A játék neve, címe: Ábécé hatosért
A játék pedagógiai célja: Anyanyelvi ismeretek (ábécé)rögzítése,gyakorlása. Figyelemkoncentráció, memória fejlesztése. Gyors helyzetfelismerés, reagálás. A kéz mozgásának és a gondolkodási képességeknek az összehangolása. Matematikai alapműveletek gyakorlása a játék folyamán. Egymásra figyelés, összpontosítás.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nincsen különösebb biztonsági szükséglet, megfelelő állapotú bútorok, íróeszközök. Felhívom a játékosok figyelmét, hogy az íróeszköz másiktól való elvételekor figyeljenek oda egymásra.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: írólap, íróeszköz, dobókockák
Technikai igény: Nincs szükség semmilyen speciális technikai eszközre. Egy asztal körben székekkel, olyan formában, hogy a játékosok könnyen elérjék egymást.
Az előkészítés feladatai: Berendezni a helyszínt, hogy az asztal körül ülve kényelmesen, biztonságosan lehessen játszani.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Megkérem a játékban résztvevőket , hogy segítsenek elrendezni a székeket az asztal körül.
A játék megnyitása, nyitánya: Köszöntöm a játékban résztvevőket. Megkérem, hogy az asztal körül foglaljanak helyet, s közlöm velük, hogy egy nyelvi játékot játszunk, ahol számít a gyorsaság, pontosság. Az asztal mellett állva ismertetem a játékszabályt.
A játék menete, játékszabályok:Megkérek mindenkit, hogy vegyen le magának egy lapot. A feladat az, hogy erre a lapra le kell írni a teljes magyar ábécét vesszővel elválasztva. Felhívom a figyelmüket, hogy ügyelni kell az olvashatóságra, és mindenki kis írott betűt használjon. Az egész feladat elvégzéséhez egyetlen tollat kapnak a játékosok. A tollat elhelyezem az asztal közepén és az veheti el elsőként, és kezdheti el az írást, aki hatost dob a dobókockával. A kockát oda is adom az első játékosnak, ha hatost dob, el is kezdheti az írást. A kocka nem eshet le, ha leesett, nem kezdheti el az írást, a tőle jobbra ülő dobhat. Úgy kell dobni, hogy a dobótól jobbra eső játékos elérje a kockát. Mindig a jobbra ülő játékos dobhat, ha hatost dob, akkor elveszi a tollat az írótól, akinek ezt engednie kell. Addig történik a dobás, míg valaki hatost nem dob. Az ábécé írását akkor lehet újra folytatni, ha újból hatost dob az illető. Az nyeri a játékot, aki leghamarabb leírja a teljes magyar ábécét hibátlanul.
A játék lezárása: A játék élményéért játszanak. A játék végének azt tekintjük, mikor valaki visszajelzést ad arról, hogy kész, hangos, érthető bemondással és munkája hibátlan.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kimondom a győztes nevét, megtapsoljuk. Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogyan érezték magukat a játék során.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot két dobókockával végezzük, a szabály abban módosul, hogy az számít hatos dobásnak, ha a két kockának az összege lesz hat.
A játékvezető speciális feladatai: A játékszabály fokozatos ismertetése, folyamatos visszacsatolással. Ha visszajelzést kaptam a megértésről, akkor megyek a következő mozzanat, lépés ismertetésére. Folyamatosan figyelek a biztonságra, és ellenőrzöm a feladat elvégzésének helyességét.
Egyéb/megjegyzés: A résztvevők szeretik ezt a játékot. A tanulás folyamatában jó, hogy játékos formában kerül gyakorlásra.
A játékot lejegyezte: Kovácsné Kun Eszter