A játék neve, címe: Mit főz a szakács? Azaz mit tudunk környezetismeretből? Témakör: Zöldségek
A Debreceni Dózsa György Általános Iskola 4. osztályában tanítok környezetismert tantárgyat, így a célcsoportom ők lesznek, náluk szeretném a képzésen tanultakat alkalmazni. A játék során a környezetismereti tananyag elmélyítése, játékos formában a fő cél. A gyerekeknek nagyon fontos jól felkészülni egy dolgozatra. Vannak tanulók, akiknek nagyon egyszerű egy tananyag elsajátítása, de vannak, akiknek az új fogalmak befogadása nehezebben megy. Erre fejlesztettem ki az az alábbi játékot, ami oktató jellegű, így nem a „magolós” összefoglalással kell megküzdeniük. Viszont a játék egy verseny is, ami ösztönzi őket, hogy gondolkozzanak a feltett kérdésekre. Szeretném, ha a dolgozatra a tanult témát jobban átlátnák, magabiztosabbá válnának.
Környezetismeret tantárgy Zöldségek témakör – sárgarépa, paradicsom, paprika, burgonya, hagyma
A játék pedagógiai célja: Játék során a természettudományos, szociális és életviteli kompetenciák fejlesztése történik. A játék során a gyerekek gyakorolják a kérdésalkotást illetve a válaszadást.
Célok: A játék során használja a tapasztalatait, tudását a tanultakból. Legyen képes elemezni, értelmezni, magyarázni, következtetéseket levonni az adott témában. Szerezzen jártasságot a dolgokról, élőlényekről, folyamatokról. Legyen gyakorlata a különböző zöldségek jellemzőinek elemi szintű összehasonlításában, a különbségek felismerésében. A megfigyeléseit egyszerű módon, saját szavaival tudja elmondani. Biztonsággal tudja felhasználni, alkalmazni a mindennapi életben a tanultakat.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék osztály tanteremben zajlik. A gyerekek előzőleg rendbe tették a padokat, leterítettük a szőnyeget, amin ülnek a játékosok.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: applikációs kártyák, zöldségek
Az előkészítés feladatai: applikációs kártyák elkészítése, a játék során feltett kérdések megszerkesztése
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzetesen meghívni 10 tanulót (azok a gyerekek akiknek a tudása még bizonytalan). Ők izgatottan várják a játékot.
Közhírré tétetik a királyi szakács a piacra indul vásárolni! Piaci árusok a következő gyerekek lesznek: ...... A gyerekekből két csapatot alkotunk: Kő-papír-olló játék segítségével csoportot alakítunk.
A játék megnyitása, nyitánya: Nagy a sürgés forgás a királyi udvarban. Sorra érkeznek a kérők a király legkisebb lányának kezéért. A király minden alkalommal finom vacsorával várja a vendégeit. A király szakácsa-játékvezető- minden nap új alapanyag beszerzésére indul. Keresi a piac legszebb zöldségeit. A piaci kofáknak -azaz nektek gyerekek- jól kell válaszolni a szakács kérdéseire, különben nem az ti zöldségeiteket fogja választani a vacsorához. Szedjétek hát össze a tudásotokat kedves piaci kofák, válaszoljatok minél több furfangos kérdésre!
A játék menete, játékszabályok:A csapatokból 1-1 kofának, azaz küldöttnek kell a szakács elé járulni. A szakács /játékvezető kitesz egy tanult zöldséget, majd feltesz egy kérdést. Aki tudja a választ, gyorsan felveszi a zöldséget! Aki gyorsabb volt, válaszol a feltett kérdésre. Ha jól válaszolt, akkor tőle fog vásárolni a szakács. Ha rossz a válasz, az ellenfélnek még van lehetősége jó választ adni. Legalább mindenkinek kétszer kell kiállni a szakács és a „konkurencia árus” elé.
A játék lezárása: A játéknak akkor lesz vége, ha a szakács-azaz a játékvezető feltette az összes tervezett kérdést.
A feltett kérdések és az érkezett válaszok közül néhány: -Milyen termése van a paprikának? Felfújt bogyótermés -Mi a répa őse? Kukta nem tudta a választ -Igaz-e hogy a káposzta 2 nyári növény? Igaz -Melyik zöldségnek van raktározó karógyökere? Répa -A paprika virága sárga Kukta rosszul válaszolt a kérdésre- jó válasz hamis.
Illetve az értékelés után egy levezető játék, amiről a megjegyzésben írok részletesebben.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén összesítjük a pontokat, azaz hány jó választ adtak a csapatok. Minden jó válaszért jár egy kép az adott zöldségről. Ebből tudjuk meg, mely csapatnak kell még tanulnia a dolgozatra. Aki több jó választ adott, dicséret jár. Ők már felkészültek a dolgozatra.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék másik lehetősége, amit az első játék után lejátszunk a következő: A két csapat új szerepet kap. Lesz egy kofa csapat és lesz egy kukta csapat. A szakács felmutat egy zöldséget. A kofa csapat közösen gondolkozva feltesz a kukták küldöttének egy kérdést a tanult zöldségektől. Ha jó a válasz, akkor a kukták kapnak egy pontot. Ha rossz, akkor a másik csapat kapja a pontot. A következő körben a kuktákból lesz a kérdező. Ennek a feladatnak a lényege, hogy nemcsak a tanultakat ellenőrizzük, hanem a gyerekek kérdésalkotását is fejlesszük, illetve a kérdezőnek tudnia kell a pontos választ is.
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek - azaz a szakácsnak minden alkalommal nagy figyelmet kell fordítani a tanulók tudására, ellenőrizni kell a válaszokat, a kérdéseken alakítani kell, ha az nem egyértelmű.
Egyéb/megjegyzés: A célomat sikerült elérni: A gyerekek átbeszélték a tanult zöldségeket gyakorolták a kérdések alkotását elfogadták ha a csapattagok esetleg rosszul válaszoltak bátran kiálltak a kukták a kofák kérdései elé örültek egymás sikerének
Lezáró játék:
Keresd a zöldségeket! A tanteremben elrejtettem a zöldségekről képeket. Találj meg minél többet! Hol lehetnek a legjobb rejtekhelyek? - feszültség oldó játék
A játékot lejegyezte: Császiné Bökönyi Beáta