JÁTÉKRA FEL!

Ujj Nikolett: Hatos dobós

  1. A játék neve, címe: Hatos dobós
  2. A játék pedagógiai célja: -Matematikai készség fejlesztés – dobókocka pöttyeinek azonosítása az értékével – számfogalom fejlesztése- rajzolt pöttyök számolásával – majd tépett papírdarabok becslésével (több-kevesebb fogalma) – Szem – kéz koordináció fejlesztése, finommotorika fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A ceruza elvételekor figyeljenek társaikra, nehogy megbökjék egymást, ha leesik a dobókocka a dobás érvénytelen- (ösztönzöm őket, hogy az asztalon maradjon, mert ha az asztal körül keresik, a földön a játék hevében eleshetnek, mellé ülhetnek a széken)
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: iskolatáska, színes ceruza, dobókocka, papírlapok, piros színes a jutalmazáshoz a jutalomtáblán
  12. Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre. A csoport játékát úgy irányítom, hogy egy asztal szabadon maradjon székekkel együtt, a csoport olyan részén, ahol egyik játékközösséget sem zavarja meg a játék.
  13. Az előkészítés feladatai: Eszközök táskába helyezése, csoportszoba elrendezése, indirekt játékirányítás
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Iskolatáskát a bekészített eszközökkel a vállamra veszem. I – Á nagy szamár két fülével kalapál, beteszik a talicskába, úgy viszik az iskolába! Az érintett gyermekeket mondókával viszem a játék helyszínére az Iskolába.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Keretmesével. Elmondom újra a mondókát, amikor már mindenki az iskolában van, a gyermekek is bekapcsolódhatnak. Ez itt egy szamár iskola és az iskolában már van füzetünk, ceruzánk. Hoztam mindenkinek egy papírlapot, és hoppá egy ceruzát. Elég lesz egy ceruza hat gyermeknek? Hát ebben az iskolában igen, ebben segít nekünk ez a dobókocka.
  17. A játék menete, játékszabályok: Én az asztal mellett állok, középre teszem a ceruzát és egy gyermek előtt leteszem a dobókockát, minden oldalát megszámoljuk, aki már tudja, kép alapján azonosítja, mondja az értékét. Az lesz az ügyes szamár, aki hatost tud dobni. A dobókocka körbe fog járni, magunk előtt dobjunk és adjuk át a mellettünk ülőnek, ha leesik a kocka az a dobás nem érvényes. Aki hatost dobott elveheti középről a ceruzát és a papírjára pöttyöket rajzolhat, addig, míg egy másik társa nem dob hatost, akkor ugyanis az övé lesz a ceruza és ő rajzolhat. Az a szamár lesz az ügyes, aki a legtöbb pöttyöt tudja rajzolni, ezért gyorsan kell dobni a kockát. Aki a legtöbbet gyűjti, mosoly fejecskét kap a táblánkon. Játszunk egy próbát. A próbajáték sikeres volt, így a játékot tovább játszottuk.
  18. A játék lezárása: Tapssal leállítom a játékot és a pöttyöket megszámoljuk, majd relációkat állapítunk meg, a nyertes jutalmat kap. A játékot ismételjük, ameddig kérik és kedvel játsszák!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat folyamatosan dicsérem, amikor lezárom, mindenkit megjutalmaztunk egy általuk kiválasztott jutalomtapssal (tűzijáték, rakéta, horpasztó, duzzasztó) illetve a nyertes mosoly fejecskét kap a jutalom táblánkon. (Év eleje óta gyűjtögeti minden gyermek a saját jele mellett, folyamatosan számon tartják sajátjukat és egymásét is)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékban eltompult a ceruzánk. De játszhatunk még. Most úgy, hogy aki hatost dob elkezdi a papírját apró darabokra tépkedni, (minél több és apróbb legyen) ha egy másik társ dob hatost én jelzem egy tapssal és akkor abba kell hagyni a tépkedést. Az nyer, akinek a legapróbb darabkákból a legnagyobb kupaca lesz maga előtt. (természetesen másik papírlapot használunk)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Az eszközöket, helyszínt előkészíteni. Ahol szükséges segíteni a gyerekeknek a tépés elkezdésénél a kupacok kialakításánál, hogy a dobás – tépés ne akadályozza egymást.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék a gyermekek számára követhető, élményszerű. Gyakran ismételjük, kérésükre.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ujj Nikolett