JÁTÉKRA FEL!

Turcsik Viktor: Kockatorony csapatváltozat

A játék neve, címe: Kockatorony csapatváltozat

A játék pedagógiai célja: Növelni a csoportban az együttműködési készséget, a csoportkohéziót. Az egymásra utaltságban egymásra találhatnak olyan tanulók is, akik nem nagyon beszéltek egymással, vagy éppen nincsenek túl jó viszonyban. Ezzel a játékkal a peremre került gyerekeket is középpontba lehet juttatni.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A székeket félre kell tenni. Az asztalok kellő távolságba kerüljenek egymástól.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: 50 dobókocka, szem bekötésére alkalmas sálak, pántok 4 db, 4 db asztal

Technikai igény: 4-5 db asztal

Az előkészítés feladatai: Be kell rendezni a tantermet, elő kell készíteni a kellékeket

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők berendezik a termet

A játék megnyitása, nyitánya: 4 fős csapatokat kell alkotni. A játék célja szempontjából legjobb, ha véletlenszerűen (sorsolással) kerülnek egy-egy csapatba a gyerekek.

A játék menete, játékszabályok:A játék célja minél többemeletes tornyot építeni kockákból, mindössze 5 perc alatt. Minden csapatban ki kell osztani a szerepeket. Az építőmester szemét be kell kötni. Csak ő nyúlhat a kockákhoz és csak egy kézzel. Ő építi tevőlegesen a tornyot. A többi játékos az asztal körül szabadon helyezkedik el, szerepük a következő: a mérnök szavakkal irányíthatja az építőmestert, az anyagbeszerző hozhatja a kockát, a takarító, visszaviszi a kockát. A játék 1 perc taktikai megbeszéléssel kezdődik: milyen tornyot építünk? A játék során mindig csak egy kocka lehet az építőmester kezében, egy pedig az anyagbeszerzőnél készenlétben. A kockák a terem közepén egy dobozban vannak. Innen vihet el egyet-egyet az anyagbeszerző, ha már átadta a kezében lévő tartalékot az építőmester kezébe. A mérnök folyamatosan irányít mindenkit: utasításokat ad az építőmesternek és a többi csapattagnak is, ha szükséges. A takarító köteles minden olyan kockát (akár egyszerre többet is) visszavinni a dobozba, amely nincs beépítve a toronyba.

A játék lezárása: 5 perc építési idő után az a csapat nyer, amelyiknek legtöbb emeletes a tornya.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha van rá idő, érdemes egy csapaton belül váltogatni a szerepeket, majd utána megbeszélni, ki melyik szerepben érezte legjobban magát, melyikben volt a legügyesebb a csapattagok közül.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet különböző építőelemekkel dolgozni: kupakok, dobozok. ezzel variálhatók az építmények, és érdekes verseny alakulhat ki a legjobb elemekért. Ilyenkor mérőszalaggal kell megmérni a játék végén az elkészült tornyokat.

A játékvezető speciális feladatai: Játék közben figyelni kell, hogy mindenki tartsa be a szabályokat, néha mérsékelni kell a hangerőt, ha a nagy izgalmak során ha elszabadul a pokol.

Egyéb/megjegyzés: Különösen ügyelni kell a játékszabályok ismertetésére.

A játékot lejegyezte: Turcsik Viktor