A játék neve, címe: Tankcsata
A játék pedagógiai célja: Ügyesség és labdakészség fejlesztése, csapatban való együttműködés, a figyelem és koncentráció javítása, versenyhelyzet fokozása, a taktikai érzék kifejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét felhívni arra, hogy figyeljenek egymás testi épségére, lehetőleg fejre ne lőjenek
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Sok (kis) labda, lehetőleg gumi, szivacs, vagy esetleg teniszlabda (lőszer). Szalagok, ha nincs, jó a papír zsebkendő is (életerőjelző). Zacskók (lőszertartó). Megkülönböztető póló – csapatok megkülönböztetésére. Síp – a levezetőnek. Ha időre szeretnénk játszani – stopper.
Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre
Az előkészítés feladatai: pálya kijelölése, labdák kihelyezése a két bázisra
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: labdák megszámolása (egyforma lőszer mennyiség legyen a csapatoknak), kihelyezése. A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevőknek az alapok elmagyarázása – nem szükséges, de én úgy tapasztaltam, jobban várják így a játékot
A játék megnyitása, nyitánya: Két csapatra osztás (önkéntesen vagy random), a megkülönböztető pólók kiosztása és felhúzatása. A labdatartó zacskók kiosztása. A játék menetének ismertetése, elmagyarázása. Felhívni a figyelmet arra, hogy sportszerűen játszanak, ha eltalálják őket valahol, dobják a földre az életerő zsebkendőt
A játék menete, játékszabályok:Lehet csapatban vagy egyénileg játszani. Ha egyéni a játék, akkor mindenki-mindenki ellen van, különben két csapatban játszanak a gyerekek. Mindenkinek adott élete van, amit a szalagok (papír zsebkendő) jelöl. Ezeket a nadrág (szoknya) derekába kell begyűrni, jól láthatóan kilógatva (ahogy majd a lőszertartó zacskót is). Később, ha eltalálják az illetőt, akkor kihúz egyet, és ledobja a földre a szalagot, és ha elfogy az összes élete, kiesik a játékból. Mindenkinél van egy labda (lövedék), amit a kosárlabdában ismert mellső labdaátadással lehet eldobni (kilőni) az ellenfélre (ellenséges tankokra). Igény esetén be kell mutatni a dobás stílust (javasolt). A cél, hogy egyrészt eltaláld az ellenfeled (kilődd a tankokat), illetve Te megúszd, hogy eltaláljanak (túléld a csatát). A játékban 3 féle harckocsi típus létezik, különböző adottságokkal. Íme:
könnyű harckocsi közepes harckocsi nehéz harckocsi létszám 1 fő 2 fő 3 fő mozgás futás lassú futás gyaloglás/séta lőszer 1 labda 3 labda 6 labda életerő 1 élet/zsepi 3 élet 5 élet
A közepes és nehéz harckocsinál össze kell (sorba) kapaszkodni (szétszakadni tilos). Az első ember a löveg (mindig egy labda van nála), a másodiknál van a többi lőszer zacskóban. Ha kifogy a zacskóból, el kell menni a bázisra újra tölteni (labdákat) felvenni. Értelem szerűen az 1 fős könnyű harckocsi egyszemélyes löveg, akinek nem kell zacskó és életerő jelző, hiszen csak egy labda lehet nála, és egy élete van. Minden csapat eldönti, hogy és milyen felállásba szeretne játszani, lehet taktikázni, vagy csak kipróbálni a különböző lehetőségeket. Így a játék sosem lesz egyforma, sosem lesz unalmas
A játék lezárása: A cél a versenyhelyzet fokozása. Az eltalált játékosok kiesnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha: ♥ ha egy csapat minden játékosa (harckocsija) kiesik. ♥ ha időre játszunk, és lejárt az adott idő, akkor kinek maradt fent több élete vagy harckocsija.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok dicsérete, a részvétel megköszönése, illetve megkérdezni, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kezdetben javasolt a játékot a legegyszerűbben játszani, azaz csak 1 fős (könnyű tank) verzióban. Utána jöhet a két, majd a 3 fős összekapcsolt verzió, és a legvégén a vegyített játék. Játék adott időre
A játékvezető speciális feladatai: Mivel ez nem egy egyszerű játék, a játékszabály ismertetése mellett érdemes bemutatni is a résztvevőknek az adott tankfajták adottságait
Egyéb/megjegyzés: Tapasztalatok: Elmagyaráztam a játék előzményeit, majd a játék lényegét és szabályait. 3x10 fős csapatokat alkottam, amelyek önállóan választottak taktikát, illetve hogy ki milyen tank felállásban játszik. Örültem, hogy minden csapatban mindhárom féle tank típus szerepelt. Az egyik csapat pihent, a másik kettőt még egy utolsó magyarázat után egymásnak engedtem. Ahogy sejtettem, kisebb káoszba fulladt a próbálkozás. Megállítottam a játékot, és néhány dolgot helyre tettem. Ilyenek voltak a következők. A játék hevében a diákok elfelejtették, hogy csak mellső kétkezes dobással lehet „kilőni” a labdát. Elfelejtették találat esetén az életjelző papír zsebkendőt ledobni a földre. A pálya résein kigurultak a labdák, oda labdaszedőket állítottam a pihenő 3. csapatból. Második próbálkozásra már jobban ment, de itt is akadtak hibák. Például pályaelhagyás, illetve a bázis tabu területté nyilvánítottam, azaz lőszerfeltöltés közben nem lehetett a másikat kilőni. Harmadik próbálkozásra a pihenő csapat cserélt az egyik eddig játszóval. Ez a játék sikerült a legjobban, itt már boldog győztes csapatot és egy visszavágót kívánó vesztes csapatot is láthattam! Egy kisebb baleset is történt sajnos, az én hibámból. Nem jól választottam ki a bázist, mivel lefektetett kiskapuban voltak a labdák, amin a játék hevében az egyik fiú átesett, de szerencsére az ijedségen kívül nagyobb baj nem történt. Lejárt az időnk, így leültettem a srácokat egy vélemény cserére. Senki nem volt, akinek nem tetszett a játék (vagyunk annyira jóban, megmondták volna). Mondtak új ötleteket, amikben volt megfontolandó is. Összegezve: nehezen indult a játék, de a végén alig akarták abbahagyni. Aki elsőre játssza, mindenképpen javasolt egy próba játék, hogy belejöjjenek a gyerekek, és igazából csak utána fogják élvezni. Megköszöntem a részvételt, és beígértem, hogy ha szeretnék, lesz ennek még folytatása a jövőben.
A játékot lejegyezte: Lacza Levente