A játék neve, címe: Mókuskáim, ki a házból! Közeleg a tél!
A játék pedagógiai célja: Cél a fair-play szellemében játszásra nevelés
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Szükséges biztonsági intézkedések: Részvétel javasolt csúszásgátló talpú tornacipőben teremben. Figyelemfelhívás a szerek megfelelő használatára (nem szabad rálépni a hullahopp karikára, elrúgni azokat, nem szabad ütközni, karral ellökni egymást), lehetőleg érintés- és ütközésmentesen kell játszani.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: A játékosok összlétszámánál eggyel kevesebb hullahopp karika.
Technikai igény: Cd-s magnó, a Mókuska, mókuska, felmászott a fára kezdetű dal előkészítése.
Az előkészítés feladatai: A játéktér ellenőrzése, szerek kipakolása, állapotuk ellenőrzése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A hullahopp karikákat közösen is előkészíthetem, kipakolhatjuk a résztvevőkkel. Technikai eszköz hiányában ráhangolódásképpen játékvezetői éneklés a bekapcsolódó résztvevőkkel: Mókuska, mókuska, felmászott a fára.
A játék megnyitása, nyitánya: Figyelemfelhívás játékra, figyelemfelkeltés, zenehallgatás/éneklés általi érzelmi ráhangolódás. Közös beszélgetés: Mit csinál a mókus? Gyűjtöget! Mindig mozog, ugrál, ágról ágra, ha megijed, mindig beszalad egy odújába, azaz a házba! A játék lényege is a folyamatos helyváltoztatás, ami adott jelre történik! Most varázsolok, mindannyian mókusokká váltatok! Mókuskáim, ki a házból!
A játék menete, játékszabályok:1. Játékszabályok ismertetése: Mindig másik házat kell keresni a játékosoknak, ugyanabba nem mehet vissza kétszer egymás után! Egy házban csak egy mókus lehet bent! A zárómondat elhangzása után 3 másodperc áll rendelkezésre a karikák elfoglalására.
A játékot 3x-4x ismételjük.
2. A játék indítása: A karikák lesznek a mókusházak! Nektek mókuskák, házat kell találnotok magatoknak! Abraka-dabra! Bimm-bamm-bumm! Keress házat Mókuska!
3. A játék menete: Miután a játékosok elhelyezkedtek a Mókusházakban, elhangzik a felkészítő mondat, Közeleg a tél!, majd a vészkiáltás: Mókuskáim, ki a házból! Erre a felszólításra azonnal el kell hagyni a házát minden mókusnak és szabadon mozognak a házak között. Amikor elhangzik az új vezényszó: Mókuskáim, be a házba! 3! 2! 1!, a felszólításra új házat kell keresni a játékosoknak és gyorsan be kell szaladni. Az a mókus a legügyesebb, aki mindig talál magának házat. A karikák száma körönként csökken, a kieső mókusok mögém ülnek, én etetem őket tovább.
Figyeljetek, mindig egy házzal kevesebb lesz! A házatlan mókusok üljenek le a tornapadra!
A játék lezárása: A játék végén minden mókus jóllakott és visszavonul téli álmot aludni. A játék végére legalább 2 játékos marad, ők lesznek a legügyesebb mókusok, akik a legtöbb élelmet tudták gyűjteni télire.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 1. Megkérdezem, kinek tetszett a játék, és miért? Melyik része tetszett a legjobban és miért? (Spontán véleménynyilvánítás) 2. Megkérdezem, ki mit változtatna benne, ha esetleg volt olyan, akinek ne tetszett volna. 3. Jutalom: a győztesek jutalma az elismerő taps a többi résztvevőtől. Valamint a játék ismétlésének ígérete szabadidőben.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Lehetséges változat egy másik téli álmot alvó állat választása, pl. mackó. Ennek motiváló zenéje lehet a Brumm, brumm, Brúnó kezdetű dal. Ekkor lehet a figyelemfelhívó mondat a Macikáim, ki a barlangból! Ekkor a gyerekek medvejárásban közlekednek, lehetőleg ütközés-mentesen. (Ekkor a cél csupán a mozgáskoordináció és a figyelem fejlesztése nehezített körülmények között.) Játékzáró mondat a Macikáim be a barlangba! 5! 4! 3! 2! 1!
2. A kudarcélmények csökkentése érdekében először a játékosok számánál csak eggyel kevesebb számú karikát készítek ki. Az első játék kiesés nélkül zajlik, 2-3 ismétléssel. (Ez fokozza a játék örömét, nincs veszteség a kisgyermekek számára.) Érdemes ezzel kezdeni a játék bevezetését.
3. A kieső mókuskáknak különböző feladatokat kell végrehajtaniuk. Pl. 10 guggolás-homorított felugrás, vagy 4 ütemű fekvőtámasz végrehajtása 4x, … Előszeretettel alkalmazom foglalkozásaimon a KölyökAtlétika szereket, amely változatos és színes jellegéből adódóan a gyermekek kedvence is. Ezért plusz feladatokat hajthatnak végre a kiesők a játéktéren kívül elkülönített részen elhelyezett eszközökön, feladatkártyák leolvasásával (koordinációs létra, keresztszökdelős szőnyeg, szivacsgátak, bóják, stb.).
4. A játéktér mellett babzsákokat helyezek el, ezek a „Termés-zsákok”. A „Mókuskáim, ki a házból” felszólításra a játékosoknak igyekezni kell minél több Termést összegyűjteni! Ekkor csak
A játékvezető speciális feladatai: Mindenképpen fel kell hívni a figyelmet a baleset lehetséges elkerülése érdekében az ütközésmentes, sőt érintésmentes játékra, házfoglalásra. A játékfegyelemben fontos, hogy a játékvezető irányítására mindig figyeljenek a játékosok.
A játékot lejegyezte: Mizsákné Sipeki Viktória Katalin