JÁTÉKRA FEL!

Szabolcsiné Morvai Katalin: Futár a várban

A játék neve, címe: Futár a várban

A játék pedagógiai célja: Ügyesség, logikai gondolkodás, tervező képesség….fejlesztése A legfontosabb, hogy a csapatok egy jót játsszanak, élvezzék az együtt töltött időt!

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A veszélyes helyzetek lehetőségének , s az ekkor szükséges teendőknek ismertetése. Pl. az ütések kiszámíthatatlanságára- ezzel együtt a fokozott figyelemre hívom fel a figyelmüket, a „pálya „-talaj egyenetlensége is veszélyforrás lehet. Kellő bemelegítés szükséges az átfutások alkalmával.

Résztvevők száma: 16-24 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Faragott- általuk elkészített- faütő, nemezlabda vagy kisméretű tömött szivacs.

Technikai igény: Követek”-akik várárok vonalait figyelik- ill. segítenek a labdával „kiiktatott” futárok megítélésében (szabályos volt-e…)

Az előkészítés feladatai: -A vár – játéktér- kitűzése. -Csapatok megalkotása- kb. egyforma erőviszonyok kialakítása. (Ez előzetes ismeretséget igényel, ezért egy előzetes szabadon választott csapatjáték előzte meg ezt a ’főjátékot’. - eszközök (ütők, labdák )

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Igen, szükséges, hisz erőviszonyokat figyelembe veszem, az ütőt - akár a labdát is-magunknak készítjük, esetleg egymásét használjuk.

A játék megnyitása, nyitánya: HARSONASZÓVAL- esetleg telefonról kihangosítva- a FUTÁROK csatasorba álllítása, tisztségek, futári sorrend ismertetése.

A játék menete, játékszabályok: A sípjelemre – harsonaszóval kezdődik a játék. A sorsolással eldőlt, ki lesz először a kijelölt váron belül és kívül. A futárcsapat első emberének úgy dobom a labdát, hogy ő azt el tudja ütni. Lehet váron belülre, kívülre is érkeznie a labdának. A lényeg, hogy az első várárkon túl essen, pattanjon a labda. Nagyobb, ügyesebb gyerekek az ütővel, kisebbek a röplabda játékban is ismert alsó nyitással, kézzel üssék el a labdát, úgy könnyebb! Cél: minél több pontot összegyűjteni a várból kijuttatott üzenetek segítségével. Ha a futárt elkapják, labdával kiütik, sajnos nem kaphat pontot a csapata, sőt, a csapatoknak helyet kell cserélniük! Ezzel esélyt adva számukra a pontszerzésre. Az első futár, amikor elütötte a labdát, elkezd futni a várba, ellenségei felé- az ott lévő csapat tagjai megpróbálják elkapni a labdát, s minél gyorsabban kiütni vele a futárt. Ha a futár a túlsó várárkon átér, dönthet, leül-e, pihen-e, vagy a labda helyzetétől függően visszafordul-e . Azonnali visszajutás esetén 3 pontot kap a csapat. Ha leül pihenni, de a következő sikeres labdaütés alkalmával visszajut elöl lévő csapatához, 2 pontot kap. Ha a következő futár ütése sikertelen vagy őt ”elkapják ’, labdával eltalálják, sajnos nem kap pontot. A pihenő futár tehát a másod futár visszajöhet, viszont a másodfutár is válhat pihenővé. A váron belüliek pedig próbálnak a labda elkapása után olyan embereknek passzolni, akik ügyesen kidobják a futárt, így elkapják az üzenetet, eljuttatni azt a várkapitány játékosuknak. Ha elkapta a labdát valaki ütés után röptében, akkor is helyet cserél a két csapat.

A játék lezárása: A győztes pontszerző csapat, kiemelkedő küldetést teljesítők kihirdetése, a játék értékelése.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék maga egy jutalom mindenki számára, hisz mindenki aktívan részt vett a küldetések teljesítésében. Viszont a legtöbb sikeres levélküldő- pontszerző- küldetést teljesítő csapat a győztes- erkölcsi sikert ,illetve ők nagyobb csokoládét bezsebelve.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyon sok variáció lehetséges: pl. ha a nemek külön csapatban játszanak. Ha kötelező visszatérni adott ütésnél a futárnak- tilos pihenőt tartania…

A játékvezető speciális feladatai: Az ütések sikerességét biztatással, egyéb technikai tanáccsal segíteni. A pontokat pontosan számolni, hangosan bemondani. Esetenként stratégiai tanácsokat javasolni. A veszélyes helyzeteket észlelni, megelőzni, figyelmeztetni. A szélsőséges játékstílusokat csiszolni…

Egyéb/megjegyzés: A JÁTÉKOT EGY EGYÉB CÉLLAL ÖSSZEGYŰLT FIATALSÁGGAL JÁTSZOTTUK 2020.JÚLIUS 30-ÁN. Két korosztállyal: egy 10-14 évesekből, s egy "14+ " álló csapattal. A dokumentációt a fiatalabb csapathoz készítettem.

A játékot lejegyezte: Szabolcsiné Morvai Katalin