JÁTÉKRA FEL!

Paragi Balázs: Játék a zenei törzshangokkal

A játék neve, címe: Játék a zenei törzshangokkal

A játék pedagógiai célja: Koncentráció fejlesztése, a tudás elmélyítése

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések:

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: labda, kréta a körvonalak felrajzolásához (betonon) – vagy egyéb alternatíva: füvön játszva hosszabbítókábelt illetve gyermek szivacsszőnyeget használtam

Az előkészítés feladatai: Kijelölni a játékmező körvonalait, megfelelő méretű labdát odakészíteni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A konkrét levezetett játéknál a gyerekek segítettek elhelyezni a hosszabbítókábelt ovális alakban és elrendezni a lépőkövekként használt szivacsszőnyeg darabokat.

A játék megnyitása, nyitánya: Ismertetem a játékot a résztvevőkkel: elmondom a kerettörténetet, megbeszéljük a pontos feladatokat. A kerettörténet: Szeretnéd meglátogatni egy barátodat, aki a patak túloldalán lakik. Megbeszélitek, hogy találkoztok a pataknál és onnan együtt mentek tovább. Azonban a nagy esőzések miatt megemelkedett a vízszint és csak a 4 kilátszó kövön keresztül lehet átjutni a túlpartra. Ahhoz, hogy ráléphess a kövekre, 4 rövid feladatot kell hibátlanul teljesíteni. Ha sikerül, átjutottál a barátodhoz a patak másik oldalára és elmehettek hozzzá, hogy együtt töltsétek a napot.

A játék menete, játékszabályok:A játék menete: A játékvezető áll a kijelölt patak egyik oldalán, a többi résztvevő a másik oldalán. A labda passzolgatása közben felváltva kell mondani a zenei törzshangsor hangjait. A 4-féle mód: 1. C hangról indulva felfelé 2. C hnagról indulva lefelé 3. minden második hangot megnevezve felfelé 4. minden második hangot megnevezve lefelé Ha sikerül hibátlanul elmondani, a játékos ráléphet az első kőre. Minden egyes hibátlan felsorolás esetén előrébb léphet a következő kőre. Amennyiben mind a négyféle módon elhangzik a törzshangsor, akkor a játékos átér a képzeletbeli patak túloldalára, és a soron következő játékos próbálkozhat.

A játék lezárása: Amikor az összes játékos eljutott a játékvezetőhöz, véget ér a játék, már csak az értékelés és a kellékek összepakolása következik.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A résztvevőket arra kérem, értékeljék a játékot, mondják el, hogy tetszett nekik vagy éppen miért nem tetszett. A saját teljesítményükről is meghallgatom a véleményüket. A zenetanuláshoz elengedhetetlen a törzshangsor biztos ismerete minden körülmények között, így bár egy könnyed játéknak tűnik a feladat, valójában észrevétlenül tudatosul a gyerekekben a törzshangsor is.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A törzshangsoron kívül lehet akár hangsorokkal is játszani, mindenféle hangnemben. Ez esetben az ajánlott korosztály magasabb, 8+ év. Akár kisebb gyermekekkel is játszható a játék, pl. számolás 10 ig. A pedagógiai cél és az ajánlott korosztály így teljesen átalakul.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető is résztvevője a játéknak, nemcsak irányítja azt, ő személyesíti meg a kerettörténetben szereplő barátot.

Egyéb/megjegyzés: A felsorolt kellékeken kívül bármilyen tárgyat fel lehet használni, lényeg, hogy kreatív legyen.

A játékot lejegyezte: Paragi Balázs