JÁTÉKRA FEL!

Rákócziné Tapolczai Anita: Barikádos partizán

  1. A játék neve, címe: Barikádos partizán
  2. A játék pedagógiai célja: A csoporton belüli együttműködés fejlesztése.Az egyéni teljesítményt alárendelik a közös célnak. A gyerekek miközben segítik egymást, tudjanak összejátszani és önzetlenül leadni labdát a jobb helyzetben lévő társnak. A más–más térfélen álló csapattagok információkkal segítik egymást.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az 5 részes szekrényeket több részben viszik be a terembe. Szivacs kézilabda használata, így a találatok nem fájnak.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 1 vagy két darab szivacs kézilabda 2 darab 5 részes szekrény kis bóják vagy pályavonalak
  12. Technikai igény: esetleg világítás
  13. Az előkészítés feladatai: A pálya felbójázása, ha nincs megfelelő felvonalazás;, szekrények és labdák bevitele a szertárból
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezése a gyerekek feladata. Fontos, hogy hova építik fel a barikádot. Természetesen segítem a szekrény megfelelő helyét megtalálni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Csapatalakítás. Eddig a barikád nélküli partizán játékot játszották, így meg kellett ismerkedniük ezzel a lehetőséggel, hogy a barikádot miképpen használhatják. Lehet hasznos is és zavaró is az akadály. Fontos a jó helyzetfelismerés, a csapattársakkal való összhang, az egymásra figyelés.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindkét csapat választ 1-1 partizánt, akik az ellenfél mögötti kijelölt helyen helyezkednek el. Így a csapatok két tűz között vannak. A játékosok igyekeznek a szekrény mögött menedéket találni.Szekrényre felmászni nem szabad, csak barikádnak lehet használni. A labdát birtokló csapat pedig igyekszik a partizánjukkal összejátszani, kifárasztani az ellenfelet és eltalálni valakit. Az eltalált játékos csatlakozik a partizánjához és segíti őt. Ha a csapattagok közül mindenki az ellenfél mögé kerül a partizán mellé – azaz elfogy a csapat – akkor a csapat partizánja megy a helyükre és próbálja megmenteni a csapatot. A játéknak akkor van vége, ha az egyik csapatból mindenki kiesik, a partizánt is beleértve.
  18. A játék lezárása: Ha a partizán csapata elfogy, akkor ő megy a helyükre és megmentheti a csapatát. Ilyenkor megkapja a labdát egy dobás erejéig, majd megy tovább a kidobó. Összejátszhat a csapattársakkal ,elbújhat a barikád mögött, miközben a cél az, hogy az ellenfél is elfogyjon és az ő partizánjuk is „előbújjon” , hogy a végén a két partizán küzdhessen meg egymással. Erre nem mindig kerül sor.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha a csapattagok szépen összejátszottak, okosan használták a barikádot, akkor mindenképpen dicséretet érdemelnek. Ha nem, akkor érdemes felhívni a figyelmüket a csapatjáték lényegére, az egymásért küzdésre. Több játék esetén pontozásra is játszható.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet játszani egy labdával, amikor jobban áttekinthető a menekülés lehetősége, könnyebben használható a barikád. Két labdával nehezebb a helyzet, hisz két irányból is érkezhetnek a "lövések", nehezebb elbújni. A partizánnak lehet két élete is.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Vitás helyzetekben kell csak közbeszólni. Pl. pattant labda nem érvényes találat; ha valaki nem érzi hogy eltalálták, de mégis megvolt stb.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az alapjátékot eddig is szerették a gyerekek, de így barikáddal izgalmasabbnak találták.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Rákócziné Tapolczai Anita