JÁTÉKRA FEL!

Gulyás Erzsébet: Közös kirakó

  1. A játék neve, címe: Közös kirakó
  2. A játék pedagógiai célja: Egyéni és csoportos kommunikáció fejlesztése. Csoportszerepek kialakítása Csoporton belüli együttműködés erősítése
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem szükségesek
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy szétdarabolt kép – nem egyértelműek a szélek, de minden kapcsolódásnál található valamilyen jellegzetesség. Jó ha van egy asztal, vagy egy tábla, ahol a kép kirakása megtörténhet.
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A kép nyomtatása, kartonra ragasztása, és szétdarabolása (esetleg fóliázása)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem lehet, sőt nem is szabad bevonni őket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék ismertetése a kártyák megmutatása. Fontos a szabályok tisztázása, és annak ellenőrzése, hogy a résztvevők megértették-e a feladatot és a szabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden játékos megkapja a kirakó egy darabját. Mindenki csak a sajátját láthatja. A darabokat nem szabad elcserélni és megmutatni egymásnak. (kiosztom, vagy húznak) A feladat két részből áll, a megvitatás alatt a csoporttagok kiderítik, hogy hova illik a darabjuk a képen belül. Ha mindenki megtalálta hová illik a saját darabja, akkor összeállítják a kirakót. Mindenkinek az előzőleg megbeszélt helyre kell betennie a darabját, az elhelyezési fázisban már nem lehet változtatni. A csoport tagjai szabadon mozoghatnak és kommunikálhatnak, használhatnak tollat és papírt is, ha szeretnének. Ezt előre nem mondom el, a csoportnak kell kitalálnia a saját taktikáját. Játék ismertetése 5 perc Játékidő 15 perc a végső kirakással együtt (erre elég 2 perc). Megbeszélés: 5-10 perc
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha a kép összes darabját elhelyezték a megadott helyre.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszélés – különösen fontos, ha a kép kirakása nem sikerül. • Mennyire okozott nehézséget, az egymással való kommunikáció? • Mi okozott nehézséget? • Volt-e a csapatnak vezetője? • Követett-e a csapat valamilyen taktikát? • Milyen érzés volt látni, hogy sikerült/nem sikerült a feladat? • Min lehetett volna változtatni?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék további változatai. A) változat A csapat semmilyen segítséget nem kap B) változat Ha a csapat szeretné, 5 percenként kapnak maximum 3 segítséget. 1. segítség: a kép mérete 4×3 2. segítség: a kép bal alsó sarkán egy x található 3. segítség: erre akkor van szükség, ha hiányzik valaki a csapatból – a hiányzó darabot megmutatom. C) változat Előre megadom a kép méretét, ekkor egy vagy 2 segítséget kaphatnak közben 1. segítség: a kép bal alsó sarkán egy x található 2. segítség: erre akkor van szükség, ha hiányzik valaki a csapatból – a hiányzó darabot megmutatom.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék akkor érdekes, ha a résztvevők maximálisan betartják azt a szabályt, hogy a többiek ne láthassák a náluk lévő képet, ez véletlenül is megtörténhet, erre figyelmeztetni kell őket.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot több korosztállyal és létszámmal is kipróbáltam. Egyszerűbb képpel akár egész osztály és általános iskolások is játszhatják, ebben az eseteben több időre van szükség.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Gulyás Erzsébet