lehet játszani, ahol már nagyon jól ismeri a csapat egymást. A kitalálásra szánt időt maximálni lehet.
  18. A játék lezárása: Addig játszd velük a játékot, amíg a gyereke jól érzik magukat, illetve mindenki legalább 1* szerepeljen.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés: Ezt azoknál a csoportoknál lehet játszani, ahol már nagyon jól ismeri a csapat egymást Az időn kívül lehet avval is nehezíteni a játékot, hogy a Titkosügynökök nem kérdezhetnek a játékosoktól.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetned a játékot.
  22. Egyéb/megjegyzés: Végig nagyon jól éreztem magam, jól szórakoztam. Teljesen lekötötték a figyelmemet. Nem szabtam a játéknak különösen időkorlátot. A célom az is volt, hogy mindenki legalább 1* egy fontosabb szerepkört betudjon tölteni a játék folyamán. Ez sikerült is. A játék idő így: 45 perc volt Az elején kicsit lassabban indult, míg belejöttek. A kitűzött pedagógiai céljaimat megvalósítottam, teljesen elégedett vagyok vele. Tapasztalatom szerint a résztvevők szerették, élvezték ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Lukácsné Rozovlyán Zsuzsanna